11 Stop
12 The Trial
13 Outside The Wall

Disc 3
1 TBC - The Wall selected album demos (previously unreleased)

We don't need your agulation, we don't need your starry gaze...

Känns det igen? Ja nästan. Sånt där är det fullt av i denna volyms tredje CD ”Work in Progress”, där gamla demos flockas. Mer eller mindre halvfärdiga är tagningarna av de låtar som inom något år skulle bilda stomme till Pink Floyds superklassiska dubbelalbum från 1979. Ta till exempel ”Young Lust” med helt annorlunda versarrangemang, den helt outgivna ”Sexual Revolution” med Roger Waters på riktigt anskrämlig sång, eller ”Teacher Teacher”, som i omstöpt form blev ”The Hero's Return” på uppföljaren ”The Final Cut” 1983.

Det mesta är intressant för den inbitne Floyd-nörden, men det hade varit ännu roligare ifall man fått  hela demos snarare än som här brottstycken. Sedan finns ett par bonuslåtar som borde varit fullkomligt givna, men som saknas. ”What Shall We Do Now”, ihågkommen från filmen där två animerade blommor utför könslig akt, finns visserligen med i demoform, men varför får vi aldrig den riktiga, färdiga? Och den härligt svulstiga ”When the Tigers Broke Free”, känd i årtionden som låten som petades ut - var är den?

Vanliga albumet då? För att göra en stickprovsjämförelse plockar jag fram fästmöns 1994-pressade CD och väljer skiva två, låt ett:”Hey You”. På nya varianten riktigt känner man David Gilmours händer glida över den bandlösa basens strängar, hans röst är som sjungen från rummets andra hörn och när sedan hela gruppen klämmer i, då är du där. Nu låter visserligen ”The Wall” väldigt bra redan från början, men det finns alltså goda skäl att uppgradera med denna upplaga. Hör du till dem som fortfarande inte äger Roger Waters halvt självbiografiska verk (jodå, det finns faktiskt en generation som ännu bara snuddat vid progrockens fröjdefulla lockelser!), finns inget att tveka på.

Känslostormar i parti och minut, gripande text och musik av Waters (på sina håll sufflerad av Gilmour), pangarrangemang av Bob Ezrin och några av rockens mest odödliga titlar. ”In the Flesh”... ”Another Brick in the Wall”...”Comfortably Numb”...”Run Like Hell”...

Betyg: 9/10

Daniel Reichberg

Länkar till motsvarande recensioner av ”The Dark Side of the Moon” och ”Wish You Were Here”: