GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Intervju

 

Johan Westerlund, Moon Safari 

(av Conny Myrberg)


 

Hur kom ni på namnet Moon Safari? Och hur skall det egentligen skrivas, med mellanslag eller som ett ord?

Vi är stora Air fans!  ..nä skämt åsido så är det inspirerat av ordspråket ”Sikta på månen, landa på taket”. Vi tänker landa på månen och när vi lix är där så tänkte vi åka på safari, låter rimligt eller hur?

I efterhand så har jag konstruerat en mer pretansiös förklaring innehållande Cyrano de Bergerac och hans bok ”Le Voyage dans la Lune”(Resa till Månen) men den sparar vi tills vi blivit stora och högfärdiga..hehe

Oberoende hur det är stavat på omslaget så har vi bestämt att det ska vara med mellanslag, bara för att undvika att alla skriver olika.

Skivomslaget har en del gemensamma drag med de tidiga Genesis skivorna, är det ett medvetet val?

Petter ritade vårt snygga omslag, det var nog inte medvetet.... fast genesis har ju läckra omslag så om folk tycker vårt påminner om dom Paul Whitehead ritade till gabriel och grabbarna så tror jag inte Petter misstycker....

I ärlighetens namn så skulle egentligen Paul rita vårt till ”A doorway to summer” men det föll på den ekonomiska biten, när man släpper på eget bolag så har man inte mycket pengar över till annat än musiken, fast man kan inte få allt här i världen, det blir nog till nästa skiva istället!

En naturlig följfråga blir vilka är era största inspirationskällor?

Johan: Ojojoj, det är många det, Prog-giganterna från 70-talet såklart, men även rena sånggrupper som The Hi-Los och Singers Unlimited har påverkat vår musik, mest genom vår keyboardist/sångare Simon Åkesson som växt upp med den musiken och sjungit stämsång sen barnsben.

Jag antar att man kan höra Beatles i vår musik också, fast dom har väl influerat halva musikvärlden, så det gills kanske inte. Sen på hemmaplan så är väl The Flower Kings en stor inspirationskälla, dom har gjort en väldig massa för svensk prog. Om vi ska droppa lite mer udda referenser från proggenren så har vi lyssnat rätt mycket på band som Grobschnitt, Harmonium, Shadow Gallery, men även lokalkonkurrenterna/ replokalspolarna Black Bonzo, dom har inspirerat oss på flera sätt, det är perfekt att ha ett till progband i stan, vi sporrar varandra hela tiden....hoppas vi tillsammans kan få ”Skellefte-Prog” till ett internationellt gångbart uttryck nån gång i framtiden!

Tomas Bodin: vad fick er att kontakta honom och hur gick det till?

Tjaa, vi ville ha nån som hade lite koll när vi skulle mixa första demot, så vi skickade ett mail vind för våg till Tomas och han gick med på att i alla fall lyssna på ett par låtar, när han hade gjort det så hörde han av sig och gick med på att komma upp till Skellefteå ett par dar. Jag kommer ihåg att vi skickade två låtar, ”Doorway” och en popigare jellyfish-aktig dänga, ”Lovely Rain”. Den senare föll tydligen Pernilla Bodin i smaken.... man kan tänka sig att det hade del i att han gick med på att jobba med oss.....haha...men skämt åsido....han diggade låtarna och hela första mötet den sommaren var ruskigt skoj, det gav definitivt mersmak,  roligare och smartare människa får man leta efter!!

Är det något speciellt som Bodin lyft fram på plattan (exempelvis harmonisången eller liknande)?

I och med att han är ansvarig för keyboards i floki så lyfte han defintivt fram dom även på vår skiva, han hade en massa tips och tricks till Simon som sög i sig allt som en våt trasa. Rent instrumentalt så tror jag Simon lärde sig mest av vår mentor, inte så mycket teorimässigt, men när det gäller användandet av olika syntar och så så hade han mycket att lära ut.

När det gäller hela vårt sound så kände väl Tomas precis som vi att styrkan låg i sången, så det lyfte han fram i mixen. Vi har i och för sig alltid haft fokus på sången i våra låtar, när man lyssnar på vissa gamla demos så blir man nästan skraj. Vi körde ibland med absurt högt mixad sång......men det är nästan så det ska vara, röster är ju ändå det ultimat kommunikativa instrumentet och det som uttrycker vad de ”stumma” instrumenten inte kan. Vi  hade nog rätt så lika syn på vad som var vårt sound och hur man skulle få fram det i mixen, vi hade knappt några dispyter under hela inspelningen.

Progressiv musik kan ibland vara lite svår, kräva en hel del av lyssnaren. Eran musik känns däremot lättlyssnad, är det en medveten strategi?

Nej, det tror jag inte,  jag menar, en bra låt.....en bra melodi, är ju alltid lättlyssnad, även om den  kallas prog.

Bra progressiv musik tycker inte jag är svår, problemet är väl att om man har en usel låt-ide och maler den i 20 min så blir ju folk less fortare än vad dom skulle bli av en 3 min lång radiolåt. I början på 70-talet när Yes och dom andra fyllde arenor världen över så var det ingen som klagade när dom drog iväg ”Gates of delirium” eller nåt annat opus. Varför? Jo för att dom hade bra melodier, melodier som kanske har blivit mer och mer sällsynta i dagens prog? Man kan ju bara hoppas att det är därför vi uppfattas som lättlyssnade, för att vi vårdar våra melodier, och inte för att vi medvetet rört oss mot nån sorts kommersiell mitt.

Den progressiva genren är känd för sina långa alster, liksom era, vilka är runt 7-25 minuter. Den längden på låtar lär vara svår att nå ut i radioetern med, är det något som ni funderat över?

Nej, inte direkt. Det som spelas på dagens stora radiokanaler är inget vi vill förknippas med hur som helst, men det finns ju en hel del bra radiostationer i staterna och centraleuropa som fokuserar på progressiv musik, och där har vi spelats en del. Det är lite tragiskt när man tänker efter, att människor i dagens samhälle inte har nog ro i kroppen att sätta sig ner och lyssna på en tex 7 min lång låt, jag menar, nåt måste vara riktigt fel med hur vi hankar oss fram för tillfället. Lite ”fahrenheit” varning på världen. Det enda form av sanning vi kommer kunna ta till oss i slutändan blir en oerhört komprimerad sådan!! Jävla ekorrhjul...

Fast det kanske går i cykler det också, år 2112 kanske ”We spin the world” ligger på tung rotation på RIX Fm, vem vet?

Vi tänker oss att det sitter en rad nya Moon Safari lyssnare framför cd spelaren, om du fick välja ett spår från skivan som är den mest representativa för gruppen, vilken skulle det vara?

Jag tror ”Doorway”är mest representativ för gruppen och den här skivan. ”Doorway”, första låten vi nånsin spelade in, den blev för alla, tror jag i alla fall, något av en måttstock för vad bandet Moon Safari skulle representera, och för hur vi skulle skriva låtar. Petters ide blev både en melodisk och lyrisk modell efter vilken resten av våra tidiga låtar blev klippta och skurna.  Den har stor del i soundet på skivan, den satte tonen, och är avgörande för att ”A Doorway to Summer” blev som den blev.

Eran debutplatta har lovordats i många progressiva kretsar, bl.a. med toppbetyg på den väl ansedda siten DPRP. Hur påverkar detta er inför nästa skivsläpp?

