Stephen Lambe – Yes 90125
Sonicbond Publishing
Har du ett par kvällar ledigt, behärskar engelska och när ett intresse för den vindlande saga som går under namnet Yes? Då kan jag rekommendera denna bok om tillblivelsen av gruppens med råge största försäljningsframgång. Albumet ”90125” från 1983. Berättelsen tar sin början i en snabb resumé över Yes historia, sedan dyker sydafrikanen Trevor Rabin upp och bildar Cinema med Chris Squire och Alan White, Tony Kaye hoppar in och ut, Jon Anderson ansluter sig, Cinema byter namn till Yes, Eddie Jobson hoppar in och ut, Kaye återvänder, ”Owner of a lonely heart” blir en dunderhit och så till sist kommer albumet med stort A.
Härefter följer en ingående genomgång av ”90125”, låt för låt, författaren skildrar allt med sinne för detaljer, men utan att bli tjatig. Tvärtom: med ett bra språk och ackompanjerat av mängder med citat från berörda personer lyckas han fånga intresset hos denne recensent. Och överraskningar bjuder han på, trots att jag tycker mig kunna mitt Yes hyfsat väl. Exempelvis visste jag inte att Tony Kaye gjort sessions för Def Leppard. Eller att låten ”Cinema” ursprungligen var tänkt som intro till en lång svit kallad ”Time”. Författaren argumenterar för övrigt med viss rätt, för hur perfekt disponerade LP-skivans två sidor är. Han missar dock hur ena riffet ur ”City of love” recyclades i ”Shock to the system”, åtta år senare.
Betyg: 8/10
Daniel Reichberg