Änglagård bildades i Stockholm sommaren 1991 av gitarristen och sångaren Tord Lindman och basisten Johan Högberg (numera Brand). De satte upp en lapp på väggen till skivaffären Mellotronen där de efterlyste musiker som var intresserade av att spela musik med rötterna i 1970-talets progressiva rock. Keyboardisten Thomas Johnson och gitarristen Jonas Engdegård hörde av sig, och snart anslöt sig även Mattias Olsson på trummor och Anna Holmgren på flöjt. Under 1992 gjorde bandet några spelningar i Sverige och gav ut det kritikerrosade albumet ”Hybris”. Året därpå följde en turné i bl.a. Sverige, Norge, USA och Mexico. Bandets andra album ”Epilog” – även det rosat av kritikerna – släpptes 1994. Änglagård gjorde ett sista framträdande på Progfest i Los Angeles 1994 och kort därefter upplöstes gruppen. Ett livealbum – ”Buried Alive”- gavs ut hösten 1994.
Sedan dröjde det ända till år 2002 innan bandet började spela ihop igen, dock utan Tord Lindman. Man gjorde några spelningar i Europa och USA 2003, därefter var det återigen tyst i flera år. Medlemmarna fortsatte dock att komponera musik.
År 2011 började bandet repa lite mer regelbundet igen, och 2012 gjorde man några framträdanden i Sverige, Portugal, Frankrike och USA. Albumet ”Viljans Öga” släpptes i juni 2012. Under 2013 spelade gruppen tre kvällar i rad tillsammans med The Crimson ProjeKCt i Japan. Albumet ”Prog på Svenska LIVE” spelades in i samband med detta och släpptes 2014. Tord Lindman var nu tillbaka på gitarr och sång.
Under 2013, 2014 och 2015 har bandet turnerat flitigt i bl.a. olika europeiska länder, samt i Japan, Mexico och USA. Medlemmarna har skiftat lite genom åren. Nuvarande medlemmar är: Anna Holmgren – flöjt, saxofon och mellotron, Johan Brand – bas, Tord Lindman – gitarr och sång, Erik Hammarström – trummor och percussion, Linus Kåse – keyboards och saxofon samt Jonas Engdegård – gitarr.
I samband med King Crimsons konsert i Stockholm den 31 september träffade jag Anna, Jonas, Tord och Johan och fick en pratstund med dem.
- Änglagård gjorde ju succé under sin världsturné 2015 och är bokade igen på bl.a. kryssningen Cruise to the Edge i februari 2017. Bandet kommer att vara headliner på ROS-fest 2017 och dessutom har det bildats en ny internationell fan-club. Hur kommenterar ni detta?
Ja, det är ju jättekul förstås! Märkligt nog har vi alltid varit större utomlands än i Sverige. En bidragande orsak är framväxten av Internet. Musiken är helt enkelt mer tillgänglig. En annan anledning till att populariteten har ökat är att vi har spelat mycket live på olika festivaler. Då når man ut till nya lyssnare.
- Hur går det till när ni komponerar och arrangerar musik?
Ofta går det till så att någon presenterar en musikalisk idé – kanske bara ett tema eller kanske en hel komposition – sedan jobbar vi tillsammans med materialet tills vi är nöjda. Änglagård har en stor fördel i och med att alla medlemmar komponerar. Vi försöker träffas och repa ungefär en gång i veckan.
- Det har ju varit tyst från Änglagård långa perioder och sedan har bandet plötsligt återuppstått vid några tillfällen. Vad har du/ni gjort under tiden bandet har legat nere? Egna soloprojekt? Spelat i andra konstellationer? Jobbat med annat?
De viktigaste anledningen är nog att medlemmarna har varit upptagna med andra livsprojekt såsom studier, jobb och familj. Tord har bl.a. jobbat inom filmbranschen och som elektriker, Anna och Johan har båda jobbat inom fotobranschen, Anna är numera flöjtlärare och Johan har jobbat som fritidsledare inom skolan. Jonas har jobbat i databranschen. Flera av oss spelar eller har spelat i andra konstellationer. Johan håller sakta på med ett eget soloprojekt. I detta ingår även Änglagårds oroginal-keyboardist Thomas Johnson. Även Anna har planer på ett soloprojekt så småningom. Både Anna och Johan har tidigare bl.a. jobbat ihop med Thieves Kitchen.
- När kommer nya plattan?
Vi har en del nytt material och planerar att gå in i studion våren 2017. Eventuellt kommer en singel att släppas innan det blir ett helt album. Änglagårds första officiella live-DVD spelades in i Norge 2015 och den kommer att ges ut lagom till Cruise to the Edge 2017. Vi kommer även att spela en del ny musik på kryssningen.
- Blir det några konserter i Sverige framöver?
När det gäller Sverige så är vi än så länge bara bokade för en konsert i Göteborg den 4 mars (”Musikens Hus Goes Progressive”, i GARF:s regi).
När det gäller utlandet så är det klart med Cruise to the Edge (Florida – Mexico) den 7 – 11 februari, Quebec den 5 maj, ROSfest och Pennsylvania den 7 maj. Vi skulle gärna göra fler spelningar i Sverige om vi får kontakt med en bra arrangör. Även musiker behöver ha betalt för sitt jobb, och det är också viktigt att vi har tillgång till den utrustning vi behöver vid våra spelningar.
- Vilka är era främsta musikaliska inspirationskällor?
Tord berättar att han har sina rötter till stor del i den svenska vistraditionen och proggen med artister som Cornelis Wreeswijk, Pugh Rogefeldt, Ulf Lundell m.fl. Han nämner även grupper som Henry Cow som inspirationskälla. Johan har sina rötter i den klassiska hårdrocken men började tidigt att lyssna på progressiv rock genom sina äldre systrars trevliga vinylsamlingar. Han lyssnar framförallt på jazz och progressiv rock, och hämtar inspiration från t.ex. Magma, tidiga King Crimson, John Coltrane och Miles Davies. Anna berättar att hon på 1990-talet lyssnade mycket på bland-band med prog som Johan till stor del försåg henne med. Jonas lyssnade mycket på grupper som King Crimson, Genesis och Yes i tonåren, men har även lyssnat på mycket klassisk musik, från 1700-talet till nutida musik.
- Eftersom vi är på en King Crimson-konsert: Vilken betydelse har King Crimsons musik haft för dig/er?
King Crimson har varit en viktig inspirationskälla för oss alla. Konserten var helt fantastisk! Musiken låter fortfarande fräsch och vital, och de tre slagverkarna gav en helt ny dimension till musiken.
- Slutligen: Hur beskriver man Änglagårds musik för någon som aldrig har hört er tidigare?
Musiken är elektrisk-akustisk med rockelement och många olika influenser. Det är många tvära kast, men vi strävar efter att övergångarna ändå skall kännas naturliga.
Jag tackar för pratstunden och önskar Änglagård lycka till i fortsättningen!
Gunilla Härefelt