The Cask of the Alchemists avslutar Phil Lanzons trilogi The Evil with a thousand faces. Tonåringarna Elin Boneti och Charlie Stuart står inför sin avgörande strid mot elände och olycka i världen. Elins övernaturliga begåvning ger henne förmåga att både se och höra musik. Detta blir hennes främsta vapen på en farofylld väg mot en ny tid fri från mänskligt lidande. Med en explosiv fantasi svänger Lanzons berättelse mellan verkligheten och en värld bortom den mänskliga tankeförmågan – en läsupplevelse som berör och sår hopp.
Av David Hultén
Handlingen tar fart i en brittisk kuststad under början av 1960-talet. Elin och Charlie har nått femtonårsåldern. De går fortfarande i skolan och är förälskade. I Amerika är Kennedy president, drömmen om månlandningen lever och Adolf Eichmann är avrättad för sina brott mot mänskligheten. Elin söks upp av sin tidstvilling Antonina som rest genom århundradena från Pompeji och tiden för Vesuvius utbrott. Vad driver egentligen de oförutsägbara krafterna som bubblar under jordskorpan? Tillsammans söker ungdomarna efter de avgörande pusselbitarna i Elins förflutna. Dessa stakar ut vägen mot uppgörelsen med ondskan på jorden. Motpolen till verkligheten är Fudget Fayre, en värld bortom de mänskliga sinnena som nås bara genom tankeblockering. Här träffar läsaren besynnerliga men färgstarka varelser som på olika sätt bistår huvudpersonerna med information. Elins uppdrag börjar att klarna.
Bakgrunden till mänsklighetens förbannelse hittar hon i en uråldrig fabel som beskriver hur djävulen lurar och förgiftar människan med ondskans dryck. Texten förklarar varför avund, girighet och konflikt blivit till eviga plågor på jorden. Enligt fabeln lyckas godhetens ängel hämnas genom att begrava djävulen djupt under marken i kalksten. För att permanent ta död på honom krävs dock en människa. Med sin övernaturliga musikuppfattning och ett magiskt skrin från djupaste Sibirien, öppnas en möjlighet för Elin att bygga en ny värld i fred och harmoni.
Redan Lanzons första publikation, novellsamlingen Strange and Wondermus stories från 2005, innehöll fabeln om människans möte med djävulen. Den avslutande novellen skildrar även Elin för första gången. Hon ligger på sjukhus efter att ha skymtat djävulen i en trädgård. Här hittar vi fröet till romantrilogin. Att Lanzon väljer musiken som vapen är knappast en överraskning. Sedan mitten av 80-talet spelar han keyboards i Uriah Heep och är en av bandets seniora text- och låtskapare. Därtill har han hunnit släppa två soloskivor och dessutom etablera sig som konstnär, senast i ett samarbete med Michael Cheval i Florida. (Uriah Heep firar för tillfället sitt 50årsjubileum med en jätteturné med flera kvällar i Sverige.)
Jag har haft det hedrande uppdraget att få hjälpa till med de olika utkasten till The Cask of The Alchemists. Jag har följt hur Lanzons idéer expanderat från fabel- till romannivå, en berikande upplevelse för en språklärare och skribent. Under arbetet användes läsintresserade skolungdomar vid en brittisk högstadieskola för feedbackläsning. Med Ann Blimarks (Club Estet Billdal/Örgryte) illustrationer har Elin och Charlie dessutom vuxit med ytterligare en dimension.
Berättelsen om Elin är aktuell. Med kriget i Ukraina brottas Europa på nytt med historiska felsteg som många trodde att vi lämnat bakom oss. Varför upprepar sig ondskans mönster? Här blir The Cask of the Alchemists ett rop på fred, framtidshopp och sinnesro. Den påminner oss om uppmaningen, sanningsvärdet och budskapet i Lanzons fabel: En ny sorts människa måste våga träda fram. Bara vi själva kan förinta våra uråldriga och ondskefulla defekter.
https://www.phillanzonwordsandmusic.com/