Recensioner nu kontra då: Marco Glühmann – A Fragile Present ett riktigt bra album!

Förmodligen är det stor skillnad numera till de ”stora” websidorna/webzinen kontra de övriga då nutida ladda hem till datorn eller via streaming nu ofta fås dagarna innan release då kontra förr. Tiderna förändras och bolag som InsideOutMusic med en viss herr Peter Klapproth vid rodret gav oss inte bara god tid för rec vi fick både respons och ibland extra allt. Vid ett tillfälle kom hela A.C.T  katalogen i ny version på riktig CD hem för recension eller när jag sökte fotopass till ett band som besökte min hemstad kom nu två dito inklusive Devin Townsend som också besökte Göteborg samma dag. Ja tiderna förändras och nya generationer tar vid både vid rodret liksom de som gör rotjobbet. Diverse skivbolag bör kanske tänka om?

Här ändå en rec: Marco Glühmann – A Fragile Presen med nu bara fyra genomlyssningar som måste rekommenderas!

Idag släpps Marco Glühmann soloalbum A Fragile Present, ett album helt i min smak inom den melodiösa rocken med element från hans band Sylvan där vi får både progressiva vinklingar liksom från den symfoniska rocken. Marco har ett lite unikt sett att sjunga vilket tilltalar undertecknad lägg där till ett helt knippe starka spår med ypperlig produktion från Marco själv tillsammans med Yogi Lang & Kalle Wallner (Gentle Art of Music). På inledande Hear our voice skönjas en hel del Yes vibbar fast det är kanske inte så konstigt då Billy Sherwood (Yes) medverkar. Det något tyngre alstret Black The Shade Out visar en annan sida från Glühmann liksom nästkommande låt Life Is Much Too Short där det mer enkla får större plats tillsammans med ett snyggt arrangemang. My Eyes Are Wide Open som tidigare släpptes på video är nog låten som växt mest med vissa symfoniska gitarr element från en viss herr Steve Rothery.

Marco Glühmann – A Fragile Present
Hear Our Voice
Never Say Goodbye