För några
veckor sedan släpptes gitarristen Steve Hacketts
dubbel-CD med titeln ”Genesis Revisited II”. Steve var
själv en av de framträdande medlemmarna i
Genesis-sättningen på 70-talet och detta alster är
delvis en nostalgisk återblick på denna epok men även
ett försök att göra om delar som Steve själv inte var
riktigt nöjd med. På den nya skivan medverkar en stor
del av de artister som idag är verksamma inom genren
Artrock eller Progressive Rock. Bland dessa finns flera
svenskar och här är sångaren Nad Sylvan från bandet
Agents of Mercy kanske den mest framträdande. Han
sjunger på hela tre spår på skivan.
KG: Hur
började ditt samarbete med Steve Hackett, d v s hur kom
det sig att du fick möjligheten att medverka på skivan?
Nad: Ja, ibland kan jag undra
själv hur det egentligen gick till. Men jag tror det
hela började med att jag hade lärt känna
Winfred Völklein
som bland annat ligger bakom Night of the
Prog-festivalen vid Loreley-klippan i S:t Goarshausen,
Tyskland och som även är promotor för band som
kanadensiska Musical Box (det kanske mest kända Genesis
tribute-bandet). Han rekommenderade mig för Steve för
att han kände till Unifaun-plattan (KG:s
förtydligande: Den underbara skivan från 2008,
skriven och producerad i Genesis-anda av Nad och
kollegan Bonamici). Jag träffade Steve och
Winfred Völklein
för tre år sedan på Loreley-festivalen men det minns
inte Steve säger han nu. Det var i samband med min
första konsert med Agents of Mercy. Men jag kan förstå
Steve – han måste ju ha träffat massor av fans och andra
musiker genom alla år och det är omöjligt att komma ihåg
varje individuellt möte. (KGs kommentar: Jag är också
en av alla dessa anonyma fans. Jag träffade Steve och
fick några ord med honom på musikpuben Dingwalls i
Camden Town i London sommaren 1979). Jag märker
själv problemet nu när jag och Agents of Mercy börjar
bli lite mer kända. Fans kan komma i drivor och prata
snabbt med en och det finns inte en chans att komma ihåg
exakt vem man mött efteråt. Och jag var egentligen bara
ytterligare ett ansikte för honom på den tiden. Han fick
Unifaun-skivan av mig men den försvann uppenbarligen.
Fast för några månader sen fick han en ny och han har
också lyssnat på den. Så, jag blev alltså rekommenderad
av Winfred för
Steve’s tour manager som sen ringde upp och frågade om
jag ville komma över och träffa Steve och sjunga in
några spår och kanske eventuellt turnera med honom.
KG: Hur
kändes det att få det samtalet?
Nad: Ja, det kändes overkligt. Och
någon vecka senare så ringde Steve mig, nån gång på
förmiddagen då jag låg och sov. Surrealistiskt på något
sätt. Plötsligt pratar man med en av sina absoluta
hjältar här i livet, och som dessutom vill ha med mig i
sitt band. Då blir man ju alldeles…ja, vad skall man
säga? Och då hade han ju ännu inte hört Unifaun-skivan.
Han hade ju bara hört några spår med Agents of Mercy. Så
jag åkte över 16 maj och träffade honom. Jag spenderade
en hel dag med honom och Roger King. Jag
sjöng igenom några olika låtar och jag tror vi helt
enkelt kollade om
personkemin fanns där. Jag tror att de hade
bestämt sig redan innan vi träffades att de ville ha med
mig som sångare. Ja, så gick det till. Allt bara kom på
något sätt! Jag sjöng in låtarna hemma hos mig och
skickade iväg
dem till Roger. Vad som är speciellt kul just nu är att
vi blivit goda vänner och pratar med varandra i telefon
varje vecka.
KG: Men var
det inte en hel del jobb även i studio i England?
Nad: Nej, faktiskt ingenting. Han
har bara en liten studio skall du veta. Det var inget
stort pådrag alls. Vi betade av olika låtar och kände
efter på tonarter och så, om min röst skulle passa. Sen
bestämde sig Steve ganska snabbt för vilka låtar
jag skulle
sjunga. Och det fick jag reda på strax efter jag varit
där.
KG: Jag får
intrycket att Steve är lite perfektionist precis som
hela Genesis var på 70-talet. Den här plattan liksom
föregångaren ”Genesis Revisited I” (utgiven 1996) bär ju
perfektionistiska drag så jag inbillade mig att det var
mycket omtagningar och remixar innan Steve blev nöjd.
Var det inte så även i dina låtar? Eller satt allting
direkt?
Nad: Jag kan inte riktigt svara på
det. Jag vet ju att Steve har jobbat väldigt länge med
gitarren på ”Chamber of 32 doors”,
speciellt på introt där. För egen del brukar
jag lägga sång i några olika varianter på låtarna och
sen lyssna på vilken av dem som har mest liv i sig.
Ibland kan det rent av bli så att man klipper ihop flera
delar eftersom man kan vara olika nöjd med delar av de
olika varianterna av låten. Sen kan jag säga att jag
hade stor frihet att tolka de här låtarna som jag ville.
Exempelvis prövade jag med olika körarrangemang på både
”Musical Box” och ”Eleventh Earl of Mar”.
KG: Jo, jag
märker ju att det finns en del nya arrangemang även om
Steve är väldigt trogen originalarrangemangen måste jag
ändå säga.
Nad: Ja, exempelvis på ”Eleventh
Earl of Mar” har jag i det lugna partiet i mitten
experimenterat lite med nya kör-arrangemang. När Steve
fick höra det så ringde han upp mig genast och sa att
”det där skall vi behålla, det där var bra!”. Det var ju
väldigt kul och det gjorde att jag även vågade göra en
del liknande grejer på ”Musical Box”. Det kändes bra att
få göra ett eget avtryck på inspelningarna, inte bara
genom leadsången.
KG: Men du
har väl satt ett rejält avtryck på skivan genom att vara
med på så många som tre låtar? Du har väl fler låtar än
någon av de andra sångarna som anlitats, eller hur?
Nad: Har jag det? Ja, kanske det.
KG: Jag
tänkte just fråga om hur själva låtvalet gick till. Jag
fick intrycket att ni som gästmusiker hade en del
inflytande där. Exempelvis såg jag att Steve själv skrev
att Steven Wilson fick sjunga sin egen favoritlåt med
Genesis; ”Can-utility and the coastliners”. Och John
Wetton hade ju tidigare sjungit ”Afterglow” vilket då
också blev ett givet val på denna platta. Var det inte
så även för dig?
Nad: Nej. Det var Steve som ville
att jag skulle sjunga in just de här tre låtarna. Först
fick jag väl egentligen frågan om jag kunde sjunga bara
”Musical Box” och ”Eleventh Earl of Mar”. Men i samma
veva skickade jag en demoinspelning där jag sjöng
”Chamber of 32 doors”. Det spelades in till ett annat
projekt. Det var Dave Kerzner som ville att jag skulle
sjunga den. När Steve hörde den inspelningen så gillade
han den så mycket att jag fick frågan att sjunga den
även här. Så hade jag inte skickat den demon så hade det
bara blivit två låtar för mig.
KG: I det
sammanhanget undrar jag om du har några speciella
favoritlåtar med Genesis?
Nad: Ärligt sagt så är det
jättesvårt att peka ut favoriter. Den första platta jag
lyssnade på var ”The Lamb lies down on Broadway” och det
är nog den jag gillar mest. Skall jag plocka låtar
därifrån så är det nog ”The Lamia” som sticker ut men
det definitivt starkaste partiet är skarven mellan ”Fly
on a Windshield” och ”The Broadway Melody of 1974”. Hela
detta suggestiva rytmpaket, de fantastiska harmonierna
och den attityd som Gabriel har – ja, det är helt
magnifikt! Det är kombinationen av alla olika
musikaliska element här som gör att det är det absolut
starkaste jag hört med Genesis.
