Med
anledning av releasen av Johan Randéns nya platta ”Summary”, har
Artrock ställt lite frågor till honom.
Artrock: Tjena Johan,
och grattis till en riktig kanonplatta!
Randén: Tackar så mycket, kul att du gillar
den.
Artrock: Direkt när
man hör nya plattan märks det att du har utvecklats från att i
första hand vara en renodlad gitarrist, men numera verkar fokus
mer ligga på komposition, arrangemang, produktion mm. Hur kommer
detta sig?
Randén: Precis! Jag har ju släppt två
”gitarr”-album tidigare och ville nu göra någonting nytt med
denna skiva. Namnet ”Summary” står ju för summering och betyder
väl ungefär att jag har tagit alla mina musikaliska influenser,
allt från 70 tals-rock till fusion, och försökt gjort min egen
grej av det. För mig är det viktigt att det är justa låtar, och
fokuset har därför legat på bra melodier, arrangemang och
produktion kanske mer en just bara fräckt gitarrspel.
Artrock: Har
skapandeprocessen sett annorlunda ut än på tidigare plattor? På
dina tidigare plattor har ju mycket av materialet skrivits av
andra musiker. Har du nu skrivit allt material själv, eller
skrivit ihop med andra även denna gång?
Randén: Jag bestämde mig för att jag skulle
göra en ny platta 2009, och påbörjade direkt arbetet och de
första utkasten till låtar började snabbt komma. Skivan kan man
säga är skriven i studion, och den har fått ta den tid det har
behövts. Till denna platta har jag i stort sätt skrivit allt
material själv, enda undantagen är ”E.R.T” där
gitarristen Stefan Jonsson och jag har skrivit låten ihop.
Saxofonisten Martin Lindqvist har även gjort blåsarrangemanget
till ”Cheese & Miller”.
Artrock: Har du haft
någon tydlig linje / sound i tanke innan du påbörjade skrivandet
/ inspelningen?
Randén: Nej... den röda linjen har varit
att skriva bra låtar, och mitt gitarrspel. När det gäller sound
så har varje låt fått växa fram till sin egen grej, och jag har
hela tiden varit väldigt noga med att hitta rätt sound till rätt
låt,. Låten “Country maniac” till exempel, den låten har
varit färdig mer än en gång...
Ovan nämnde Stefan Jonsson kom till studion
en dag med en ny förstärkare han införskaffat. Jag pluggade i
den och testade och förstod med en djup suck att jag skulle få
spela in alla gitarrer minst två gånger, då detta sound var helt
rätt för den grejen. Jobbigt.. men kul nu !
Artrock: Hur stor
andel av solona är skrivna i förväg, eller är många
improviserade vid inspelningen?
Randén: Vad jag minns, så finns det inte
ett enda skrivet solo på plattan, förutom melodierna såklart.
Alla ”solon” är alltså improviserade i studion .
Artrock: Plattan har
ett mycket brett sound som inte bara borde tilltala utpräglade
”gitarrnördar”. Du känner ingen oro för vad dessa ska tycka?
Randén: Haha, nej! Jag har försökt göra en
skiva som jag tycker är bra själv, och har inte tänkt så mycket
på vad andra kommer att tycka än. Men tanken var väl lite också
att göra en platta som många skulle kunna gilla. Min tanke är
lite att melodierna likaväl skulle kunna ha varit på sång, nu
råkar de bara vara spelade på en gitarr.
Artrock: Det är ett
extremt bra sound på plattan! Hur har du tänkt? Hur har du fått
fram detta kanonljud, och vilka har medverkat vid produktion,
mixning och mastring?
Randén: Tackar! Jag själv och Bengan
Andersson, (som också lirar trummor på skivan) har mixat
plattan, med undantag för ”Funk It” som är mixad av Eric
”Errkan” Johansson. Plattan är mastrad av Thomas ”Plec”
Johansson i Panic Room Studios. Bengan och jag har ungefär samma
ljudideal så vi har mycket lätt för att jobba ihop, och vi har
tagit den tid som behövts för att få till varje låt så som vi
ville ha den.
Artrock: Det är som
tidigare nämnts en otrolig musikalisk bredd på plattan, men hur
kommer man på, att på en gitarrplatta inleda en låt med ett två
minuter långt sopransaxintro? Hur tänkte du och vad ville du ha
sagt?
Randén: Det var faktiskt inte tanken från
början med den låten! Martin Lindqvist kom in och la ett par
fantastiska solon på låten ”Wind trees”, och jag kände
att det var för många bra tagningar för att kasta .. Så ja
klippte ut ett utav hans solon, och harmoniserade på nya ackord
till solot. Så i saxintrot i ”Wind trees” spelar Martin
egentligen till en helt annan låt, som jag la på nya ackord på
efteråt! Tyckte det blev ett fräckt intro till låten, som från
början inte hade något intro.
Artrock: Nya plattan
ges ju ut på proglabeln Reingold records, du tror inte att de
finns risk för att du då blir alltför nischad, och inte når ut
till en bredare publik?
Randén: Det känns jättebra med Reingold
records, och jag tror stenhårt på att de kommer att få ut den på
bästa sätt. ”Summary” är ju inte en progskiva, och det kommer de
som lyssnar få höra!
Artrock: Det finns
flera riktigt prominenta gästmusiker på plattan? Hur tänkte du?
Varför just dessa musiker?
Randén: Vi bestämde tidigt att jag och
Bengan Andersson skulle vara grundstommen för plattan, och sedan
ta in folk allteftersom som skulle kunna passa för låtarna. Att
musiker som Staffan Astner och Sven Lindvall är med är hur kul
som helst, de är fruktansvärt bra och har ju spelat i åratal med
hela svenska musikeliten. Jag hade för ett tag sedan turen att
få gästspela lite med bandet BRONK, vilka är en svensk trio som
består av just Staffan, Sven och trummisen Per Lindvall. Alla
musiker som har velat vara med på detta projekt har tillfört sin
egen grej på låtarna och det gör hela grejen!
Artrock: Vad har du
sysslat med de senaste åren, förutom inspelningen av nya
plattan?
Randén: Jag har jobbat som gitarrist,
mycket som studiomusiker, men även som livemusiker. Jag gjorde
valet för några år sedan att rikta in mig mer mot
frilansvärlden, och tycker att det är fruktansvärt kul att få
jobba med många olika musikstilar och folk. Det kan vara allt
från just gitarr-rock-fusion ena dagen, till countrypop andra
dagen. Att inte stagnera och fastna i en grej känns väldigt bra.
Aktuellt just nu är ju plattan ”Summary ”, men även ett nytt
projekt som heter Graceland där jag och två killar till skriver
och producerar country/poprock.
Artrock: Bredden som
gitarrist är förstås tilltalande, men känns det aldrig splittrat
att arbeta med så vitt skilda genrer?
Randén: Jag tycker att det är fantastiskt
kul att få jobba med så olika genres, och jag tror inte att jag
skulle ha kunnat göra den här plattan om jag inte hade fått
hålla på med så många olika musikstilar och projekt! Och framför
allt jobba med så mycket olika folk!
Artrock: Lyckan med
ett gott stöd från sponsorer / lärare /partners. Vilka har
tillfört mest eller betytt mest under din utveckling från ungt
gitarrunderbarn till fullfjädrat proffs?
Randén: Oj... det är många! På de två
första plattorna hade jag stort stöd från Mattias ”Ia” Eklundh
från Freak Kitchen, men även från gitarristen Christian Alsing
som producerade min andra skiva. Bengan Andersson är en sån
person som hjälpt mig mycket genom åren och som jag ser upp
till. Han lät mig låna sin studio när jag började skriva den här
plattan, och nu några år senare har jag själv en egen studio i
hans Nordic Sound Lab studios. Här i huset sitter även mycket
folk som jag idag jobbar med på en daglig basis, som tex,
Bengan, ”Errkan”, ”Plec”, Dille Diedricsson mfl.
Artrock: Du hade
länge spons från Yamaha, men vad kör du på idag? Vad har du för
favvogura? Stärkare?
Randén: Idag är jag med Fender! Min go to
gura är min Telecaster, sen har jag en Lonestar stärkare från
Mesa Boogie som jag har kört på länge, samt en Fender bassman
top som låter kanon! Behöver jag ta med två guror blir det Telen
och min Gibson Sg!
Artrock: Vad har du
för musikaliska förbilder? Favoritgitarrister?
Randén: Allt från Thin lizzy till Eagles
till Steely Dan... just nu diggar jag gitarristen Michael
Landau!
Artrock: Din
Drömlineup? Död / Levande?
Randén: Vore kul att se Lizzy med Phil
Lynott i fronten! Vore även coolt med ett återförenat City Boy.
Artrock: Vad hade du
för känsla när du som elvaåring stod på scen med Freak Kitchen
vid Sweden Rock Festival första gången?
Randén: Bortkommen på ett bra sätt.
Artrock: Hur kändes
det när du lirade med ditt band Synkopaterna vid Svenska
musikbranschmässan, med hela svenska musikeliten framför scenen.
Hur tänkte du när ni gav er på den otroligt komplicerade Brecker
Brothers-låten ”Some skunk funk”?
Randén: Hahaha! Det var gött, Per Gessle
såg lite skeptisk ut men Jojje Wadenius tyckte vi var modiga som
”vågade”!
Artock: Dina tidigare
bandkamrater Simon Andersson (bas) och Andreas Brobjer (trummor)
har det också gått riktigt bra för. Vad har ni för relation nu,
och vad sysslar dessa båda herrar med idag?
Randén: Simon lirade med Pain of Salvation
ett tag, och vi lirade faktiskt ihop igen för något år sen!
Andreas drog över till staterna och åkte på världsturné med en
inte helt okänd ”underground”-artist som kallas för Lady Gaga....
haha. Han var faktiskt här i studion hela förrförra veckan och
jag, Andreas och ”Errkan” spelade in lite grejer ihop, som det
kommer att bli någonting riktigt kul av i framtiden!
Artrock: Dina gamla
gitarrlärare då? Vem eller vilka har betytt mest och vad har du
kvar från den tiden?
Randén: Jag har kontakt med alla mina gamla
lärare! Min andra lärare jag hade heter Kristian Petterson, en
grym gitarrist från Alingsås som kommer hit till studion imorgon
med sitt band Blå skåpet. Denna gång sitter jag bakom
kontrollbordet som tekniker och producent på deras nya skiva!
Artrock: Vad har du
fått dina musikaliska talanger ifrån? Är det arv /
miljöpåverkan?
Randén: Morsan och farsan har alltid spelat
bra musik i högtalarna sen jag var liten, det har nog format mig
mest av allt.
Artrock: Vad har du
för framtidsplaner?
Randén: Jag tänker fortsätta köra på som
jag gör nu med olika musikaliska projekt, och jobba med mycket
folk! Just nu är det plattan och Graceland projektet som gäller!
Artrock: Vad har du
för syn på den kommunala musikskolan och dess betydelse för
framtida musiker? Fabriken och Kabomhuset som är två
rivningshotade musikkulturscener i den hemstad Alingsås?
Randén: Musikskolan är en riktigt bra grej!
Fabriken och Kabom är också betydelsefulla, då det måste finnas
ställen där ungdomar kan få ses spela högt på sina förstärkare
och repa. I grund och botten är det ju att spela med folk som är
viktigast!
Artrock: Hur var
tiden med Timoteij?
Randén: Timoteij är ett Svenskt band som
jag åkte på turné med en sommar som kapellmästare, vilket var
kul. Men jag tror nog att det är goare att bara vara musiker....
Artrock: Hur är det
annars med gitarrer / stärkare? Vintage / nytillverkat? Gjordes
det så mycket bättre instrument förr?
Randén: Oj det är en svår fråga..! Jag tror
nog att man bara skall försöka hitta ett instrument som man
trivs med. Låter det bra och känns bra, så är det bra!
Artrock: Om du fick
en förfrågan om att ansluta dig som gitarrist, från Dream
Theater och Alice Cooper. Vilket skulle du välja?
Randén: Alice Cooper vore en dröm att få
lira med.
Artrock: Till sist,
har du några inbokade gig den närmaste tiden?
Randén: Ja faktiskt! Vi lirar support med
Shut up and play, vid Karmakanics gig i Lidköping den 2 maj. Sen
ska jag lira på Fuzz guitarshow i Göteborg den 6 maj, så där
finns också möjlighet att höra min musik.
Artrock: Tack så
mycket för pratstunden och lycka till!
Randén: Tack själv.
|