|
|
|
Jethro Tull
-en kolossalt
genomtänkt diskografi
av:
Dennis Jacobsson
Foto
© Artrock.se
Alltihop startade 1988. Det var året som gud
glömde, dvs det år som undertecknad agerade kanonmat åt kronan. Där fanns en
herre, Dan Berglund, som jag tidigt blev bra kompis med. Inte minst
genom vårt gemensamma musikintresse. Problemet var att jag sedan fem – sex
år varit totalt insnöad i hårdrocksvärlden medan herr Berglund envisades med
att spela besynnerlig musik. Det han prackade på mig med störst iver var
kassettband med en grupp som hette Jethro Tull. ( Jo, jag hade hört covers
med Maiden och WASP, men i övrigt var detta okänt
territorium.) Efter sju månaders hjärntvätt med den där förbannade
tvärflöjten fick jag höra låten ”Heavy Horses” och nånting väcktes
inom mig. Det var ljudet av en port som slogs upp. Därute väntade en hel
artrockvärld och där har jag vandrat alltsedan dess. Så Dan: tack! |
|
|
|
Jethro Tull är en grupp som
kör en förträfflig rock kryddad med prog, jazz, blues och folkmusik.
Hittills har det blivit fem platina- och elva guldskivor. |
|
|
|
Jag vet att många därute
redan är insatta i fenomenet Jethro Tull, men för er andra (och även er som
bara hört ”Aqualung”) väntar hur mycket godis som helst. Känner inte
för en historielektion och bara en diskografi är rätt intetsägande. Därför
tänkte jag här köra nåt mittemellan: en diskografi med anekdoter och
kommentarer. Men jag tänker hoppa över bootlegs, soloplattor ( som jag
recenserat tidigare), liveplattor och boxar för att inte trötta ut er
fullständigt. Förhoppningsvis ramlar nån ner i Jethro Tullträsket men kom
ihåg att jag varnat er! |
|
|
|
”This
Was”
, 1968.
Bestod mest av bluesmusik. Sättningen
var Mick Abrahams ( sång o gitarr), Glenn Cornick
( bas),
Clive Bunker ( trummor) och Ian Anderson ( sång o flöjt). Tack
vare ett bra rykte som liveakt så emottogs skivan ganska väl. |
|
|
|
”Stand
Up” , 1969.
Nu började det hända grejer! Ian
Anderson har tagit över rodret efter att Mick Abrahams hoppat av. Nu formas
det som skulle bli en lång och progressiv resa med duktiga musiker i
allmänhet och Ians genialitet i synnerhet. Plattan är en personlig favorit
och innehåller bl a Bach-covern ”Bourée”. |
|
|
|
”Benefit”
, 1970. En jämn och bra platta trots att låtarna är ganska anonyma.
Innehåller inte så mycket flöjtspel. Lämnar desto mer plats åt rockvärldens
kanske mest underskattade gitarrist Marin Barre. ( Uttalas ba:.)
Har en mörkare ton än förra plattan. På den remastrade versionen finns dock
några av singelhitarna från denna tiden, bl a ”Teacher” och
”Witches Promise”. |
|
|
|
”Aqualung”
, 1971. Den mest kända och omtalade plattan... men absolut inte den vassaste
enligt mig. Innehåller odödliga klassiker som titellåten och ”Locomotive
Breath”. Blandning av lågmälda stycken och hyfsat tunga låtar. Gruppen
börjar bli riktigt stor. |
|
|
|
”Thick As
A Brick” , 1972.
Här har vi väl det mest proggiga
albumet som består av ett enda långt stycke. OK, uppdelat i part I och II
tack vare det ursrungliga LP-formatet. Mycket bra, även om det inte håller
hela vägen ut. Live brukar gruppen köra de ca nio första minuterna och där
är väl essensen. Men där är det å andra sidan helt vansinnigt bra. |
|
|
|
”Living
In The Past” ,
1972. En samling med gammalt och nytt
samt en livesida från Carnegie Hall 1970. Meningen var att de som missat
Tull skulle kunna hoppa in här och få det bästa. Detta gällde först och
främst den amerikanska marknaden. Trots att musiken är mycket brittisk har
man alltid blivit väl emottagna i staterna. Kul att ha tack vare de nya
låtarna som är riktigt bra. Fast jag skulle ändå inte rekommendera den som
första skiva. |
|
|
|
”A
Passion Play” , 1973.
