Vi har nu nått fram till ”Abbey Road”, The Beatles sist inspelade album, i serien av nymixar signerade Giles Martin, son till den legendariske George Martin, som en gång producerade lejonparten av Beatles skivproduktion. Nymix av ”Abbey Road”, alltså? Kan det vara något? Till viss skillnad från gruppens tidigare skivor låter ju ”Abbey Road” helt fantastisk redan från början, inspelad som den är med betydligt modernare utrustning. Trots att albumet är inspelat 1969, står ordet 70-TAL tydligt tatuerat över hela skapelsen. Ja, det är inte utan att man på ”Abbey Road” hör ett ljud som kunnat varit hämtad från våran sida millenniestrecket.
Men det är ändå tydligt att Giles Martin gjort sitt jobb. Inte minst gäller detta de ofta galna panoreringarna som var kutym i 60-talets stereovärld. Instrument låg huller om buller, sång kunde komma ropande från allra längst till höger medan en gitarr låg och drillade i diametralt motsatt riktning. Allt detta har Giles fixat. Huvudsång ligger numera precis i mitten, och alla instrument tar plats där de bör ligga. Dessutom framträder olika saker tydligare än förr. John Lennons tjoanden i slutet av ”Come together”. Moogsynten och basen i ”Maxwell’s silver hammer”. De bubblande undervattenseffekterna i ”Octopus’s garden”. Bongotrummorna (?) i ”I want you”. Den ljuvliga stämsången i ”Because” och ”Sun king”. Basen och tamburinen i ”She came in through the bathroom window”. Gitarrsolona i ”The end”. Hur sången går från höger till vänster i ”Her Majesty…
Ja, ni ser. Listan kan göras lång, över hur saker förtydligats och gjorts mer urskiljningsbara. Dock är listan betydligt kortare än dito på den vita dubbeln, som kom ifjol. Dessutom hade jag hoppats på än tydligare oljud i ”She’s so heavy”. Det får vi å andra sidan i den långa raden tidigare outgivna outtakes. Här fortsätter ”She’s so heavy” i oändlighet en extra rådistad gitarr. Underbart! Dessa outtakes ger många fascinerande inblickar i Beatles studioarbete. Vi får höra körer och musikarrangemang som vi inte är vana vid. Vi får demoversioner av singellåtarna ”Old brown shoe” och ”The ballad of John and Yoko”, liksom ”Goodbye” och ”Come and get it”, låtar som Beatles skänkte bort till andra artister. Framför allt verkar de fyra ha kul i studion. Detta i en epok då bandet enligt mytbildningen höll på att braka samman. En kuriositet är hur ”Her Majesty” återplaceras på sin originalplats, mellan ”Mean mr Mustard” och ”Polythene Pam” i det långa medleyt. Det låter ju inte riktigt klokt! Styckets rockiga momentum går helt förlorat. Eller är man helt enkelt ovan? Dock måste det konstateras att demo/outtake-avdelningen är långt mycket mindre intressant än dito kring vita dubbeln. Varför? Jo, för den här gången har man inte en veritabel världsrymd av Indienkomponerade låtar att erbjuda. Dessutom känns det lagom upphetsande med versioner av ”Something” och ”Golden slumbers”/Carry that weight” med endast stråkar och blås. Vackert, men onödigt.
Själva skivan, då? Ja, här har vi bland mycket annat George Harrisons ljuvt smäktande ”Something” med Paul McCartneys fantasieggande basspel. Vi har den härligt finurliga popen i ”Maxwell’s silver hammer” och McCartneys övermänskliga urkrafter i ”Oh darling”. Vi hör den kompromisslösa hypnosen i ”She’s so Heavy” kontrastera mot det oemotståndliga solskenet i ”Here comes the sun”. Vi hör McCartneys uppgivna mästerverk ”You never give me your money” gå över i Det Långa Medleyt, och dess slut med enastående rock/ballad-hybriden ”The end”. Odödlig musik. Många har ”Abbey Road” som sin favorit ur Beatles albumkatalog, och när jag nu lyssnar igen – för vilken gång i ordningen? – förstår jag den uppfattningen. Och jäklar, vilken bra trummis Ringo var.
The Beatles – Abbey Road (super deluxe edition)
Universal
Disc 1
1Come Together
2Something
3Maxwell’s Silver Hammer
4Oh! Darling
5Octopus’s Garden
6I Want You (She’s So Heavy)
7Here Comes The Sun
8Because
9You Never Give Me Your Money
10Sun King
11Mean Mr Mustard
12Polythene Pam
13She Came In Through The Bathroom Window
14Golden Slumbers
15Carry That Weight
16The End
17Her Majesty
Disc 2
1I Want You (She’s So Heavy) (Trident Recording Session & Reduction Mix)
2Goodbye (Home Demo)
3Something (Studio Demo)
4The Ballad Of John And Yoko (Take 7)
5Old Brown Shoe (Take 2)
6Oh! Darling (Take 4)
7Octopus’s Garden (Take 9)
8You Never Give Me Your Money (Take 36)
9Her Majesty (Takes 1–3)
10Golden Slumbers/Carry That Weight (Takes 1–3 / Medley)
11Here Comes The Sun (Take 9)
12Maxwell’s Silver Hammer (Take 12)
Disc 3
1Come Together (Take 5)
2The End (Take 3)
3Come And Get It (Studio Demo)
4Sun King (Take 20)
5Mean Mr Mustard (Take 20)
6Polythene Pam (Take 27)
7She Came In Through The Bathroom Window (Take 27)
8Because (Take 1 – Instrumental)
9The Long One (Trial Edit & Mix – 30 July 1969) (Medley: You Never Give Me Your Money, Sun King, Mean Mr Mustard, Her Majesty, Polythene Pam, She Came In Through The Bathroom Window, Golden Slumbers, C
10Something (Take 39 – Instrumental – Strings Only)
11Golden Slumbers/Carry That Weight (Take 17 – Instrumental – Strings & Brass Only)
Disc 4
1Come Together
2Something
3Maxwell’s Silver Hammer
4Oh! Darling
5Octopus’s Garden
6I Want You (She’s So Heavy)
7Here Comes The Sun
8Because
9You Never Give Me Your Money
10Sun King
11Mean Mr Mustard
12Polythene Pam
13She Came In Through The Bathroom Window
14Golden Slumbers
15Carry That Weight
16The End
17Her Majesty
Betyg: 10/10
Daniel Reichberg