KG: Du nämnde
just Gabriels attityd och inlevelse. Jag skrev i min
recension av plattan att jag hade lite problem (nåväl,
tämligen marginella) med sånginsatserna som jag inte
alltid tyckte gjorde rättvisa åt den energi och
inlevelse som Gabriel hade. Däremot kände jag inte
motsvarande problem med låtarna där Phil Collins brukade
sjunga. Hur kommenterar du det?
Nad: Ja, det ligger kanske något i
det men samtidigt så får det ju inte heller bli så att
man gör en rak kopia av originalet. Så, på den kommande
turnén gäller det ju att få till en balans så att man
inte gör alltför mycket våld på den sång som så många
”gamla” fans är så att säga inkörda på. Man måste på
något sätt närma sig själva kärnan hos originalsången.
Man kan inte experimentera för mycket här för då
riskerar det att gå väldigt snett. Och i den meningen är
kanske Gabriels sång den svåraste att ”förvalta”.
Foto: Conny Myrberg
KG: Men hur
viktigt tycker du själva sångpartierna är i Genesis
musik jämfört med det instrumentala? För egen del kan
jag faktiskt tycka att många rent instrumentala partier
är väl så bra som de som dessutom innehåller sång.
Nad: Jag måste säga att – och då
tror du kanske att jag skojar – jag har aldrig varit
överförtjust i att sjunga. Det har aldrig varit så att
jag ställt mig upp och skrikit ”Jag älskar att sjunga
och det är mitt liv!”. Jag älskar musik och jag älskar
att tolka musik på olika sätt. Jag kan precis som du
ibland tycka att de instrumentala bitarna är mycket
intressantare än de vokala bitarna. Jag började sjunga
för att jag började skriva låtar och någon måste ju
sjunga låtarna. Jag har aldrig haft någon önskan att bli
någon stor sångare.
KG: Men jag
får intryck att du också har något teatraliskt över dig,
d vs en ambition att utföra lite mer än bara sång på
scenen. Är det inte så?
Nad: Jo, jag spelade teater som ung
och har alltid haft en vilja till teatraliska uttryck.
Jag var "klassens
clown" och jag har alltid fjantat mig och
spelat Allan. Allt det där ligger i min natur som
person. För mig handlar det om uttryck väldigt mycket
och att våga ta ut svängarna. Jag tillhör den grupp av
människor som gillar sånt.
KG: För att
återgå till själva inspelningen så undrar jag om du har
träffat många av de andra musikerna som deltar på
plattan? Var det någon mer än Steve och Roger som du
faktiskt spelade med?
Nad: Nej, jag träffade faktiskt
inte någon av dom. Inte under själva inspelningen. Den
försiggick under väldigt lång tid och varje musiker hade
uppenbarligen sin egen avskilda dialog med Steve och
Roger. Det var likadant för Roine Stolt och hans insats
på plattan. Han spelade in sitt gitarrsolo hemma och
skickade till Steve. När det gäller mig själv så inser
jag också att jag kom in väldigt sent i
inspelningsprocessen så det han inte bli så mycket
dialog kring det hela med Steve och andra musiker.
KG: Men ni
hade väl i alla fall ett gemensamt releaseparty?
Nad: Jo, det är riktigt och där
träffade jag ju många av de andra som medverkar.
KG: Du nämde
Roine , jag undrar om hans insats är begränsad till ”The
Return of the Giant Hogweed”?
KG: Jag måste
säga att jag blev väldigt förvånad över hans bidrag på
denna låt. Hade inte väntat mig den typen av solo han
gör där.
Nad: Nej, Roine medgav att han
chansade lite där. Han har ju en väldig förkärlek för
Wah-wah-pedalen och här utnyttjar han den till max. Han
har börjat använda den mer och mer, även under Agents of
Mercy-gigen. Vissa älskar det här men andra gör det
inte. Men jag tycker det är ballt.