Ännu ett verk med ett enda långt stycke.
Från början spelades allt in i Chateau D´Herouville utanför Paris men Ian
var varken nöjd med studion eller låtarna så allt ströks. Under senare år
har han dock gjort flöjtpåläggen och kallat det för ”Chateau DÍsaster
tapes”. Finns utgivet i sin helhet på plattan ”Nightcap” som jag
återkommer till. Man gjorde om alltihop och det blev sedemera ”A Passion
Play”. En fantastisk skiva med riktig ur-Jethro Tull. Kan dock vara lite
svårsmält och med ett annorlunda sound. På många ställen är flöjten ersatt
av sopransax vilket ger en speciell stil. |
|
|
|
”Warchild”
, 1974. En livfull skiva med mycket gyckel&bjällra-stuk. Jag ser den som en
poppigare variant av ”A Passion Play”, bl a så spökar saxofonsoundet även
här. Var från början tänkt som ett filmsoundtrack men det projektet gick i
stöpet. ”Bungle In The Jungle” blev en stor hit i USA.
Även ”Skating Away On
The Thin Ice Of A New Day” är en pärla.
Klart godkänt album. |
|
|
|
”Minstrel
In The Gallery”
, 1975. Mmm, jag saknar nästan ord.
Fullkomligt fantastisk, och proggig, skiva. Den långa ”Baker Street Muse”
säger allt. Här var Tulls musik som mest komplicerad och Ian sjunger som en
gud. Ett måste! |
|
|
|
”Too Old
To Rock´n´roll, Too Young To Die”
, 1976. Tillbaka till mindre komlexa
saker. Lite mer urban känsla. Titelspåret blev en hit men här finns andra
pärlor; akustiska ”Salamander” och fräcka ”Crazed Institutions”.
Fast på nåt sätt ändå en platta i mängden. |
|
|
|
”Songs
From The Wood”
,
1977. Ian, som skriver allt material,
flyttar ut på landsbygden och inspirationen är tydlig. En livefavorit är
”Jack In The Green”. Titellåten är en komlicerad komposition som går i
samma anda som ”Minstrel...”. Rätt OK ”skogsskiva”. |
|
|
|
”Heavy Horses”
, 1978. Vi stannar kvar på landsbygden och håll i hatten vad bra det är!
Lyssna bara på samspelet och inte minst trummisen Barriemore Barlow.
Här händer grejor trots att låtarna är relativt enkelt uppbyggda. En jämn,
mysig och fullkomligt enastående skiva! |
|
|
|
”Bursting Out”
, 1978. En livedubbel-LP. Här summeras det bästa från karriären och gissa om
det är bra! Tull har haft många sättningar men här är fortfarande järngänget
som kört sen 1975: Ian Anderson ( sång o allt som går att spela), Martin
Barre ( gitarr), David Palmer ( keyboards o arr), John Evan (keyboards o piano), Barriemore Barlow ( trummor) samt John
Glascock ( bas). Tja, det blir inte mycket bättre än så här. |
|
|
|
”Stormwatch”
, 1979. Jämn och bra skiva. Ingen konceptplatta ( Ian ogillar för övrigt det
begreppet.) men med ett tydligt havstema. Ösiga ”North Sea Oil”
inleder. Här finns också långa ”Old Ghosts” och en av Ians finaste
akustiska stycken: ”Dun Ringill”. Tyvärr avled den lysande bassisten
John Glascock under en öppen hjärtoperation, endast 28 år gammal. Ian tog
över basen i flertalet låtar och gör det med bravur! |
|
|
|
”A”
, 1980. Det finns en liten koppling till bandet Fairport Convention.
