RONNIE JAMES DIO
Jag har varit ett fan sedan min ungdom av Rainbow, Black Sabbath
och Dio så min avsikt var väldigt äkta. "Dio" plattan var också
något jag hade tänkt på att göra i en längre period. Låten "Song
For Ronnie James" höll jag på med ett bra tag utan att den hade
blivit färdig och när jag hörde att han hade blivit dålig och
man inte visste hur det skulle gå så ville jag få den klar så
att Ronnie James skulle kunna få höra den. Tyvärr hann han inte
vilket jag är väldigt ledsen för.
Det var stort för mig för när timingen för "Dio" plattan och
låten "Song For Ronnie James" blev så fel eller omdiskuterad och
jag kort därefter fick ett telefonsamtal ifrån Tony Iommi att
medverka i hyllningskonserten, kändes här att jag blev på något
sett inkluderad i familjen. Detta var inget man hade räknat med
och självklart var det en stor ära att bli tillfrågad att göra
en sådan här sak.
Trodde faktiskt inte detta skulle hända eftersom det var många
artister vilka gärna prövade att utnyttja situationen i och med
Ronnie James bortgång som exempelvis sälja programblad från
begravningen och andra oäkta varor inklusive hyllningsplattor
för egen vinnings skull. Jag tänkte bara o nej nu befinner jag
mig mitt i smeten av skaran som tar fördel av situationen fast
avsikten var att vara ärlig att erkänna min hyllnig till min
inspirationskälla
Många vill inte visa varifrån de hämtar sin inspiration för då
är man tydligen bara en kopia och det är viktigt för mig att
bryta den trenden och verkligen erkänner de som gjort något bra,
stort samt varit unika och fått fram sina budskap med sin
personlighet.
Jag blir väldigt trött på folk som ger sig på artister/band
vilka spelar den musik som de är uppväxta med bara för de kanske
blivit till åren och fortsätter att leverera den musik de står
för istället för att ge sig in i någon ny trend bara för att
sälja. Hårdrocken som t.ex. vi spelar i Jorn är baserad på
70-talets rock är tidlös och kommer alltid att finnas. De
främsta är fortfarande de bästa för dessa följer inga trender
utan sin passion, känsla, kraft och sitt hjärta. De så kallade
originalen har hämtat sin inspiration ifrån tidigare
inspirationskällor och det är så man får god kvalitet. Som jag
brukar säga - Varför ska man inte måla sitt hus rött bara för
att grannen har målat sitt rött när man ändå vet att det blir
jättebra.
Foto: Andy Flash
Brew House 2010.
SPIRIT BLACK
Spirit Black plattan var en annan stor höjdpunkt med responsen
den fick och var också ett sådant banbrytande album för bandet.
The Duke och Lonely Are The Brave blev ganska kritikerrosade men
Spirit Black hade ingen kommersiell agenda utan bara kom ut och
fick sig ett klassiskt
”statement”
att jo klassisk tung hårdrock finns fortfarande och att inte
bara de äldsta banden håller på med genren utan det kommer även
nya som för stafettpinnen vidare. Jag tycker att Spirit Black
har mycket av den klassiska hårdrocken från 70-talet i sig med
lite modernt ”touch” samt några mörkare sidor. Inte så många
långa låtar med instrumentala partier utan mer ”straight to the
point”. Det ska vara rakt och ”in your face”. Vi har ett ben i
60/70-talet och ett i det mer moderna. Albumet har gjort mycket
för bandet och satt standarden för framtida Jorn.
LIVSFILOSOFI
Det är lite av min filosofi att när jag nu är såpass gammal får
jag heller inte något gratis. Jag har haft en bra uppväxt och en
familj som stöttat mig genom alla år vilket gör att jag tror på
tesen uppfyll drömmen. Haft en relativt bra hälsa uppfödd i
Norge så man har egentligen inget att klaga på. Hade egentligen
inget att bevisa eller förlora utan ville göra något kraftfullt,
äkta och inte följa någon trend så jag tänkte vad betyder mycket
för mig.
Exempelvis när jag var osäker på 80-talet och alla ville dra mig
hit och dit och sa Jorn du har talang och du kan nå långt bl.a.
bl.a och de ”lärde” sa gör inte så utan gör detta istället.
Kör inte på med “the 70's old fashion stuff...those days is
over”.
På 90-talet och grungen var populär blev det samma sak. Många av
mina kompisar hängde på trender. De var nu rock`n roll, klippte
sig kort och försökte anpassa sig till tiden och trenderna.
Inget fel på det men det var inte rätt för mej.
Det som egentligen hände var att när allt kändes svårt och inte
så enkelt som att hålla på med klassisk hårdrock såg jag hela
tiden Ronnie James Dio framför mig. Och han blev ju bara äldre
och äldre men sålde sig aldrig utan körde på med det han trodde
på och var dessutom väldigt mänsklig och det är viktigt idag.
Dio stod där som en mentor, en symbol för att du kan göra det du
tror på så länge du lever och det finns mänskligt kraft, själ
bakom budskapet. Och det är något jag vill föra över till andra
människor så gott jag kan.
Känslan jag hade när jag var ung måste finnas där även idag när
jag skriver annars blir det inget inspelat. Energi ifrån min
ungdom ger mig kraft och passion till att göra det jag vill
åstadkomma och den dagen jag inte har den kvar då har jag inget
i musikbranschen att göra.
Det var energin som introducerade mig in i musiken och det var
samma energi som gjorde att jag hade lust att leva ut drömmen
att bli sångare. Ronnie var med från början när jag var 5-10 år
och var tillika stenhård och helt rätt. Det finns människor där
ute med samma passion som oss och de är många. Man måste
fortsätta söka vägar att finna dessa men det kan ta tid fast
samtidigt så känns det att man gör något som är rätt.
Följ din vision och din dröm utan att påverkas för mycket av
annat som kommersiella eller politiska ting. Tror att man då
blir en bättre och lyckligare människa, bättre person för sin
familj och för sina vänner, man ger en positiv energi och det är
viktigt.
Och där är Ronnie James en av mina förebilder för han var
väldigt mänsklig.
Foto: Andy Flash
Brew House 2010.
INSPIRATION
Det var inte bara Ronnie som var den stora inspirationskällan i
min ungdom utan även många andra med vilka jag också på senare
år fått äran att jobba med som exempelvis Glenn Hughes & Joe
Lynn Turner. Men med all respekt till övriga så var det trots
allt Ronnie som mer kom fram med solid rock och gjorde sin grej.
Det var inte alltid det blev succé och stora arenor utan det
gick lite upp och ner men han körde alltid sitt race hela vägen.
En av fördelarna Dio hade var att han kom ifrån en
revolutionerande tid inom hårdrocken på 70-talet med otroligt
duktiga musiker och fantastiska band. 70-talet var en underbar
tid för hårdrocken. Jag kommer ihåg när farsan hade köpt The
Sweet singeln ”Ballroom Blitz” 1973 och den spelade jag varje
morgon klockan fem å försökte göra pannkakor med resultatet
vetemjöl över hela köksgolvet
J.
Den känslan fortsatte med andra band och album som Rainbow's
Rising och Long Live Rock N Roll mm. Nu är det för mycket teknik
i inspelningar och en hel del av den mänskliga delen har
försvunnit på många håll. Dagens teknik är bra men den måste
användas lagom dos. En svår balans för många är att behålla det
mänskliga inom produktionen även när man använder den senaste
tekniken.
TEXTER
Reflektioner av mitt eget liv och tankar om framtiden. Jag är
ingen sådan som skriver om min motorcykel eller bil utan det
blir globala tankar och bilder som beskriver känslan.
Symboliken bör vara något starkt och nära mig, alla måste kunna
känna igen sig och få texten att bli personliga för den
enskilde. Jag vill ha ett starkt positivt och starkt budskap.
