E-Mail

info@artrock.se

 

Intervju

 

 

 

 

Intervju med Mikael Carlsson basist i LOVER UNDER COVER

av: Peter Dahlberg

 
 


 

Dags att granska skiva nummer två från Mikael Erlandsson och hans medmusikanter. Efter en första lyssning tycker jag mig ana en lite tuffare attityd på fler låtar än tidigare. Jag frågade bassisten Mikael Carlsson i bandet vad han hade att säga om det.

- Tuffare? Ja, kanske det. Jag tycker att den känns ”Fetare” i produktionen i alla fall. Jag läste en recension på förra plattan för ett tag sedan som beskrev det som att ”LUC rockar hårdare än de flesta andra AOR band och att vissa låtar ligger i gränslandet till metal”. Det är väl upp till var och en att bedöma. Vissa låtar smäller på rätt bra medan andra är lite mer tillbakalutade. Det vi fokuserar på i första hand är att det alltid ska finnas en stark melodi i låtarna.
 

Jodå, melodier finns det gott om. Jag har snart spelat sönder låten ”In to the shadows” som är en metal-låt som går över i en väldigt poppig och luftig refräng. Genial, om ni frågar mig. Mikael Carlsson berättade detta om låten:

- Låten handlar om en person som slåss med sina inre röster och demoner. En ganska mörk text egentligen för att vara AOR/Hårdrock kanske, men allting måste inte vara sockersött hela tiden.


- Den började som ett ”twin guitar” solo faktiskt. Jag hade en melodi malandes i huvudet så jag spelade in den lilla slingan för över ett år sedan i studion. Sedan har den fått ligga tills jag kom på hur jag skulle jobba vidare med den. Från början så var det pumpande åttondelar på den, men jag tyckte att det lät så ”vanligt/tråkigt” i den tappningen. Sen prövade jag med fjärdedelar på basen i stället och då blev det en helt annan puls. Klart bättre. Efter att ha åkt runt i bilen med den slingan på repeat ett tag så började refrängen ta form… ja, jag sitter och sjunger i bilen, så nu har vi rett ut det !! När väl refrängen var klar textmässigt så är det lättare att gå vidare eftersom ämnet är klart och jag börjar att leta efter nyckelord som funkar att rimma på. På den färdiga låten så är gitarrslingan annorlunda eftersom Martin ville göra den på ett annat sätt än vad jag gjorde ursprungligen, och det är helt ok eftersom det blev ett bättre driv och inte så poppigt som från början

Jag blev även nyfiken på hur tänket gick kring nya skivan och om det fanns något mål att uppnå. Jag fick detta svar:

- Tanken var att försöka göra en minst lika bra och gärna bättre platta än debuten. Gärna lite mer varierad också. Därför så är hela bandet betydligt mer involverat i både låtskrivande och arrangemanget av låtarna den här gången. Personligen tycker jag att man kan höra influenser av både ”Salute” och ”Last Autumn´s Dream” på den här plattan. Sen så finns ju David Reece med på ett hörn som textförfattare på ett par av låtarna också. Han är grym på texter och jobbar dessutom otroligt snabbt. Mål att uppnå? Världsherravälde så klart! Nä, skämt åsido så vore det kul om vi kunde få lika mycket uppmärksamhet som för den första plattan. Gärna mer också såklart. Jag har hört att vårt Japanska skivbolag promotar den här plattan hårdare än den förra där borta så det ska bli spännande att se vad det kan ge för resultat.

 

Ja, apropå Salute. Vad hände med dem?:

- Lite lustigt att du nämner det, men inte helt lätt att svara på. Vi pratade faktiskt om det för inte så länge sedan eftersom att Salute och Lover Under Cover (LUC) ligger ganska nära varandra musikaliskt sett. Just nu känns det som om det bara skulle orsaka förvirring om det skulle komma en ny Salute platta så nära inpå LUC.
Jag menar, vad är Salute ? Vad är LUC ?

- Det är i princip samma medlemmar i båda banden. Kanske har dom smält ihop ? Det är nåt att fundera på. Men man ska aldrig säga aldrig. Just nu så fokuserar vi på LUC.

 

Vad var svårast och vad var lättast i arbetet med nya skivan?:

- Svåraste är faktiskt att få in Erlandsson i studion på en tid som passar för alla parter. Han har ett otroligt packat schema med alla projekt och grejor som han håller på med. Helt plötsligt så är han puts väck i två veckor i Ryssland eller nåt när det har trillat in gig för honom med ”Secret Service”. Han är en upptagen man minst sagt, och det dyker upp saker med kort varsel ganska ofta så det är svårt att planera. Men när vi väl får dit honom så burkar det inte ta mer än en vecka, 10 dagar för honom att sjunga in hela plattan. Det ”lättaste” är då resten av processen. Martin är otroligt effektiv i sin studio. Han har haft den i så många år så han vet precis hur han ska klämma ut det absolut bästa resultatet ur en produktion. Jag har bara känt Martin i knappt 1,5 år men jag är sjukt imponerad av honom. Att vi dessutom funkar klockrent ihop är en ren bonus. Perra är också enormt effektiv. När han kommer ner till studion så är han ordentligt påläst på låtarna så han sätter trummorna till hela plattan på 2 dagar utan problem. Grym kille och förbaskat trevlig också ska vi tillägga.

 

Hur skriver ni låtarna och vilken/vilka var roligast att göra?

- För min egen del så ser processen olika ut för varje låt jag skriver. Det kan börja med ett gitarriff, kanske en basgång eller bara en melodi. Playboy No:7 började tex med basgången som är i början. I Angels Will Cry från första plattan så var det pianoslingan som var den första idén, men för det mesta så är musiken klar innan jag börjar med texten. Undantaget är när den första idén består av en textrad till en refräng, för då bygger jag därifrån. När det gäller texterna så jobbar jag tyvärr väldigt långsamt. Jag kan sitta i en månad utan problem innan jag känner mig nöjd. Oftast så sätter jag en låt på repeat i bilstereon när jag kör omkring. När man sitter där och lallar så brukar det dyka upp några textrader här och där och tillslut så får jag ihop nåt som funkar. När demon är klar så spelar jag upp den för resten av gänget och sedan är det högt i tak med åsikter. Alla får föra fram sina tankar och föreslå eventuella ändringar. Kanske kan vi göra så i stället, eller hur låter det om vi gör så här, osv, osv. Både jag, Erlandsson och Martin kan spela gitarr, bas och keyboard så vi har alla möjligheter att färga saker och ting på olika sätt. Sen kan det vara så att sättet som jag sjunger på i en demo inte riktigt passar Erlandsson. Då har han fria händer att hitta på något eget som funkar. Detsamma kan gälla texterna. Men Micke är grym på det så slutresultatet brukar bli kanon. Roligast ? Personligen så tycker jag att ”A fight” och ”Playboy No:7” var riktigt kul att spela in. Låtar som smäller på och med ett gott driv på basen.
Men om du frågar mig igen om en månad så kanske du får ett annat svar.

 

Ni gör även en lyckad cover på Martikas gamla "toy soldier". Hur valdes just den låten ut?:

- Det var faktiskt Martin Kronlund som kom med idén. Han presenterade den för mig och menade på att den här skulle passa Erlandssons röst perfekt. Vi tog ner den 2 tonsteg och gjorde arrangemanget ordentligt fett. Det ligger tex 4 lager med stråkar bara i versen. När sedan refrängen kommer igång med gitarrer och hammond tillsammans med Erlandsons körer så låter det enormt stort. Slutresultatet blev grymt. Det är ungefär 25 år sedan som Toy soldier blev en stor hit över hela världen. Det är dags för en ny generation att upptäcka vilken grym låt det är.

 

Avslutningsvis berättar Mikael att de närmaste planerna är att spela på Väsby Rockfestival i Upplands-Väsby i sommar, och uppmanar så många som möjligt att komma dit och kolla.

 

www.loverundercovertheband.com

 

Recension av albumet LOVER UNDER COVER – Into The Night (Escape Music) här: