E-Mail

info@artrock.se

 

Intervju

 

 

 

 

BILLY SHERWOOD MINNS SIN TID I YES

(Intervju av Daniel Reichberg)

*** ENGLISH VERSION BELOW ***

 


 

Nyligen intervjuade jag Billy Sherwood för en artikel i Sweden Rock Magazine, vilken handlar om Billys nyare projekt samt en liten tillbakablick på hans tid i Yes. Jag kunde naturligtvis inte hålla mig från att göra en djupdykning vid sidan om, inklusive en låt-för-låt-genomgång av de två album Yes gjorde medan Billy var medlem. Så varsågoda och läs! Billy börjar med att berätta själv.

   

 

-            -   Jag blev kontaktad av Yes någon gång efter 1987, när bandet var i en enda oreda och det egentligen fanns två upplagor samtidigt. Den ena var Anderson Bruford Wakeman Howe, den andra hette Yes, och där ingick bland andra Chris Squire och Tony Kaye. Derek Shulman på skivbolaget hade spelat upp mina demos med gruppen World Trade för Chris, som diggade min röst. Men jag var väldigt bestämd på att jag INTE tänkte bli Yes nye sångare. Det finns nämligen bara en Jon Anderson. Jag hade blivit korsfäst om jag försökt, och jag vill ju ha en karriär! Vi började skriva låtar; ”The More We Live” var den första som jag och Chris skrev ihop. Men så ville ödet annat. Gruppernas advokater nådde en överenskommelse och så slogs de ihop till den stora ”Union”-sättningen. ”The More We Live” kom med på skivan, och det är jag väldigt stolt över. ”Jaha, det var väl slutet på mitt samarbete med Yes” tänkte jag, men 1994 ringde Trevor Rabin och frågade om jag hade lust att komma med på turnén kring deras skiva ”Talk”. Tanken var att jag skulle spela allt möjligt. Keyboards, gitarr, bakgrundssång. Självklart ville jag det. Det blev 85 shower med mitt favoritband genom tiderna. Efter den turnén sprack Yes på nytt, jag återvände till mitt jobb som skivproducent och tänkte att NU var det slut på min tid med Yes, men det dröjde bara något år, så ringde de igen. Nu hade den klassiska 70-talssättningen återförenats och de undrade om jag hade lust att mixa deras "Keys to Ascension”-album. Klart jag ville. Både Alan White och Steve Howe dök upp i min hemmastudio, och mitt upp i alltihop skulle de ge ut ”Keys to Ascension 2” som de ville att jag skulle producera. En dag var Jon Anderson med i studion, då hans telefon ringde. Jag minns hans allvarliga stelnade min under samtalet, och när han lagt på sa han att jaha, det var det, det – Rick Wakeman har hoppat av. Men va fan, tänkte jag, jag har ju inte en mixat skivan klart! Jag och Chris hade fått till ett gott samarbete och tänkte att på något sätt kanske vi kunde hålla Yes vid liv. Om vi kanske skulle skriva lite fler låtar? Vi skickade låtarna till Jon Anderson, som just då bodde på Hawaii, och han tyckte att de var jättebra och började delta i låtskrivandet. Helt plötsligt hade vi 60 minuter musik som börjat forma sig till ett Yes-album [”Open Your Eyes”, 1997], och när skivbolaget ville ha ut oss på turné sa de andra killarna till mig att Billy, det verkar som du har gått med i bandet! När vi skulle göra nästa album [”The Ladder”, 1999] tyckte vi att jag var för nära bandet för att kunna jobba som producent. Vi anställde istället Bruce Fairbairn och begav oss till hans studio i Kanada. Efter turnén som följde kände jag att jag hade gjort allt jag kunnat för mitt favoritband. Yes är ett heltidsarbete, och jag ville hem till studion för att fortsätta producera, jobba med andra artister och skriva jinglar, så jag tackade för mig och åkte hem.

 

”The More We Live” kan höras även på den första Conspiracy-skivan du gjorde med Chris. Är det samma version, förutom såklart Jon Andersons sångpålägg?

-          - Det är rätt mycket samma inspelning, ja.  Det första Conspiracy-albumet var ju egentligen inte så mycket till album, utan snarare en samling lösa demos. Vår första riktiga skiva var uppföljaren ”The Unknown” från 2003.

 

Finns det någon möjlighet att Conspiracy återupptar samarbetet?

-           - Ja, det känns mer aktuellt än på länge. På mitt senaste Prog Collective-album var höjdpunkten att få jobba med Chris igen, och vi är verkligen sugna på att börja skriva tillsammans på nytt.

 

Var det annorlunda att jobba med Yes, mot vad du var van vid?

-           - Ja, du vet att jag brukar vanligtvis skriva på keyboards. Jag hade aldrig skrivit ett helt album på gitarr förut. Sedan minns jag när Steve Howe kom tillbaka och det bestämdes att jag skulle spela de bitar som Trevor Rabin hade spelat under sin tid i bandet. Det har var i en period när Steve vägrade spela Trevors grejer. Det var förbjudet, men vi var ju tvungna att spela låtar som ”Owner of a Lonely Heart” när vi gav oss ut på turné. Så jag tog Trevors bitar, Steve tog sina egna och så möttes vi på mitten. Steve har blivit väldigt mycket lugnare på det området med åren.    

Kommer du att jobba med Yes igen, tror du?

-           - Man vet aldrig med Yes! Som sagt trodde jag allt var över redan 1990, och då hade det knappt ens börjat. Faktum är att jag jobbade ihop med Steve och Rick alldeles nyligen, då de spelade på en Doors-hyllning som jag håller på med. Men medlem i gruppen Yes är jag säker på att jag aldrig mer blir.

 

Då kör vi igång och tittar på dina två Yes-skivor, låt för låt! Vad finns att säga om ”New State of Mind”?

-           - Jag skrev bakgrundsmusiken och Chris huvudmelodin. När Jon fick höra grunderna blev han väldigt entusiastisk och la till texten och delar av melodin. Jag tycker att att ”a new state of mind” är ett ställningstagande efter att Yes varit med om så mycket kaos. Nu började vi på nytt.

”Open Your Eyes”

-           - Chris hade grunden i en låt som hette ”Wish I Knew”, jag skrev mittensektionen. Jon ropade ”wow” hemifrån Hawaii, och skickade över texten och melodin.

 

”Universal Gardens”

-           - Den skrev jag det mesta av, inställd på att göra något som skulle passa Jon Anderson till lyrik och melodi. Lika fullt är det Jon själv som bidrar med sticket: ”Investigate the science of illusion…”. Faktum är att jag ville kalla skivan ”Universal Gardens”, men där blev jag utröstad. De andra ville väl att albumet skulle ha samma namn som singeln.

 

No Way We Can Lose”

-          Chris och jag lattjade runt med shufflen ett bra tag. Den alltid lika entusiastiske Jon ringde och sa att han älskade låten, men det är mest jag och Chris som har skrivit. Jag diggar den.

”Fortune Seller”

-           - Den låten grundar sig på mördarrifet som Chris spelar på åttasträngad bas. Den är en av mina favoriter eftersom den är så aggressivt pådrivande. Texten kommer sig av all den obevekliga TV-reklam som gjordes av spågummor vid den tiden. Verkligen skitlöjligt. Jag tänkte att de inte var några fortune tellers, utan snarare fortune sellers. Jon kom in och gjorde ett strålande sångjobb.

 

”Man in the Moon”

-           - Den låten är MYCKET Chris. Texten är hans, helt och hållet. Han hade spelat låten många gånger tidigare, men inte fått gehör. Vi tänkte att nu försöker vi, trots allt. Jag tycker låten har sin charm, särskilt om man är ett Chris Squire-fan, men jag vet att många tycker att den inte har på skivan att göra.  

 

”Wonderlove”

-           - ”Wonderlove” är en cool liten poplåt, där jag spelar gitarrerna. Jag älskar den här låten, den är en hit, ropade Jon, och det var verkligen mitt mål att få Yes till att återigen bli en dominant styrka i radion. Jag gjorde flera sådana försök på skivan, men om de lyckades kan diskuteras.

 

”From the Balcony”

-          - Steve och Jon, helt och hållet. Steve Howe var till en början inte intresserad av att vara med på skivan, men mot slutet, när tåget började samla fart, ändrade han sig. Steve hade precis anlänt, de satt på hotellet och skrev låten bokstavligen på balkongen!

 

”Loveshine”

-           - Jag ville hålla låtarna enkla; ”Loveshine” var ännu ett försök att göra en hit, vilket Jon stenhårt trodde den skulle bli. Här medverkar bara jag, Jon och Chris.

 

”Somehow….Someday”

-          Det började med en refräng som jag hade, och Chris formulerade ackordföljden. Sedan lade Jon in en keltisk melodi som han hade på ett av sina soloalbum, och som han tyckte skulle passa in.

 

The Solution”

-          - Den kom till alldeles mot slutet av processen, och jag hade en tung hand i låten. Chris basspel är oerhört. Samma med Alans trummor och Steves grejor.

…och så hoppar vi över till albumet ”The Ladder” och inledningslåten ”Homeworld”.

-           - En sak man bör veta om ”The Ladder” är att skivan skrevs av hela bandet, samlat i ett och samma rum, och att Jon skrev all text. Så var det inte på ”Open Your Eyes”. I den här låten står Jon för det mesta av melodierna också. Grundriffet kommer från en pryl som jag satt och lekte med på en tolvsträngad gitarr under repetitionerna. Jon blev överrumplad och började improvisera sång kring det. Mittenbiten i låten är Steves.

 

”It Will Be a Good Day”

-           - Ackordföljden I refrängen skrev jag faktiskt redan när jag var 17 år gammal och spelade in på min lilla bandspelare. Jag föreslog låten för alla band jag var med i, men de protesterade, för de tyckte det lät för mycket som Yes! Så nu när jag faktiskt var med i Yes, plockade jag fram kassetten igen. Jon lade till stora delar av texten och Steve står för sina egna gitarrbitar. Den där kinesiskklingande synthprylen var något som vår keyboardist Igor Khoroshev satt och lekte med under repetitionerna.

 

”Lightning Strikes”

-           - Chris baslinje som uppstod när vi jammade är egentligen vad som driver hela låten framåt.

 

”Can I?”

-           - Hmmm…vilken var det nu igen? Aha, låten där ”We Have Heaven” [från ”Fragile”] återkommer. Det var Bruce Fairbairns ide att vi skulle plocka upp den biten som en hyllning till ”Fragile”-skivan. Faktum är att skivbolaget ville marknadsföra ”The Ladder” som ”Fragile 2”, men där sa jag bestämt nej. Man kan aldrig upprepa historien, och det kan bara finnas en ”Fragile”.

 

Face to Face”

-           - Den här gången var det Steve Howe som körde, och vi andra följde med. Ackordsföljderna är Steves, allihop, även om vi alla kom med våra personliga bidrag. Det är faktiskt enda gången jag har varit med om att skriva ett album på det här sättet. Vanligtvis brukar man ju nöja sig med en partner, för annars blir det besvärligt att nå någon sorts framgång.

 

”If Only You Knew”

-          Igors ackordväxlingar fick igång låten och Jon skrev texten. För mig är den nästan på gränsen till för mycket godispop. Jag gillar den inte särskilt mycket, men Jon var väldigt på, så jag hängde med. När vi spelade den live blev jag väl något mer sympatiskt inställd.

 

”To Be Alive”

-           - Jag hade den där konstiga tappingprylen på tolvsträngad gitarr som jag satt och höll på med, Jon frågade ”vad är DET DÄR?” och började genast skriva text. Jag tycker Alan spelar trummor på ett unikt sätt här.

 

”Finally”

-           - Aaahhh… Låter den som hämtad från ”Open Your Eyes”, tycker du? Ja, det är en gammal bonuslåt från en av mina skivor som heter ”I Could”, som ligger till grund för ”Finally”, men Jon ändrade på en hel massa.

 

”The Messenger”

-           - Det där var ett funkigt litet riff, som jag satt och lirade. Chris och Alan hängde på, och så föddes låten. Jon brukar alltid betrakta ”The Messenger” som vår reggaelåt, men själv tänker jag snarare på Weather Report.

 

”New Language”

-           - Den härstammar väldigt mycket från Steve. Han drev på ordentligt genom låtens alla olika sektioner. Jag bidrog en del, liksom även Jon.

 

”Nine Voic

  - Jon och Steve, helt och hållet. De var väldigt nära vänner på den tiden.

 

*** ENGLISH VERSION ***

BILLY SHERWOOD REMEMBERS HIS TIMES WITH YES

 

Recently, I interviewed Billy Sherwood for an article in Sweden Rock Magazine, about Billy's recent projects and including a brief look back at his time with Yes. Of course I could not keep myself from doing a deep dive on the side, including a track-by-track rundown of the two albums Yes did while Billy was a member. So please, go ahead and read!

 

- I was contacted by Yes sometime after 1987, when the band was in disarray and there really were two editions simultaneously. One was Anderson Bruford Wakeman Howe, the other called Yes with among others Chris Squire and Tony Kaye. Derek Shulman at the record company had played my demos with the group World Trade for Chris, who dug my voice. But I was very determined that I was NOT to be the new Yes singer. There can be only one Jon Anderson. I would have been crucified if I tried, and I wanted to have a career! We started writing songs, "The More We Live " was the first one that I and Chris wrote together. But fate interfered, their lawyers reached an agreement and the big "Union" was a fact. "The More We Live" ended up on the disc, and I'm very proud of that. Well, that was the end of my collaboration with Yes, I thought, but in 1994 Trevor Rabin phoned to ask if I wanted to come on tour in support of their “Talk” album. The idea was that I would play keyboards, guitar, sing background vocals... Off course, I said yes. I did 85 shows with my favorite band of all time. After the tour Yes split again, I returned to my job as a record producer and thought that NOW was the end of my time with Yes, but it took only two years before they called again. Now, the classic 70's lineup had reunited and they wondered if I wanted to mix their "Keys to Ascension" album. Off course I wanted to. Both Alan White and Steve Howe appeared in my home studio , and in the midst of it all, they would release "Keys to Ascension 2", which they wanted me to produce. One day Jon Anderson was in the studio, when his phone rang. I remember his face expression during the call, and when he hung up, he said oh well, that’s it - Rick Wakeman has quit. But what the hell, I thought, I haven’t even finished mixing the album yet! Me and Chris had a good working relationship and thought that somehow maybe we could keep Yes alive. Maybe we could write some more songs? We sent the songs to Jon Anderson, who lived in Hawaii at the time, he thought they were great and began to participate in the songwriting. Suddenly we had 60 minutes of music that began to shape itself into a Yes album ["Open Your Eyes", 1997] , and when the record company wanted us to tour , the other guys said to me that Billy, it seems that you have joined the band! When we made the next album ["The Ladder ", 1999], we thought I was too close to the band to work as a producer for it, so we hired Bruce Fairbairn instead and went to his studio in Canada. After the tour that followed, I felt I had done everything I could for my favorite band. Yes is a full-time job, and I wanted to go home to my studio to continue producing, working with other artists and writing jingles.

 

"The More We Live" can also be heard on the first Conspiracy album you made with Chris. Is it the same version, except of course Jon Anderson's vocal overdubs?

- It's pretty much the same recording, yes. The first Conspiracy album was not really very much of an actual album, but rather a collection of loose demos. Our first real album was the sequel "The Unknown" from 2003.

 

Is there any possibility to resume working on Conspiracy?

- Yes, it feels more possible that for a long time. On my last Prog Collective album, the highlight was to work with Chris again, and we're really eager to start writing together again.

 

Was it different to work with Yes, from what you were used to?

- Yeah, you know I usually write on keyboards. I had never written an entire album on guitar before. Then I remember when Steve Howe coming back and it was decided that I would play the pieces that Trevor Rabin had played during his time in the band. This was a time when Steve refused to play Trevor's stuff. It was forbidden, but we simply had to play songs like "Owner of a Lonely Heart" on tour. So I took Trevor's parts, Steve took his own and we met in the middle. Steve has become a lot softer in that area, lately.

 

Will you be working with Yes again, you think?

- You never know with Yes! I thought everything was over in 1990, when it had barely even begun. In fact, I worked together with Steve and Rick recently when they played on a Doors tribute that I'm making. But being a member of the group Yes again will not happen.

 

Let’s go back and have a look at your two Yes albums, song by song. What is there to say about "New State of Mind"?

- I wrote the background music and Chris the main melody. When Jon heard the basics, he was very enthusiastic and added lyrics as well as parts of the melody. To me, the new state of mind is a statement after Yes having been through so much chaos. This was a fresh start.

 

"Open Your Eyes"

- Chris had the foundation of a song called "Wish I Knew ", I wrote the middle section. Jon shouted "wow" from Hawaii, and sent over the lyrics and melodies.

 

"Universal Gardens"

- That one, I wrote most of, with a mindset to make something that would fit Jon Anderson, lyric-wise and melody-wise. All the same, it is Jon himself who contributes the bridge: "Investigate the science of illusion..." In fact, I wanted to call the whole album "Universal Gardens" but I got outvoted. I suppose the others wanted the album to have the same title as the single.

 

"No Way We Can Lose"

- Chris and I battled around with the shuffle for quite a while. The ever enthusiastic Jon called and said he loved the song, but it's mostly me and Chris writing. I dig it.