KG: Jag får
erkänna att jag behövde lite tillvänjning. I början
tyckte jag det lät märkligt men efter ett tag började
jag tycka att det faktiskt låter helfestligt. En stor
portion bluesgitarr insprängt i denna gamla klassiska
låt. Ett riktigt rejält ansiktslyft som ändå inte
förstör låten.
En helt annan
fråga: Hur är det med övriga låtar på plattan – vilka
tycker du är bäst framförda där?
Nad: Ja, jag måste säga att jag är
överlägset mest förtjust i ”The Lamia” med Nik Kershaw.
Han sjunger den så vansinnigt bra och hans röst passar
så bra till just denna låt. Men jag vet också att det
finns väldigt många olika åsikter om detta. Det är
verkligen intressant att även om så många förenas i
detta gemensamma musikintresse så finns det ändå så
otroligt stora skillnader i vad man sen tycker om och
inte tycker om. Kanske beror det på att jag själv är
sångare och förstår svårigheterna med just genomförandet
av sången. Jag kan sätta mig in i vad Nik har att göra
och jag kan kanske också märka kvaliteter i sången som
kanske inte andra uppfattar eller lägger så stor vikt
vid.
Vad gäller övriga låtar så är det
svårt att plocka ut något speciellt för det mesta är ju
väldigt bra gjort. Om det är något som sticker ut
speciellt så är det valda delar av ”Supper’s Ready” och
även ”Dancing out with the moonlit knight”.
KG: På den
sistnämnda kanske jag själv har lite svårt för
sånginsatsen.
Nad: Nja, han (Francis Dunnery) gör
verkligen så gott han kan. Sen är det ju som du säger
inte lätt att axla manteln efter Peter Gabriel. Den här
låten har man ju hört så många gånger med Peter (det är
på något sätt en del av en själv) så jag förstår
verkligen om en del kan reagera negativt om det är någon
annan som sjunger. När det gäller min egen sångstil så
kunde jag ha gjort mina insatser annorlunda. Jag har
egentligen mera en bakgrund i att sjunga soul men jag
insåg på något sätt att den sångstilen inte passar alls
i detta sammanhang. Så man har fått anpassa sig till
uppgiften, det har man verkligen. Jag har faktiskt fått
lite kritik för att jag närmast desperat försöker låta
som Peter Gabriel men då har man inte riktigt förstått
det här med att man ändå inte kan avvika för mycket från
originalet. Som sagt, man har ju växt upp med den här
musiken och man vill ju ändå försöka förmedla samma typ
av känsla. Så, det kommer rakt från hjärtat och man kan
knappast beskriva det som att jag bara försöker planka
originalet. Jag är bara
en tolkare av originalet och influerad utav det.
KG: Det här
med att jag hade lite svårt för sånginsatserna var bara
en första känsla, sen vande jag mig snabbt och kan nu
tycka att det mesta är näst intill lika bra sjunget som
på originalen.
Nad: Jo, allting är gjort med
varsamhet och utan att göra våld på den känsla som fanns
i originalen. Har pratat mycket med Steve om detta. Om
hur man valde låtarna och hur de skulle genomföras.
KG: OK, men
det är väl då dags att gå in på lite mer i detalj just
dina låtar på plattan. Låt oss börja med ”Chamber of 32
doors” som ju är inledningsspåret. Det måste ju
verkligen kännas hedrande att få öppningsspåret, eller
hur?
Nad: Ja verkligen och det visste
jag inte om! Hade inte en aning om att det skulle bli
öppningsspåret.
KG: Det jag
noterade först här var ju ett nytt intro här på akustisk
gitarr. Jag tycker det är fantastiskt bra gjort.
Nad: Ja, jag tycker det är hans
starkaste sida, alla dessa partier på akustisk gitarr.
KG: Den här
låten är ju en av de tyngsta och allvarligaste rent
textmässigt bland Genesis-låtarna. Den handlar om det
svåra att välja väg i livet. Väldigt dyster och tung
stämning på låten och jag vet att jag själv påverkades
rejält när jag lyssnade på den i ungdomsåren (då det här
med vägval i livet verkligen ledde till tunga
funderingar). Var texten viktig för dig eller var det
främst musiken som betydde något?
Nad: Det var absolut låten som
betydde mest för mig. Jag har aldrig fördjupat mig så
mycket i texterna på ”The Lamb”. Tycker bara de är
flummiga. Har aldrig riktigt förstått storyn och det är
många andra som har sagt samma sak. Jag föll framförallt
pladask för musiken. Numera har man förstått mera av
texterna, åtminstone i vissa delar av plattan som den
här.
Men du skall veta att när jag själv
skriver så känns det mera viktigt hur orden ligger i
munnen än vad de egentligen betyder. Så i den meningen
kan jag förstå Peter Gabriel och hans sätt att sätta
text till låtarna.
KG: Jo,
Peters sätt att leka med orden i sångerna är ju
symptomatiskt där. Speciellt hans förkärlek för att
använda ord som låter likadant men som betyder något
annat. Vi har ju exemplet i ”Dancing with the moonlit
Knight” och på ”The Lamb” finns ju otaliga andra
exempel. Det bästa är kanske ”Caryl Chessman sniffs the
air and leads the parade, he know, in a scent he can
bottle….” (d v s här antyder han att den dödsdömde ju
egentligen var ”innocent”. Genialiskt! Samtidigt som man
betänker att man tog livet av honom i gaskammare).
Nad: Visst. Och sen finns det många
andra exempel på låtskrivare som skriver helflummiga
texter men där de ändå passar så bra till musiken. En
sådan är ju Jon Andersson i Yes. Hans texter är ju
verkligen helskruvade
KG: Men, om
vi återgår till låten ”Chamber of the 32 doors, den har
du alltså gjort förut?
Nad: Jo, den gjordes i ett annat
projekt där Dave Kurzner bad mig sjunga den. Han är även
med och spelar keyboards på ”Supper’s Ready” på den här
skivan. Han brukar jobba mycket med Simon Collins (Phil
Collins’ son) som också är med och sjunger på skivan.
Dave bad mig sjunga den här men han gillade faktiskt
inte den så mycket. Han klagade på vissa delar av min
sång. Så jag sjöng in den igen och då var han nöjd. Men
när till slut projektet blev färdigt så fanns inte låten
med, märkligt nog. Samma version
hörde Steve
Hackett och han älskade
den! Jag tror nog att Dave känner sig lite skamsen just
nu (skämt åsido).
KG: Så har vi
då ”The Musical Box” som nästa låt. Just den låten är
väl inte någon stor favorit hos mig men den har icke
desto mindre element som jag tycker mycket om. Särskilt
slutet med det fantastiska orgelkompet och sången i höga
register. Det var väl ett krävande sångparti, eller hur?
Nad: Absolut. Men låten som sådan
har heller aldrig varit någon favorit. Exempelvis när
jag såg tribute-bandet The Musical Box göra låten i
London för några år sen så passade jag faktiskt på att
gå på toaletten (!). Men just slutmomentet är fint och
det absolut bästa med låten (inklusive Tony Banks
mästerliga komp på orgel i partiet med texten ”..and I
have been waiting here so long”). Det här kopplade
Genesis exempelvis ihop jättefint med ”The Lamb lies
down on Broadway” på ”Second’s Out”-plattan. Jo, när man
kommer upp i det här partiet där jag sjunger ”touch me,
touch me” kommer man upp i ett sångregister som jag
sällan befinner mig i. Jag är ju barytonsångare och har
egentligen svårt med liknande partier. Men jag känner
att jag fixar det i alla fall. Hela partiet från ”she’s
a lady..” och framåt är jag väldigt nöjd med. Där har
jag också fått in något eget med ett litet nytt
körarrangemang.
KG: Sen har
vi då ”Eleventh Earl of Mar” och den tycker jag ju
passar dig alldeles perfekt.
Nad: Vad kul att höra! Själv tycker
jag faktiskt att jag ligger på gränsen till för högt i
tonläget. Det var faktiskt liknande tendenser på vissa
av låtarna på ”Unifaun”-plattan också. Men det kanske
trots allt låter bra även om jag får anstränga mig.
KG: Jag har
redan nämnt att jag är mer nöjd med sånginsatserna (inte
bara från dig) vad gäller Phil Collins låtar än
motsvarande låtar där Peter Gabriel sjunger. Finns det
något mer att säga om det?
Nad: Det är en rätt så svår fråga.
Faktiskt kan jag tycka att Phil har en mer melodisk och
vacker röst än Peter. Dessutom förmedlar han någon sorts
magiskt sagoberättarkänsla som jag gillar väldigt
mycket. Men Gabriel hade ju andra kvaliteter, inte minst
det visuella och teatraliska på scenen och den enorma
inlevelsen i sången. Så visst finns det stora skillnader
som kan ha betydelse för hur man tolkar sångerna. Men
faktiskt håller jag nog dem som lika bra båda två, på
var sitt sätt.
KG: Nu fick
du tre låtar att sjunga på skivan men hur blir det med
den stundande turnén nu? Får du sjunga fler låtar då?
Inbillar mig att du nog är bra sugen på det.
Nad: Jo, det får jag. Naturligtvis
beroende på att inte alla gästmusiker kommer att vara
med på turnén. Men Gary O’Toole kommer ju att vara med
och det är väl inte vågad gissning att han kommer att
sjunga de låtar som han gör på plattan. Så, visst, det
kommer ju att så småningom finnas fler inspelningar där
jag sjunger andra låtar eftersom det ju kommer att
spelas in live-versioner och DVD-er från den kommande
turnén.
Foto: Conny Myrberg
KG: Ja, då är
det väl dags att diskutera den kommande turnén i lite
mer detalj. Den börjar komma på plats med bokningar som
allteftersom läggs ut på bland annat Steves websida. Men
än så länge har jag inte sett några bokningar i Norden
och i Sverige. Hur är det med det – blir vi så lyckligt
lottade att även Sverige får spelningar?
Nad: Jodå, det blir Skandinavien.
Men jag vet inga datum ännu. Men jag vill inte gå in på
det i detalj ännu för då inte datumen är satta så kan
jag ju egentligen inte säga så mycket. Turnén kommer att
sträcka sig över nästan hela 2013 och jag vet inte alls
när som de skandinaviska spelningarna kommer att läggas.
Vi börjar turnén med ”Cruise to the Edge”-kryssningen
tillsammans med Yes och andra band (bl a Saga, Tangerine
Dream, UK, Carl Palmer band) i slutet av mars (25-31
mars).
KG: Jo, jag
tänkte just fråga om detta evenemang (se
http://cruisetotheedge.com/).
Det låter ju som något alldeles fantastiskt – en riktig
dröm för fans av progressive rock med 70-talsrötter. Det
här är ju naturligtvis något man absolut skulle vilja
åka på men vad jag kan förstå så kommer den ”vanlige”
musikfantasten knappast att ha råd med dylika
utsvävningar. Kostnaden inklusive flygbiljetter från
Europa kommer lätt upp över 10 000:- så jag undrar lite
grand vad ni egentligen kommer att få för publik?
Välbärgade amerikaner? Kommer de överhuvudtaget att
lyssna på er?
Nad: Jo, jag kan känna mig rätt
kritiskt till ett dylikt arrangemang. Men det är
faktiskt utanför min kontroll. Helt plötsligt ser jag
bara att den här bokningen kommer. I mitt fall är det
nog bara att s a s ”tacka och ta emot”. Men visst känns
det kluvet att tänka att den stora massan av fans inte
kommer att få någon möjlighet att vara med.
