Crossover prog. Så genrebestäms It Bites musik av webbsidan Progarchives. Detta känns vettigt, då här även finns tydliga inslag av pop och genomtraditionell fyrtaktsrock. Tydligt blir detta i den härliga låten ”Clocks”, vilken har en söt ballad som ledsagning hela vägen, men som samtidigt bjuder på hårdrock och cirkusmusik utan att man knappt märker det! Och så på detta infaller den ärtigt superspänstiga poprocken ”Flags” i tidiga It Bites-anda (tänk ”Rose Marie”) och sedan den andäktiga ”The Big Machine” med klämmigt gitarrsolo från John Mitchell. John Becks majestätiska keyboards icke att förglömma. Hör särskilt hans överdådiga övergång mellan ”Cartoon Graveyard” och ”Send No Flowers”! Och så har vi fantombasisten Lee Pomeroy (känd från Steve Hackett, ELO, Anderson/Rabin/Wakeman), vilken lattjar loss i skivans mest symfstund ”Meadow and the Stream”, och när jag nu namedroppat alla andra får jag vara rättvis och även nämna Bob Dalton, en stadig trummis med pikant känsla för finurliga fills. Och vid sidan om den ljuva musiken finns här en genomgående berättelse att sätta sig in i.
Finns det något dåligt med denna återutgåva på vinyl? Ja, det skulle väl vara att den snurrar på 45 varv istället för 33. Jo, jag vet att detta enligt audiofilerna ger ett bättre ljud. Men det distraherar att behöva vända, stup i kvarten. Rättare sagt – ibland hinner det inte ens gå en kvart! Detta aber kan för all del åtgärdas genom att vända sig till den CD som medföljer…..
”Map of the Past” är i slutändan möjligen än starkare än sin strålande föregångare ”The tall ships”, men eftersom de är tämligen jämnstarka, och för att stävja inflation, ger jag samma betyg.
It Bites – Map of the Past
InsideOut Music
- Man In The Photograph
- Wallflower
- Map Of The Past
- Clocks
- Flag
- The Big Machine
- Cartoon Graveyard
- Send No Flowers
- Meadow And The Stream
- The Last Escape
- Exit Song
- Lighthouse (Bonus Track)
- Come On (Bonus Track)
www.facebook.com/oncearoundtheworld
Betyg: 8/10
Daniel Reichberg