Förra året släppte grekiska Fragment Soul en EP med den långa låten ”A Soul Inhabiting Two Bodies” som snabbt blev en favorit i vissa Prog-kretsar. Undertecknad hade exempelvis med den på listan med de fem bästa låtarna förra året i 2020 års årskrönika på Artrock.se. Nu är det då dags för den riktiga debuten med ett fullängdsalbum som har titeln ”Axiom of Choice”. Albumet inleds av tidigare nämnda drygt 13 minuter långa låt och följs sedan av ytterligare tre låtar av varierande slag med en total speltid på cirka 42 minuter.
Bandet titulerar sig som ett Progressive Metal band och bildades 2016 i Grekland. Det består av vokalisten Nick Argyriou, gitarristen Dimitris Luovros, basisten Spiros Georgiou, keyboardisten Vangelis Kakarougkas och trummisen Kostas Mylonas. Medverkar gör även sångerskan Heike Langhans från det kända doom death metal bandet Draconian. Mixning och mastering av nya albumet gjordes av Linus Corneliusson och Tony Lindgren från välkända Fascination Street Studios med säte i Örebro.
Det nya albumet beskrivs som en romantisk men plågsam resa som driver huvudkaraktärerna mot förtvivlan och slutlig befrielse. En video till den inledande låten illustrerar detta på ett bra sätt med sina mystiska och mörka stämningar. Att bandet karakteriseras som Progressive Metal måste jag säga är tämligen missvisande då musiken på intet sätt har den tunga intensitet som denna genre är känd för. Snarare är det frågan om att de använder vissa influenser från genren men att de koncentrerar sig på kompositioner med spröda och välljudande klanger, framför allt genom ett alldeles fenomenalt vackert gitarrspel utan alltför mycket förstärkning och distorsion, samt genom finstämd och behaglig sång utan minsta antydan till growl eller annat rytande.
Ni har nog förstått att detta är musik för egen kontemplation och verkligen avsett för koncentrerat lyssnande i egen avskildhet. På så sätt spelar bandet i en väldigt speciell nisch som kanske inte är så väldigt flashig och lättillgänglig. Men det är just det som jag tycker är så fascinerande. Att på en debutplatta prestera ett så genomarbetat verk är imponerande och vittnar om ett visst mod hos bandet. Återigen, väldigt mycket kretsar kring vackra gitarrklanger från Dimitris Luovros med understöd av utvalda keyboards vilket leder till en skön atmosfär i musiken.
För att höra ett smakprov från plattan rekommenderar jag att ni letar upp videon med den första låten ”A Soul Inhabiting Two Bodies” vilket tveklöst också är bästa spåret på plattan. Jag blev snabbt väldigt fascinerad av de sköna stämningarna i denna låt och särskilt i partiet som börjar efter cirka 8:35 in i låten som genererade rysningar redan vid första genomlyssningen. Sen är själva avslutningen mäktig med ett gitarrtema som upprepar sig understött av rätt så tung bas och distinkta trummor. Ett verkligt toppnummer som sticker ut rejält i dagens progressiva rockgenre.
Sen är då frågan om de tre nya låtarna håller samma klass som den inledande låten? Inte riktigt men faktiskt inte så långt ifrån. Dessa låtar känns lite mer avspända och avskalade och inte så utstuderat genomarbetade som inledningslåten. Men även fortsättningsvis kretsar nästan allt kring de spröda gitarrtonerna från Dimitris och där sången från Nick och Heike närmast ackompanjerar gitarren och inte tvärtom. Låten ”A Choice Between Two Evils” är ett typexempel på detta och känns väldigt vilsam att lyssna på. Den bjuder även här och där på partier som får en att rysa av välbehag. Denna låt är kanske den som kanske tydligast har en referens till andra band inom genren och då tänker jag främst på Opeth och deras lugna låtar (utan growl).
Låten ”Every Heart Sings A Song” tar ett annat djärvt grepp om musiken där man låter ljudet från ett mäktigt vattenfall bilda fond i bakgrunden. Det är faktiskt väldigt effektfullt att lyssna på. Det är nog inte bara jag som fascinerats av den ljudmatta som ett stort vattenfall kan ge och här har man då skickligt vävt in detta i musiken. Även denna låt bjuder på mycket stämningsfulla tongångar och det är bara att luta sig tillbaka och njuta. Här får vi också höra mycket fint komp från piano och cello. Men återigen – gitarrklangerna! Makalöst vackra! Det här är kanske också den låt där Heike Langhans sånginsatser tillför mest till bandets musik i den avslutande halvan av denna låt. Notera också den underbara avslutningen på låten där återigen vattenfallet i bakgrunden får en framträdande roll.
Så har vi då bara den avslutande låten ”Oedipus Complex” kvar på albumet att kommentera. Den är helt instrumentell och väldigt enkel i så måtto att den egentligen enbart består av en gitarrslinga som upprepas om och om igen med diverse pålägg runt omkring. Men det är återigen oerhört vackert och vilsamt att lyssna på. Här får vi också så småningom höra väldigt vackert komp även på piano från Vangelis Kakarougkas. Det jag tänker på när jag hör denna låt är det musikaliska släktskapet med Mariusz Dudas soloprojekt Lunatic Soul som också har utforskat musiken på ungefär liknande sätt i en del låtar. Det är inte utan att man funderar på om det inte här även finns en inspiration till själva bandnamnet Fragment Soul från det polska projektet.
Som ni säkert märker så är jag rejält tagen av detta fantastiska album och jag hoppas att min recension verkligen kan få fler att upptäcka detta fascinerande musikaliska verk. Att ett band släpper en så här högkvalitativ debutplatta är närmast sensationellt. Man frestas att ge ett absolut toppbetyg men jag väljer att ändå vara lite restriktiv i bedömningen. Men helt klart är att min radar kommer att vara hårt låst mot detta band för att följa vad de kommer att göra i framtiden. Så intressant tycker jag det här är och jag hoppas naturligtvis att vi kommer att få se dem spela live också framöver.
Fragment Soul – Axiom of Choice
Sleaszy Rider SRL
1.A Soul Inhabiting Two Bodies
2.A Choice Between Two Evils
3.Every Heart Sings A Song
4.Oedipus Complex
Betyg: 9/10
Karl-Göran Karlsson