Uppsalagruppen Hidden Lands rönte goda recensioner kring sitt
debutalbum ”In Our Nature” för knappt två år sedan. Det
originella soundet – massor med klaviatur och försvinnande få
gitarrer – fick många lyssnare att haja till, precis som den
goda variationen, från närmast poplika låtar till renodlad
symfonirock. Hidden Lands är nu i studion för att spela in sin
uppföljare och artrock.se anmäler besök.
HSH Studio ligger i utkanten av
Uppsala, omfånget är trångt, men ljudet är fullt
genomprofessionellt. Här sitter Gustav Nyberg och lägger trummor
till en låt som bär gruppens namn; ”Hidden Lands”.
Studioteknikern/medproducenten Alvaro Svanerö stoppar datorn och
ber trumslagaren ta om från mitten av det långa instrumentala
mellanspel som utgör en större sektion av det sammanlagt över 17
minuter långa stycket. Syntharna är färdiginspelade i
låtskrivaren Hannes Ljunghalls hemmastudio, men mycket återstår.
Även gitarr och bas ska läggas på därhemma, medan Bruno Edlings
sång ska adderas här i HSH längre fram. Är Ljunghall en bestämd
diktator över sina verk?
- Han
har ju väldigt bra idéer redan på sina demos, som jag inte går
så långt ifrån, menar Gustav Nyberg, men jag lägger till min
personliga touch. Jag är ju jag, liksom.
”Hidden
Lands” är inte bara ett omfattande stycke expansiv rockmusik.
Dessutom betyder texten mycket för dess upphovsman Hannes
Ljunghall.
- Låten
handlar om en gammal skolkompis som dog i somras. Jag blev
väldigt berörd av hans dödsfall och skrev därför den här texten
till honom. Lite av samma stuk som i Pink Floyds ”Wish You Were
Here”, skriven från en person till en annan.
Så – vad skiljer er kommande
skiva från ”In Our Nature”?
- Mer
gitarr, konstaterar Gustav Nyberg tvärt. Bring it on! Hannes är
så duktig på gitarr att det blir bättre med sådana med i bilden.
- Paradoxalt
nog är jag mycket bättre på gitarr än på synth, men ändå
innehåller vår musik mycket mer synthar, säger Ljunghall. Den
här gången är gitarrer ett påtagligt inslag i hälften av
låtarna.
I form av blixtsnabba solon?
- Ha
ha, inte fan vet jag! Men det är klart det kan bli så.
Det går
inte att berätta om Hidden Lands utan att komma in på Violent
Silence. Tre av medlemmarna härstammar därifrån, däribland
låtskrivaren Ljunghall, och det var i Violent Silence som han
för i runda tal tjugo år sedan började ledsna på gitarr. Den
gruppen spelade vid tiden en sorts progressiv thrash metal, men…
- Jag var trött på gitarr. Det var svårt att
hitta något att spela på gitarren som inte var väldigt uttjatat.
Vi gjorde två demos i vår gamla stil, 1992 och -94 tror jag det
var. Sedan hoppade jag av ett tag, vi gjorde en demo till med en
massa klaviatur högst upp, men ändå med krunchande tuggriff
undertill. Det lät inte bra, så då ersatte vi även tuggriffen
med synthar.
Kan man säga att det var då ni
slutade vara ett metalband?
- Njjjaaa…
Vi körde vidare med en del tvåtakt, och så var ju trummisen
Johan Hedman en metaltrummis. Missförstå mig inte – Johan kan
spela mycket mer än så, men i grunden är hans spel väldigt hårt.
Idag finns Hidden Lands och
Violent Silence parallellt. Tycker du det känns konstigt?
- Inte
alls. Jag tycker det är jättebra att de fortsätter, och så har
de en väldigt bra sångare i Martin Ahlquist.
Grunden
till Hidden Lands är emellertid inte Violent Silence,
egentligen, utan det mångåriga samarbetet mellan Gustav Nyberg
och basisten Phillip Bastin. Nyberg nämner grupper som Ransta
Trädgård, Albatross Rex och Polyedrone.