Bassisten Dave Pegg hoppade in på Stormwatch-turnén och är här medlem
i bandet. Lite lustigt eftersom han kommer från ett folkrockband och hoppar
in precis när Jethro Tull lämnar den musiken. Skivan ”A” har en egen
historia. ”A” står för Anderson och var från början tänkt som en soloskiva.
Martin Barre fanns kvar på gitarr, Eddie Jobson ( UK, Zappa m fl) på
keyboard och dennes kompis Mark Craney på trummor. Ian såg det som en
Tullsättning och beslutade därför att ändå kalla det en Jethro Tullskiva.
Musikaliskt skiljer den sig ändå från tidigare verk tack vare en synthigare
ton. Resultatet blev, tyvärr, att John Evan, David Palmer och Barrie Barlow
inte längre var med i bandet. |
|
|
|
“Broadsword And The Beast”
, 1982. Här är syntharna mer
nedtonade och harmonierar bättre till resten. Skivan är kanske den mest
hårdrockiga så här långt. ”Broadsword...” är ännu en temaskiva om havet och
det är bra driv i låtar som ”The Clasp”, ”Flying Colours” och
”Pussy Willow”. Fantasystämningen förstärks av det snyggaste omslaget
hittills. Lättlyssnad. |
|
|
|
”Under Wraps”
, 1984. Har skrivit i en gammal artikel om hur musiken förföll under
80-talet. Detta är ju helt klart Jethro Tulls snedsteg. Tråkigt, för det är
mer soundet än låtarna det är fel på. Plastigt och nu dessutom daterat. Till
råga på allt så är det nu Ian får problem med rösten och egentligen har den
väl försämrats alltsedan dess. Mycket tack vare det så hände inget på
skivfronten under tre år. Nu trodde somliga att gruppen var uträknad men då
kom... |
|
|
|
”Crest Of
A Knave”
, 1987.
Bandet har fått en nytändning som
heter duga. Ian har lärt sig att använda sin ”nya” röst, låtarna är superba
och ljudet klockrent! ”Budapest”, ”Mountain Men” och
”Farm On The Freeway” är några av pärlorna. Förutom att man är bättre på
alla plan så låter det väldigt mycket Dire Straits om plattan, lyssna bara
på ”Said She Was A Dancer”. Ett av höjdaralbumen helt klart. |
|
|
|
”Rock Island”
, 1989. Inte samma klass som föregångaren. ”Kissing Willie” ( hmm) är
en ösig singel härifrån. Det moderna Jethro Tull växer fram med kortare och
enklare låtar. Gubbarnas förvandling från skogstroll till brittiska
gentlemän fortsätter. ”Another Christmas Song” bär ett eko
från gruppens gamla tider. Jag tycker inte att skivan sätter några djupare
avtryck i rockhistorien. |
|
|
|
”Catfish Rising”
, 1991. Dags att spänna musklerna och köra en hårdrock/bluesskiva. Sådär
resultat. Ojämn liksom föregångaren och även om det inte är utan finess så
saknas det där lilla extra. Känns kall på nåt sätt. ”Rocks On The Road”
är en av topparna liksom ”This Is Not Love” med sitt häftiga
jazziga stick. |
|
|
|
”A Little
Light Music” ,
1992. En livedubbel som inte är
unplugged men med den känslan. Avskalat och med snyggt ljud. Här radas låtar
från hela karriären upp. De flesta är omarrangerade och ofta är sången
ersatt av Barres gitarrspel som är briljant. Förutom Dave Pegg på bas så är
även trummisen Dave Mattacks hämtad från Fairport Convention.
Egentligen borde jag ge tummen upp men hela plattan känns daterad utan att
jag kan sätta fingret på vad. Men visst glänser det till, i minst i en grym
version av ”Bourée” |
|
|
|
“Nightcap”
, 1993. Ett dubbelalbum med blandat godis. Cd 1 består, som jag nämnt
tidigare, av ”Chateau DÍsaster Tapes”. Ganska mysig musik som man måste ge
ett par lyssningar. Cd 2 innehåller ratade låtar från 1974-90. Det var till
och med lite motvilligt som Ian ville släppa dessa men jeeesus! Såna här
låtar kan bara de flesta band drömma om. Flera finns som bonuslåtar på
remastrade versioner av Tullskivor idag. ”Silver River Turning” och ”Rosa On The Factory Floor” är bara två godingar av 18.