 

"Fortune Seller"

- The song is based on killer riff played by Chris on eight string bass. It is one of my favorites because it is so aggressive. The words come from those the relentless TV commercials made ​​by fortune tellers at the time. Totally ludicrous. I thought they weren’t really fortune tellers, but rather fortune sellers. Jon came in and did a great job singing.

 

"Man in the Moon"

- The song is VERY Chris. The lyrics are his, altogether. He had offered the song many times before, and we decided to have a go with it, after all. I think the song has its charms, especially if you are a Chris Squire fan, but I know that many feel that it has no business being on the record.

 

"Wonderlove"

- "Wonderlove" is a cool little pop song, in which I play the guitars. “I love this song, it's a hit”, said Jon, and it really was my goal to get Yes to once again become a dominant force on radio. I made several such attempts on the record, but if they succeeded can be discussed.

 

"From the Balcony"

- Steve and Jon, altogether. Initially, Steve Howe wasn’t interested in being on the album, but towards the end, when the train began to gather momentum, he changed his mind. Steve had just arrived, so they sat in the hotel and wrote the song literally on the balcony!

 

"Love Shine"

- I wanted to keep the songs simple; "Love Shine" was yet another attempt to make a hit, which Jon really thought it would be. It involved just me, Jon and Chris.

 

"Somehow….Someday”

- It began with a chorus that I had and Chris formulated the chord progression. Then Jon added a Celtic melody that he had on one of his solo albums, which he thought would fit.

 

"The Solution"

- It came at the very end of the process, and I had a heavy hand in this song. Chris’s bass playing is amazing. Same with Alan's drums and Steve's guitarplaying.

...and so we skip to "The Ladder" and opening track "Homeworld" .

- One thing you should know about "The Ladder" is that the album was written by the whole band, gathered in one room, and that Jon wrote all the lyrics. This wasn’t the case with "Open Your Eyes”. In this song, Jon stands for most of the melodies too. The basic riff is something that I played around with on a twelve-string guitar during rehearsals. Jon was impressed and began improvising words around it. The middle part of the song is Steve.

 

"It Will Be a Good Day"

- I actually wrote the chord sequence of the chorus when I was 17 years old and recorded it on my little tape recorder. I suggested the song to all the bands I was in, but they protested because they thought it sounded too much like Yes! So now that I actually was in Yes, I picked up the cassette again. Jon added large sections of lyrics, and Steve carries his own guitar pieces. That Chinese -sounding synth thing was something that our keyboardist Igor Khoroshev played around with during rehearsals.

 

"Lightning Strikes"

- Chris’s bass line turned up while we were jamming and is really what drives the whole song forward.

 

"Can I?"

    - Hmmm ...which one was that? Oh, the song where "We Have Heaven" [from  "Fragile"] returns. It was Bruce Fairbairn's idea that we would pick up the piece as a tribute to "Fragile". Fact is that the record company wanted to promote "The Ladder" as "Fragile 2” but I was totally against that. History cannot be repeated, and there can be only one "Fragile " .

 

"Face to Face"

- This time Steve Howe was the driving force, and the rest of us went along. All chord sequences are Steve’s, even though all of us contributed. This is actually the only one time I have been involved in writing an album in this way. Usually, I’m content with one single partner, for otherwise it’s difficult to achieve any sort of success.

 

"If Only You Knew"

- Igor's chord changes started the song which Jon wrote. To me, the song’s bordering on too much candy pop. I don’t like it very much, but Jon was really into it, so I went along. When we played it live, I was a little more endeared to it.

 

"To Be Alive"

- I had this strange tapping thing on the twelve-string guitar that I sat playing. Jon asked, "What is THAT?" and immediately began writing lyrics. I think Alan plays drums in a unique way in this song.

 

"Finally"

- Aaahhh ... Sounds like an "Open Your Eyes" track, do you think? Yes, it's an old bonus track from one of my albums called "I Could", which builds the basis for "Finally”, although Jon changed a lot.

 

"The Messenger"

- That was a funky little riff, that I sat playing. Chris and Alan went along, and the song was born. Jon always says "The Messenger" is our reggae song, but I rather think it’s something along the lines of Weather Report.

 

"New Language"

- It comes very much from the Steve area. He drove the song throughout all different sections. I contributed to parts of it, and so did Jon.

 

"Nine Voices"

- Jon and Steve, all by themselves. They were very close at the time.

 

Daniel Reichberg