Större delen av debutalbumet från Wobbler keyboardisten Lars Fredrik Frøislie skapades under pandemin där Frøislie gör allt själv förutom bas som handhavs av Nikolai Hængsle. Musikaliskt hamnar vi i 70-talets progrock med influenser från band som Gentle Giant och Yes med en del psykedeliska inslag . Vi får här fyra historier som även avbildas på skivomslaget och enligt infolappen ville Lars Fredrik skapa ett album utan för mycket finslipning och låta spontaniteten få en större plats. På skivan används också en större del analoga instrument som Mellotron, Minimoog, Yamaha CP70 och Hammondorgel.
”Rytter av dommedag” på nästan sjutton minuter kretsar historien kring Ragnarrok under Romariket storhetstid. Liksom på övriga albumet används inga gitarrer utan nämnda analoga instrument är huvudakter tillsammans med trummor, bas och sång på norska. ”Et sted under himmelhvelvet” och Nikolai Hængsle basspel får stundtals briljera medans de lugna partierna tar oss till tidiga Genesis och symfonirockens begynnelse. ”Jærtegn” inspirationen känns inledningsvis komma från Emerson, Lake & Palmer vilket sedan övergår till mera lugna partier och 1600-1700 talets barock med folkrockinfluenser i vedmodens tecken. Slutliga spåret ”Naturens katedral” tillägnas de norska bergen vintertid och tiden då man levde med naturen.
En tidsresa som definitivt bör tilltala fans av Gentle Giant och liknande band i en tid då pandemin gav oss alla en eftertanke!
Lars Fredrik Frøislie – Fire Fortellinger
Karisma Records
1.Rytter av dommedag 16:56
2.Et sted under himmelhvelvet 06:53
3.Jærtegn 06:27 Emerson, Lake & Palmer
4.Naturens katedral 16:36
https://www.facebook.com/larsfredrikfroislie
Conny Myrberg