Positivt såklart, men självklart ger det nån sorts press också, landar vi tex på en nia nästa gång så är det ju ett misslyckande, lite jobbigt att man inte kan få mer än 10...(Dagens i-lands problem)

Tanken är ju att man ska utvecklas så här i början, och det kommer vi att göra, de låtar som är klara till nästa skiva är grymma i min mening, alla har som tagit ett till kliv i låtskrivandet, vi har mognat lite grann. Men om den kommer att ge oss högre betyg i prog-pressen är svårt att säga, vi kommer i alla fall att gå in i nästa skiva med inställningen att vi kan göra musik som uppskattas av fler än oss själva. Att känna det stödet blir nog viktigt och det kommer nog ge oss mer självförtroende. Vi har alltid varit kompromisslösa i vår musik, men vi kan nog komma att ta ut svängarna ännu mer i framtiden, så kontentan av all positiv kritik blir nog att det stärker oss inför vårt kommande alster.

Har ni några funderingar på eventuella nya musikaliska inriktningar, exempelvis tyngre inslag på nästkommande album?

Tjaaa, många har ju gnällt efter mer tyngd i framtiden, en del verkar tycka att vår akustiska inställning blir för mycket i längden, men det man ska ha i åtanke är att vi inte hade spelat låtarna live inför skivinspelningen. Direkt efter vår mix-sejour hemma hos Bodin så kuskade vi till luleå och gjorde vår scendebut, och det man märkte live var att all energi från publiken och allt runt om hade en ”tung” effekt på våra låtar, Anthon körde el-gitarr på en del ställen där han hade spelat akustisk på skivan, och jag och tobbe la ett par extra kilon till bakom slagen, kombinera det med en vildsint hammond så har man fullt gångbara versioner av låtarna som vi tror kommer tilltala även de som eftersöker tyngd i vår musik, med andra ord, kom och se oss live! Det är lätt att vara efterklok, visst kanske vi hade gjort vissa saker annorlunda på skivan om vi hade haft mer live-erfarenhet och mer studio-erfarenhet, men vi är otroligt nöjda med resultatet ändå, vi hade rätt pressat schema under hela inspelningen så med förutsättningarna tycker jag att vi lyckats, och vad är det för fel på akkar egentligen, dom låter ju grymt, vakna....jävla distfjantar....köp en tolva!! Hahaha....

Har ni några planerade spelningar år 2006?

Ja, vi har en del på gång som inte är bekräftat ännu, vi får vänta och se, kan bli ett kul år för Moon Safari. Förhoppningsvis får vi chansen att uppträda på hemmaplan i sommar då Trästock-festivalen går av stapeln, vi har missat den ett par år i rad nu. Sen kanske vi får chansen att visa upp oss i Götet (uppenbar pik), Slottsskogen goes Progressive är nog just nu den bästa scenen i Sverige för prog-band, så det skulle vara jättekul att få sålla sig till den skara otroligt duktiga band som spelat där under åren. Vi såg Floki där för några år sen…grymt skön stämning!!

Det var förresten där vi först träffade Tomas, vi hade med oss några Gabrielsequea solrosor i trä som blev ett snyggt conversation-piece när vi lommade oss fram och bad om autograf efter spelningen. Jag kommer ihåg att han drev med vår rätt breda norrländska, men det fick han äta upp sen i Skellefteå, låt och säga att en Polaris i full fart kan åsamka rätt stor skada..... även på en Prog-stjärna som Tomas Bodin! (Skratt)

Vad är era framtida planer (ej spelningar då)?

Att försöka skrapa ihop ett par ören till nästa inspelning ligger väl närmast i tiden, vi har just fått igång försäljningen på allvar genom vårt nystartade Blomljud Records, så det är bara att köra på nu under våren. Troligtvis börjar vi arbetet inför nästa skiva till hösten, och vem vet, kanske kan en massa mer blomljud flyga runt i luften tills när snön smälter 2007?

Då tackar jag för din tid och önskar er en framgångsrik musikkarriär!

Tack själv, det har varit en ära! Hoppas vi ses i framtiden…..gärna djupt nere i progträsket!

Å bandets vägnar, blommiga hälsningar.

Johan – Moon Safari

www.moonsafari.se

 

 

 

 

©