- Jag
tyckte att Polyedrone borde hetat Babian! Men låtskrivaren Jonas
ansåg sig inte kunna skriva låtar till ett band med det namnet.
Sedan skulle vi bilda nytt, och Phillip föreslog Hannes, som kom
in med nästan ett helt färdigt album.
- Fyra
låtar hade jag. Jag gjorde de två återstående för att fylla ut
skivan ganska snart efter det. Det var därefter vi började tänka
på fler musiker/sångare. Jag kom att tänka på Björn Westén och
Bruno Edling, som också hade hoppat av från Violent Silence. Så
jag kan förstå att det utifrån kan ha sett ut som vi
återförenade Violent Silence med nytt namn, men som synes var
det inte riktigt så det gick till.
Alvaro Svanerö, är du van vid
att jobba i studion med den här sortens musik?
- Ja,
det kan man väl säga. Jag är ju trummis själv, och spelade för
länge sedan i gruppen Loch Vostok, som använde en del udda
taktarter, så jag fattar väl på ett ungefär vad de är ute efter,
ha ha!
Det här med låtar på 17 minuter
– beror det på att det är vad låtarna kräver, eller handlar det
om att man som progband ”måste” göra långa epos?
- Det
är i varje fall inte det senare, säger Hannes Ljunghall. Snarare
då att jag byggde på och byggde på tills jag tyckte låten var
klar. Egentligen är det bättre med kortare låtar, för de är
enklare för lyssnarna att ta till sig, men det är mycket svårare
att skriva korta, enkla, kärnfulla melodier.
”In Our Nature” var en väldigt
varierad skiva. Blir det samma sak med uppföljaren?
- Ja,
det tycker jag. Låten du fick höra kan ju klassas som ärkeprog,
men ett par låtar är rätt poppiga. Ganska korta och enkla. Vi
har en som vi kallar ”Poplåten”, som kanske ska heta ”In the
Wind”, med fullt av 80-talsinfluenser. Synthljuden hör hemma i
80-talet snarare än i 70-talet, vi har inte de Mellotroner och
Hammondorglar som är vanliga inom prog. På Violent Silence-tiden
var vi väldigt bestämda med att det inte fick låta retro, men
det är inte så viktigt längre.
Förra skivan var stundtals
närmast kommersiell, med tralliga melodier.
- Jag
har alltid velat göra tralliga låtar. Det är inte min grej att
skriva som Gentle Giant med en massa kaosartade kast hela tiden.
Jag skriver med ett uttalat vers- och refrängtänkande.
Gustav Nyberg, är det svårt att
memorera så här långa låtar?
- Det
hade varit väldigt svårt att sätta en sådan låt i en och samma
tagning, så istället spelar jag in trummorna i etapper. Det
finns många naturliga pauser i låtarna, som gör det enkelt att
börja på ny kula.
När beräknas albumet vara ute?
- Först
ska Bruno lära sig låtarna riktigt bra, förklarar Hannes
Ljunghall, så jag antar att han gör sina sångpålägg i mars.
Gitarrer och bas ska på, de med, men jag skulle tro att vi är
klara med inspelningarna i mars. Sedan är det upp till Hansi
Cross på vårt skivbolag Progress Records. Han kanske har en
massa släpp som står på kö. Och så ska han ju gilla musiken
också! Men det gör han nog, att döma av vår förra platta.
Skivsläpp före sommaren är nog inte orimligt.
Och livespelningar?
-
Det vill vi naturligtvis ha. Ett problem är att vår
andrekeyboardist Björn har flyttat till USA, så vi måste hitta
någon ny till livespelningar. En keyboardist som jag spelat med
i olika sammanhang i många år har lovat att försöka med ett par
låtar. Annars vet jag inte hur vi gör. Kan man använda
förinspelade synthar? Eller gör man inte så i prog?
Daniel Reichberg
|