Norska progressiva folkmetal-bandet Lumsk återvänder här med sitt fjärde album titulerad Fremmede Toner, ett album som av olika anledningar tagit hela16 år att färdigställa. Låtarna är inspirerade av André Bjerkes dikter och hans översättningar av andra berömda poeter. Texterna sjöngs på norska men även engelska och tyska.
För oss som inte är så insatta i musiken från Lumsk blir detta en musikalisk upptäcktsresa. Med inledande Det Døde Barn får vi en rätt lågmäld nordisk folkmusik influerat alster. Folkmusik med progressiva inslag är också ett genomgående element på albumet vilket exempelvis kan höras på nästa spår En Harmoni. Ibland får jag vibbar från Hans Lundins Kaipa då med Aleena Gibson på sång som på låten Avskjed men vi får också helt andra genreinslag. Das Tote Kind presenterar en mera metalorienterad låt som även blandas med symfoniska partier och för oss som gillar rockoperor ala Clive Nolan ger bandet oss finfina A Match. Avslutande pampiga The Day Is Done visar en liten annan musikalisk sida med skön blandning av Arena och norska Major Parkinson. Vi får här ett varierat album med mycket upptäckarglädje både med sång och diverse musikaliska vinklingar.
Är övertygad att Fremmede Toner kommer att uppskattas av flertalet olika genre älskare och skulle gärna se dem live exempelvis i en park i centrala Göteborg ;-).
Lumsk – Fremmede Toner
Dark Essence Records
- Det Døde Barn
- En Harmoni
- Avskjed
- Under Linden
- Fiolen
- Dagen Er Endt
- Das Tote Kind
- A Match
- Abschied
- Under Der Linden
- Das Veilchen
- The Day Is Done
Betyg: 7,5/10
Conny Myrberg