E-Mail

info@artrock.se

 

Intervju

 

ArtRock MySpace

 

 

 

Tomas Bodin

(av Daniel Reichberg)


 

Tomas Bodin är nog inget nytt namn för er symf/progrockare. Från starten 1995 har han stått för trakterandet av klaviatur hos The Flower Kings, och han har även gjort en rad uppskattade album i eget namn. Nu har han även startat sitt eget band Eggs & Dogs, tillsammans med vilka han givit ut albumet "You Are", del två i en halvt självbiografisk trilogi som för ett antal år sedan inleddes med soloskivan "I Am". Efter åtskilligt lyssnande betraktar undertecknad "You Are" som fjolårets allra bästa album. Enkla popmelodier à la Beatles, fantastiska körpartier i ELO:s och Queens anda och total symf - allt får plats här. Tomas berättar här nedan om skivan och diverse annat smått och gott.

För att vara en symfrockplatta är texterna VÄLDIGT jordnära. Vad jag förstått är de hämtade från människor och händelser i din omgivning...?

- Jo, jag har väl varit en iakttagare av olika händelser bland människor jag känner och så har jag fungerat ända sedan slutet av 70-talet.. Jag måste känslomässigt förstå ämnet jag skriver om. Det är nog också anledningen till att jag inte har skrivit texter förrän nu. När jag är som mest inne i ett skede så går det inte att skriva. Jag måste hitta en slags distans.

Hur pass nära sanningen ligger berättelserna på skivan? Har du till exempel haft anorexia i familjen/släkten?

-Utan att gå in på några personer så kan jag säga att jag har sett den sjukdomen på nära håll. Sedan ska man inte glömma bort att anorexi är liksom alkoholism en missbrukssjukdom. Det finns därför stora känslomässiga likheter och logiskt sett stor förståelse.

Du är själv helt öppen med ditt förflutna som missbrukare. Skulle du kunna beskriva hur ditt liv såg ut på den tiden och hur du lyckades betvinga demonerna?

- Ja, mitt liv under den tiden var en riktig misär. Mot slutet så hade jag faktiskt ingenstans att bo. Det var verkligen helvetet på jorden. Jag kan fortfarande komma ihåg min skräck över min maktlöshet. Samtidigt så ska man tacka Fan för skjutsen. Kris och utveckling, eller vad säger man? Men idag så har jag varit straight i 23 år J

Hur har den sortens liv påverkat Tomas Bodin av idag?

- Jag har använt mycket tid och energi för att försöka förstå mig själv. Jag har nog samtidigt lärt mig att känslomässigt känna igen folk på ”glid”. Mina antenner är i det avseendet väldigt väl utvecklade. Oftast så behöver människor inte förklara så mycket. Det är som om jag utvecklade en sorts intuition som jag inte hade tidigare.

Pappan som inte kommer hem i "Daddy's Coming Home" - är det du?

- Kanske det….men många killar jag har snackat med känner väl igen sig. Det här är nog en väldigt ”killig” text. Om man ska tro dagstidningarna och diverse rapporter så är otrohet ett stort problem överallt. Tyvärr när det sker så är det alltid barnen som kommer i kläm.

Även musikaliskt är det en ganska rättfram, lättlyssnad rock/popplatta. Hur kommer det sig att du i viss mån lämnat det bombastiska tilltalet från "I Am"? Och vad ligger till grund för den stil ni kör på "You Are"?

- Alltså, jag kan inte göra samma musik om igen. Jag älskar BRA MUSIK som kan vara enklare. Jag har  en hel del musik hemma som spänner mellan ABBA till Art Zoyd. Jag diggar väl inte allt som till exempel ABBA har gjort, men nog finns det en massa geniala melodier där! (Just nu lyssnar jag på Al Di Meola ”Casino” J )

Jag hör mycket ELO i stämsången.

- Jag ÄLSKAR ELO. Deras platta ”A New World Record” är så otroligt bra! Jag konstaterade att deras körer (liksom Queen) verkligen lyfter musiken. Så varför inte använda sig av denna idé? Därför la jag mycket krut på körläggningen.

Instrumentalpartiet i "Private Skies" verkar en liten smula inspirerat av Genesis "Cinema Show"...

- Ja, så till vida att det är samma groove. Melodiskt/harmoniskt så tycker jag nog att det är helt annorlunda. Fast jag ska villigt erkänna att "Cinema Show" tillhör livets goda, som man gärna lyssnar mycket på mer än en gång!

Två av låtarna är enligt undertecknad väldigt Flower Kings-lika, nämligen "Poor Lucille" och "Silicone Bimbo Run". Funderade du till att börja med på att ge dem till huvudarbetsgivaren?

- Nej, låtarna skrevs för den här plattan. Angående huvudarbetsgivaren… tyvärr så verkar det som om Roine inte tycker om "YOU ARE". Han tycker fortfarande att min bästa platta är ”An Ordinary Night…” Han kanske skulle ha refuserat materialet om det hade kandiderat till en TFK-platta.

Några ord om musikerna, till att börja med Joakim Marsh, som blivit en sorts parhäst till dig. Hur skulle du vilja beskriva Jocke som musiker och ert samspel? 

- Jocke är i huvudsak en hårdrockare MEN….man glömmer lätt bort att han faktiskt spelar kalasbra fusion à la Jeff Beck. Jag älskar hans energi. Dessutom är han fantastisk i studion. Det går så lätt att jobba med honom.

Även trumslagaren Marcus Liljequist hänger med från "I Am". Hur kommer det sig att du och han funkar så bra ihop? Hade du önskat att han blivit kvar i Flower Kings?

- Ja, Mackan är inte bara en sån skön snubbe, han är dessutom en fantastisk trumspelare. Personligen anser jag att vi hade något stor på gång runt "Paradox Hotel"-turnén. TFK kändes som en bra unit. Vi funkade bra live, vilket jag tycker man ser väldigt tydligt på DVD:n från Tilburg i Holland. Man ska veta att den DVD:n innehåller väldigt få reparationer. Den är mer ett kvitto på hur vi verkligen lät under den tiden.

Och så Michael Stolt. Hur kom du att tänka på denne ex-blomma?

- Ja, Michael bara dök upp i mitt huvud som en tänkbart alternativ på sång. Jag hade testat ett antal sångare och kände mig till slut lätt desperat. Sedan pratade Micke och jag om basspelet och vi beslutade oss för att testa Micke på ett par spår. Man ska veta det att Micke är en fenomenal bassist. Hans groove är tungt och alltid väldigt svängigt.

Vad har han gjort sedan avhoppet från Flower Kings?

- Ja det var väl kanske inte ett avhopp…. Han har arbetat med olika saker. Bland annat har han jobbat som artistbokare på Gröna Lund. Det var faktiskt hans förtjänst att TFK kunde spela där. Vill minnas att han tog dit John Wetton också…. Nu så jobbar han på EBS som exportchef. EBS tillverkar fantastiska basförstäkare!

Kommer han att ruska liv i sitt gamla band Desperados nån gång?

- Jag är nog inte mannen att svara på sådana spekulationer J Jag antar att det kan bli svårt, rent tidsmässigt att få ihop allas påsar.

Var det inte lite kommersiellt korkat att ge ut skivan under det helt okända namnet Eggs & Dogs, då ju ditt eget namn är såpass inarbetat bland progrockfansen?

- Kan kanske stämma, men å andra sida sidan så ville jag verkligen markera en ny inriktning. Jag kan fortsätta att ge ut min mera obskyra ådra i mitt eget namn.

Måste förresten berömma de utsökta omslagsillustrationerna. Vad kan du berätta om dem och deras upphovskvinna?

- Mmmmm J Stina Wollter, den genialiska konstnärinnan! Hennes idéer är alltid så överraskande bra! Sedan blev jag helt stum när jag förstod vilken teknik hon använt för att ta fram cover art-bilden. Från början så var allt en svart ruta. Med hjälp av en vass ”kniv” har hon sedan skrapat fram alla vita områden!!!!! Vi har för övrigt bytt tjänster. Jag ska hjälpa henne med en musikinspelning längre fram.

"He/She/It Is" - vad kommer den att handla om? Människor du inte känner?

- Ja, grundidén är nog att den skivan ska handla om kärleken mellan människor. Kärleken kan ju vara väldigt olika och ibland så blandar man ihop kärlek med andra saker. Ett par texter är redan klara. En handlar om en lesbisk flicka som växer upp i ett förnekande, kronreligöst hem. Den andra texten handlar om en hustrumisshandlare och och dennes familj.

Vad gör du i övrigt nu när FK är lagt på is? Teaterjobb? Film?

- Mja….jo håller faktiskt på med en så kallad showreel för film producenter. Men jag jobbar också som musiklärare. Det är ett vikariat fram till april.

www.myspace.com/eggsanddogs

http://tomasbodin.se

 

 

Daniel Reichberg