Lättlyssnat OCH bra! Väl värd ett köp. |
|
|
|
”Roots To Branches”
, 1995. Måste erkänna att jag nästan tappat hoppet om Tull men “Roots...”
växer och är riktigt bra. Nåt som genomsyrar hela albumet är den
orientaliska tonen. Det är mer flöjtspel än på länge och till skillnad från
de två tidigare studioplattorna så är värmen och atmosfären tillbaka.
”Out Of The Noise” visar lekfull spelskicklighet och ”Stuck In The
August Rain” är stämningsfull värre. Titellåten är en av trummisen
Doane Perrys favoritlåtar och ingår stadigt i livesetet. Texterna
har ett allvarligare djup och plattan är en höjdpunkt under senare delen av
deras produktion. |
|
|
|
”Tull.com”
, 1999. Här måste jag erkänna att jag inte lyssnat in mig. Vet bara att
låten ”Hunt By Numbers” ofta körs live... och är bra. Sen är
isen för tunn för mig. Ska införskaffas snart! |
|
|
|
Wow! Har du orkat läsa ända
hit?! OK, jag ska snart ge mig. Bara några såna där värdelöst vetande som är
så kul... |
|
Foto
© Artrock.se |
|
VISSTE DU DETTA OM
JETHRO TULL? |
|
-
När gitarristen Martin Barre skulle
provspela på sin första audition med bandet var han så nervös att han
glömde ta med gitarren. Efter några dagar sökte han ånyo upp Ian Anderson
men glömde denna gång att ta med kablar och förstärkare. Eftersom en
opluggad elgitarr inte låter speciellt högt fick Ian ligga med örat mot
gitarren medan Martin spelade. Utan att ens då kunna höra riktigt gav han
upp men gav Martin jobbet eftersom han verkade vara en trevlig kille. (
Skulle inte tro att han ångrade det beslutet.)
-
1987 stod Grammypriset för bästa
hårdrockskiva mellan Metallica och Jethro Tull(!) Priset gick till Jethro
Tull och skivan ”Crest Of A Knave”. ( Snacka om att blanda äpplen och
päron.)
-
Gruppens tidigare keyboardist och
stråkarrangör David Palmer har bytt kön och kallar sig numera Dee Palmer.
-
Ian Anderson ägnade sig en tid åt
laxodling och hela 60% av storbritanniens laxproduktion lär ha kommit från
hans farmar.
-
Förutom att skriva både finurliga texter
och melodier är han en multiinstrumentalist av rang. Han behärskar ett
antal flöjter, trummor, bas, keyboards, gitarr ( på akustisk gitarr
bräcker han de flesta inklusive Barre) samt hans favorit mandolin.
-
Han kallar dragspel för ”the German
instrument from hell”. Dock får man inte ta det så allvarligt för det har
allt smugit sig in även dragspel ibland. Lyssna bara på plattan ”Warchild”.
-
Privat är han, tvärt emot vad man kan tro,
en tillbakadragen och tyst person. Det fick en besviken undertecknad
uppleva backstage på Liseberg. Men på scen är han en rockikon utan like.
-
En gång turnerade gruppen med Eagles.
Lyssna på ”We used to
know” från Stand Up-plattan och tänk ”Hotel California”.
Nååågot influerade av Jethro Tull kanske?
-
Nån gång under tidigt 70-tal så spelade J
Tull med Led Zeppelin. Ian anklagade då Robert Plant för att ha slarvat
bort hans karaktäristiska scenkostym: den rutiga rocken. Vid ett senare
tillfälle har Ian berömt Zeppelin, typ: Med er musik och mina texter
skulle det kunna bli riktigt bra!
Ian – Robert: 1 – 1. |
|
Skribent: Dennis
Jacobsson |
|
|
|
|
|
|