Studio Fredman antogs att mixa/mastra nya plattan, hur kom det
sig att ni
valde just denna studio?
Vi har alltid tyckt att deras mixar låter väldigt bra, och
tänkte att
deras sound skulle passa plattan perfekt. Sedan hade vi även
möjligheten
ekonomiskt denna gången att kunna gå till någon som är mycket
välkänd och
har ett mycket gott rykte inom hårdrocken. Och vi är otroligt
nöjda med
soundet på skivan.
2008 fick vår ”egna” festival Slottsskogen
Goes Progressive den äran att
ha er som gäst, finns det några speciella minnen eller anekdoter
som ni
vill förmedla om detta tillfälle?
Ja just det. Det var en mycket trevlig festival och ett ställe
vi länge
velat spela på, och det vore helt klart en ära att få medverka
på
festivalen igen! Det jag faktiskt minns bäst från spelningen är
att Magnus
var jätteförkyld och hade hög feber. Varje gång jag kollade åt
hans håll
undrade jag när han skulle trilla ihop, haha.
Er nya basist Simon Andersson som bl.a.
varit medlem i Pain of Salvation,
hur kom ni i kontakt med denna eminenta bas-guro?
Det var faktiskt så att det var eran egen Staffan Vässmar som
föreslog
Simon. Jag pratade med Staffan ett tag efter att vi gått isär
med Karl och
undrade om inte han visste någon basist som kunde passa oss, det
är ju
inte helt enkelt att hitta duktiga basister som inte redan är
upptagna,
och då tyckte han att jag skulle ta kontakt med Simon och på den
vägen är
det. Så ett stort tack till Staffan!
Ni rekryterade Simon vad jag förstår till
bandet ett tag efter att
inspelningen påbörjats på nya, spelade han på alla låtar eller
sköttes
basen i början av någon annan?
Nja, Simon fick vi nog med innan inspelningen började, däremot
var allt
material färdigskrivet, så där kunde han inte lägga sig i så
mycket. Men
visst lägger Simon all bas på plattan.
Er gitarrist Markus Sigfridsson släpper nu
egna projektet 7- days och så
har ni bandet HARMONY är det något som prioriteras framför de
andra?
Beskriv gärna även de musikaliska skillnaderna eller
inriktningarna
grupperna emellan.
Det är Darkwater vi prioriterar, vi har kommit fram till att det
är
väldigt svårt att ha flera satsande band igång samtidigt, och
Darkwater är
egentligen det enda band vi har. 7-days är ju som du sa Markus
egna
projekt där han får utlopp för sina lite mer symfoniska sidor
inom
hårdrocken, Harmony är faktiskt också det ett projekt som Markus
och
Tobias håller i, och där jag och Magnus egentligen bara har
varit inhyrda
för skivinspelning och liveframträdanden. Där är det lite mer
vanlig
melodisk hårdrock som gäller och eftersom Markus och Tobias har
en kristen
tro har det även färgat texterna i Harmony. Men som sagt, det
band vi nu
kör fullt ut är Darkwater och det kommer alltid vara det band
jag
prioriterar högst.
Enligt mitt tycke var gruppen Shadrane en
lyckad satsning där bl.a. du och
Göran Edman gästade som vokalister. Hur kom det sig att du blev
inblandad
i denna konstellation?
Jag och Vivien Lalu, som höll i projektet, jobbade tillsammans
lite
tidigare med en amerikansk gitarrist vi namn Bobby Ferrara. Han
höll på
med sitt soloprojekt och ville ha mig på sång och Vivien som
producent och
keyboardist. Vi hann spela in ett antal låtar innan Bobby helt
plötsligt
och mycket tragiskt dog i en hjärtattack. Vi har fortfarande
kontakt med
hans fru och vi försöker få klart skivan och ge ut den i USA
till Bobbys
ära.
Stundtals kan man höra en del Göran Edman
vibbar i det vokala på era
plattor, vem är egentligen din inspirationskälla sångmässigt?
Det var ju roligt att höra, Göran har ju absolut varit en
inspiration för
mig när jag började sjunga för många år sedan, framför allt
under hans tid
med Yngwie. Jag har alltid fallit för och inspirerats av väldigt
duktiga
sångare inom hårdrocken som tex David Coverdale, Russel Allen
och Miljenko
Matijevic. Men även sångare inom andra stilar typ Richard Marx,
Michael
Bublé och Michael Jackson har påverkat mig.
Nya videon Breathe som också tillhör mina
favoritspår, förtälj oss gärna
något om inspelningen.
Vi spelade in videon uppe i Stockholm där produktionsbolaget
Radionika
håller till. Det är för övrigt gitarristen från Carnal Forge,
Dino
Medanhodzic som producerat videon. Vi höll till längst upp i en
stor
utrymd kontorsbyggnad, och det var fruktansvärt varmt. Det tog
bara några
få sekunder från att vi började spela in till att vi alla var
helt
genomsvettiga. Det är nog faktiskt första gången jag har lyckats
svetta
igenom en skjorta och en kraftig rock… just det, den borde
kanske tvättas,
haha.
Svensk progressive metal verkar stå högt i
kurs bland media, trots detta
verkar de flesta ha svårt att klara sig ekonomiskt, hur får ni
det att gå
ihop i dessa nedladdningstider?
Ja det är ju så att hade jag hållit på med detta för att tjäna
pengar, så
har jag valt helt fel genre. Man får försöka få in pengar där
det går,
några kronor ramlar väl in för skivförsäljning men det blir väl
egentligen
mest vid försäljning av merchandise när man är ute och spelar.
Men som
sagt, vi gör ju detta för att det är skoj, jag skulle inte klara
mig utan
det. Man får vara glad om det går ihop och blir lite över, det
lägger vi
gärna på att trycka upp lite mer merch eller för att kunna göra
en ännu
bättre platta nästa gång.
Nästan alla promotar sina nya släpp via sk.
iPool-sidor där recensenterna
kan ladda hem de nya plattorna. Detta har naturligtvis en klar
ekonomisk
fördel fast på bekostnad av ljudkvalitén, hur ställer sig ni
till denna
faktor med risk att skivorna får ett sämre omdöme?
Jag är faktiskt inte speciellt insatt i detta, men visst jag vet
att det
inte skickas ut promos som tidigare. Om det är så att
ljudkvalitén är
mycket sämre så är det ju klart att det är en nackdel, framför
allt inom
vår genre där ljudproduktionen är viktig. Samtidigt är alla som
recenserar
medvetna om detta och kanske då inte lägger lika stor vikt vid
ljudet i
recensionen. Och som jag förstått det är det ju också en mindre
chans att
skivan sprids över nätet innan den är släppt vilket naturligtvis
är en
klar fördel. Så jag tror säkert det är en bra grej.
Why I Bleed är ett typiskt tungt Darkwater
alster enligt min åsikt, vad
vill du framhäva för våra läsare vilket är Darkwaters signum?
Jag tror man skulle kunna säga att det är starka melodier över
mörk och
ganska tung musik med keyboards som tillför en känsla i musiken.
Vår skribent Staffan Vässmar gav nya
plattan Where stories end 8/10 som
också jag står bakom, hur är mottaget bland press?
Mottagandet har varit extremt bra faktiskt. Vi har ju helt
ärligt varit
lite spända eftersom första skivan fick så väldigt bra
recensioner. Så det
känns väldigt skönt nu när vi ser att även denna uppskattas av
folk, och
även om skivorna skiljer sig en hel del från varandra verkar det
som att
recensenterna ser det som en självklar utveckling från första
vilket
naturligtvis är roligt.
Möjligen en hypotetisk fråga men en
önskedröm från både Staffan och mig
skulle vara en festival/minifestival med endast progressive
metal gärna
från grupper i norden, vad tror du om en sådan satsning?
Jag tror det hade blivit en fantastisk tillställning, och det
hade säkert
dragit mycket folk. Det finns ju en hel del väldigt bra band
inom genren
här i norden, det är ju något som är välkänt i resten av världen
att vi
har väldigt många bra metalband.
Ännu en av mina favoriter på nya albumets
är Into the Cold, är det ett
medvetet val att lägga som jag tycker tre starka spår i början?
Nej det är det nog inte, vi valde den ordning som vi tyckte
funkade bäst
att lyssna igenom hela plattan på. Vi gick mest på tempon och
övergångarna
mellan låtarna, att det lät bra och naturligt. Och sen att vi
hade ett bra
öppningsspår och en passande slutlåt vilket jag tycker är
viktigt.
Och naturligtvis kommer också frågan har
du några låtar som du vill
framhäva på Where stories end?
Jag har naturligtvis mina små favoriter, Queen of the night, In
the blink
of an eye och Without a sound är några som jag gillar lite
extra, men allt
är ju så subjektivt så det är svårt att framhäva några låtar
egentligen.
Den låt som de flesta har haft med som en av favoriterna i sina
recensioner är Why I bleed, så det är kanske en låt som
tilltalar de
flesta.
När får vi se er nästa gång på de svenska
vägarna?
Snart hoppas jag. Vi vill väldigt gärna ut och spela, och med
tanke på att
vi inte var ute så jättemycket efter förra plattan vore det skoj
att komma
ut ordentligt.
Slutligen en sista undran om de framtida
planerna för Darkwater?
För tillfället är väl planerna att komma ut så mycket som
möjligt och
spela och sen är väl tanken att börja spåna på nästa platta. Vi
vill inte
att det går tre år till nästa också.
Många tack för din tid och lycka till med
alla era framtida musikaliska
projekt.
Tack!
Conny Myrberg (ArtRock.se) som tänker köpa nya plattan med hög
kvalitet
och tillhörande booklet (tillika vi nördar som fortfarande vill
ha den
äkta varan).
|