KG: Frånsett
det här lilla frågetecknet så måste jag säga att jag
verkligen unnar dig att få vara med om det här under
nästa år som ju måste bli en sorts höjdpunkt på din
artistkarriär. Jag kommer givetvis att följa detta
noggrant, inte minst när ni så småningom landar på
svenskt eller nordisk mark.
För att lämna
det, jag känner att jag vill höra lite mer om
Unifaun-plattan: Jag är fortfarande förundrad över att
inte Steve kände till den sedan tidigare. Där finns ju
bland annat en låt som heter ”ReHacksis” och som jag
tycker väldigt mycket om. Den är ju nästan är mer
Hackett-lik än någonting annat. Kan du berätta lite mer
om detta underbara lilla stycke?
Nad: Steve gillar verkligen denna
låt, det har han sagt så här nu i efterhand. Ursprunget
till låten kom från min fd kompanjon Bonamici som hade
två teman som vi bygger låten kring. Sen fick jag sitta
och programmera upp arrangemanget och lägga på bland
annat gitarrerna. Jag gillar låten mycket och tycker
kanske att den och ”Quest for the last virtue” är det
två starkaste låtarna på skivan. Vi lade ner så mycket
jobb på denna platta. Till exempel låten ”Mr. Marmaduke
and the minister” tog nio månader att färdigställa!
KG: En sista
fråga: Den här plattan ser ju ut att ha sålt skapligt
bra (skuttade upp till 11:e plats på brittiska
albumlistan för att sedan sjunka ner igen rätt snabbt)
så den fick ju viss publicitet, utan tvivel. Men det är
ju svårt att hoppas på mycket mer för den här typen av
musik är ju inte direkt vad som säljer idag. Förmodligen
var det en massa gamla Genesis-fans som vaknade till liv
och köpte den nya plattan. Har egentligen svårt att tro
att den hittade några nya fans. Men vad är egentligen
din syn på framtiden för den här typen av musik (och då
talar jag om ny musik) som bygger mycket på
inspirationen från 70-talets progressiva rock?
Nad: Jag ser rätt så ljust på
framtiden. För ett par veckor sedan (1 november 2012)
var jag på Bryggarsalen i Stockholm på konserten med The
Flower Kings. Det var jättemycket folk och konserten som
sådan var strålande.
Jag känner att genren i sig verkligen inte är död,
den är snarare vitalare än någonsin sen 70-talet. Det är
mycket tack vare Internet som gör det lätt att hitta all
ny spännande musik. Sen är jag själv kanske lite dålig
på att lyssna på all denna nya musik, får jag erkänna.
När man är så pass engagerad i egna projekt så finns
helt enkelt inte så mycket tid för eget
förutsättningslöst lyssnande. Men det går i vågor, det
finns perioder då jag lyssnar mer.
KG: Angående
genrens status så delar jag den känsla du uttrycker. Det
finns väldigt gott om ny musik och nya giganter inom
detta fält. Såg exempelvis Mikael Åkerfelt från Opeth
svinga fanan högt för Prog i senaste numret av Classic
Rock presents Prog. Så visst lever genren.
Förresten –
apropå ny musik och nya band – hur är nu planerna för
Agents of Mercy? Får du plats med detta nu när hela
nästa år ser ut att vara uppbokad? Det känns som att det
finns risk för en lång paus.
Nad: Det finns faktiskt material
för att gå in i studio ganska snart men det är som du
säger svårt att riktigt hitta tiden för det just nu och
i den närmaste framtiden. Det är inte bara jag som är
upptagen nästa år. Även Roine är ju ute på turné större
delen av 2013. Så skall jag vara ärlig så dröjer det
förmodligen till 2014 innan nästa platta med Agents of
Mercy kommer. Men det är tämligen säkert att det blir
nya skivor.
KG: Det låter
jättebra. OK, med det får jag tacka för ett väldigt
intressant samtal. Jag önskar verkligen lycka till inför
nästa år som ser ut att bli något alldeles fantastiskt
för din del.