Foto: Andy Flash
Brew House 2010.
SETLISTS
Ibland så tänker jag mycket på när man skriver låtarna och sedan
spelar in dessa att vissa kommer att funka kanonbra live men
sedan efter ett par gig så märker man att så är inte fallet.
Låtarna man trodde var mer en bonus blir live - favoriter.
Setlistan i början av turné ser ofta väldigt olik ut den man har
i slutet för att man har prövat sig fram genom många spelningar.
Jag tycker lite grann att vi har ett lyx problem med att välja
setlista eftersom vi har mer än 1-2 låtar ifrån varje
Jorn-platta som skulle platsa i setet, jo jag känner t.o.m. att
70 % av varje album är bra nog att bli spelade live.
Många frågar efter låtar som "End Of Time" från The Duke och
andra från ”Out To Every Nation” plattan, även vissa ballader
osv. men vi tycker att dessa kanske inte passar in i setet
just nu. Inget fel med låtarna i sig men med Spirit Black
formeln som vi byggt setet runt så känns de fel och vi kan ju
inte spela 30-40 låtar live.
Som nu när vi började spela Rock N Roll Angel ifrån Sprit Black
så blev många glada men samtidigt tog vi bort Lonely Are The
Brave från densamma, då blev en del fundersamma och tyckte att
den var den bästa Jorn låten. Det är inte lätt att göra alla
nöjda alltid, men som sagt det är ett lyx problem vi tycker att
vi har. En av favoriterna att lira live är definitivt "War Of
The Worlds", också en av de låtarna som blir stor live och
publiken går i gång på.
JORN
Jag vill etablera namnet Jorn i större sammanhang och få folk
att länka samman mig och min röst med bandet Jorn, detta är en
stor prioritering. Många känner till mig genom andra
konstellationer som Masterplan och Avantasia mm men jag vill att
folk ska tänka på Jorn först och främst när de tänker på mig.
Jag tror det blir lättare att jobba vidare när man har ett mer
känt varumärke och vi har kommit en bra bit på vägen nu. Under
många år har jag varit med i mängder av olika band och projekt,
fördelen är att man kan vara aktiv och har kunnat leva på
musiken. Även att man fått tid till att hitta sig själv och vem
och var jag vill vara idag.
MASTERPLAN
Vi har gjort plattan Time To Be King och nu även en video på
titelspåret men som det verkar just nu iallafall så kommer det
inte att bli någon turné. Plattan har fått fin kritik men den
har inte gjort så bra ifrån sig som många hade väntat sig.
De gamla Masterplan fansen är tillbaka men det ska till mer för
att det skall bli live spelningar som just nu är fallet.
SWEDEN ROCK FESTIVAL 2010
Vi håller på med en live platta ifrån den spelningen och
förhoppningsvis även en dvd. Vi har inte kollat bilden därifrån
än men ljudet funkar bra. Så det kommer en live cd och om bilden
håller bra kvalitet så blir det även en Jorn live dvd som kommer
ut 2011. Det blir en tidsriktig Jorn-dokument som är baserad på
de 3 senaste Jorn albumen The Duke, Lonely Are The Brave och
Spirit Black.
Foto: Andy Flash
Brew House 2010.
FRAMTIDEN
Den tunga hårdrocken har en framtid och kommer alltid att finnas
kvar tillika vara modern i vår bubbla och bubblan har blivit
större och större igen sedan 90-talet.
Flera rockklubbar startas. Folk vill ha ”the real deal” igen och
vill uppleva musik live och få en personlig upplevelse. Att få
vara med att bidra till något positivt inom musiken är viktigt
för mig och det kommer jag att fortsätta med. Desto äldre man
blir ju mer vill man ut och lira.
Vi har inte påbörjat nästa Jorn album än men det kommer fram
lite idéer här och där när man reser på turné. I
januari/februari de mer mörka månaderna när inspirationen är som
bäst brukar det dyka upp fler låtar.
www.jornlande.com
Interview by Andy Flash 25/9-2010
|