Jag
växte upp med ett musikintresse som inte inkluderade texter.
Med KISS som favoritband är detta lätt att förstå, säga vad
man vill om de sminkade herrarna men texter som ”I´m
living in sin at the Holiday Inn”, ”You pull the trigger of
my love gun” och ”Get up and get your grandma out of
here” håller väl inte Dan Andersson-kvalitet direkt.
Andra bands texter fångade mig heller inte, Deep Purple´s
ofta flummiga på gränsen till oförståbara alster var mer
eller mindre helt ointressanta, Black Sabbaths smådabbningar
med det ockulta var väl lite skoj men rörde mig aldrig på
djupet, inte ens Dio-Sabbath. Förändringen kom i två steg –
först upptäckte King Diamonds stämningsfulla skräcktexter
vilket raskt följdes av Marillion/Fish´s kärlekstexter.
Plötsligt hittade jag något mer än bara sång, texter med
MENING! Så en dag köpte jag en samlingsskiva av
Trettioåriga Kriget, och efter
första lyssningen där jag satt helt förstummad över vilket
oerhört bra band det var så lyssnade jag en andra gång.
Denna gång lyssnade jag även på texterna, och föll pladask
för Olle Thörnvalls ibland mystiska och ibland raka texter
om världen, som han upplevde den.
Det
bör sägas att jag är vad man kunde kalla folkhemsnostalgiker
och jag läser och tittar på det jag kommer över i ämnet,
filmen Ett Anständigt Liv om ett söndervittrande folkhem
påverkade mig oerhört starkt, likaså dokumentärerna När
Domus Kom Till Stan och Pizzorna från Jordbro. För mig så
speglar Olles texter detta oerhört vackert, nostalgi när den
är vacker och har ett samtida värde (och inte bara präglas
av Gyllene Tiders Greatest Hits). Värt att betänka är
såklart att texterna från 70-talet inte då var nostalgiska
utan såklart samtida, med uttryck för dåtidens tankar och
rädslor i låtar som Dagspress, Europa och Mina Löjen, men
nog kunde man redan i Hur Står Det Till från 1979 spåra en
nostalgisk ton: ”Har du ändrat smak och vill byta liv,
har du klistrat in alla kort med gårdagens motiv”.
Vackert, om något. På de senaste två Kriget-skivorna har
texterna blivit en ännu mer integrerad del av musiken,
precis som om de alltid suttit ihop, och nostalgin har
metamorfoserat till en skimrande vacker reflektion av tider
som flytt och tider som skall komma. På Elden Av År från
2003 har vi låten Ljuset som sätter tonen: ”och tiden
rinner, försvinner så fort, och ljuset brinner, vad hinner
bli gjort”. Olles underbara text Lång Historia från
samma skiva handlar om bandets återvändande och speglar på
ett plan ett bands återförening men för mig reflekterar den
varje möte som sker med en vän jag inte sett på länge:
”och
så möts vi åter, på en plats för gamla brott, där musiken
åter, gör en lång historia kort”
Och
från samma skiva, de två sista verserna i den avslutande
låten Gnistor:
”i ett
album som jag vårdar ömt, finns bevisen att vi inte drömt,
och vi vinkar och ler ifrån då, omedvetna om vad som sker”
”samla
hop allting ännu en gång, låt en lång historia vara lång,
längre bort än nånsin förr är det här, men vi var, vi blir,
vi är”
Sista
meningen där ger mig fortfarande ståpäls bara genom att läsa
den. Tillsammans med den oerhört vackra musiken så blir det
nästan för mycket, känslorna svallar nästan över.
Så
blev det 2007 och den senaste Kriget-skivan I Början Och
Slutet skulle se dagens ljus, men ytterligare en skiva som
förändrade mitt liv gjorde entré i musikvärlden:
Petters God Damn It. Och där
Olles tidigare texter för mig är som en ömsom glad och ömsom
vemodig berättarröst som återger en tid jag åtminstone på
ett plan inte själv upplevde så var Petters brutala
beskrivning av exakt min verklighet ett uppvaknande. Ett
uppvaknande som delvis förstärkte min kärlek till Olles
texter eftersom jag ytterligare förstod deras vikt och
innebörd, men som också öppnade mina ögon i ämnet ”jag och
min samtid – du lever NU pucko!”. Jag gick ner mig ganska
rejält vid tiden då dessa två skivor släpptes, och har väl
inte hämtat mig riktigt ännu, men jag börjar med texternas
hjälp åtminstone förstå varför. Ibland kan det behövas en
utomstående att berätta för dig om dig själv, och det var
precis vad som gjordes. Petter säger i titelspåret: ”uppväxt
i storstan, präglad av storstan, nu när jag vandrar samma
stråk är jag ovan”. 15 ord som beskriver precis mina
tankar, känslan av att jag inte hör hemma här, i min
hemstad, eftersom den inte längre tillhör mig. ”livet är
en komedi för den som tänker, en tragedi för den som känner”.
Återigen exakt vad jag känner, kanske för att jag ser livet
på båda sätten; ena dagen är allt lätt och fånigt glatt
medan dagen efter kan stjälpa mig ner i avgrunden igen på
grund av en struntsak.
Även
Olle skriver ned tankar om en känsla av utanförskap, i
titelspåret på I Början Och Slutet avslutar han med ”det
är som en saga för längesen, en saga av dagar – du minns dom
än, allt längre bort och allt längre hem, det är som en
saga....men bara en”. Allt längre bort men också allt
längre hem. Mitt liv, min sanning. Om man till detta lägger
refrängen i låten Ungdom, ”insåg du att stämningen du
rörde vid, skulle leva kvar där inom dig, likt en färg som
inte mera visar sig, insåg du att detta var ditt liv?”,
så ser jag detta som en målning av hur jag lever – på
ständig jakt efter något utan att märka att livet passerar
där alldeles bredvid mig.
Det är
lustigt att två skivor med helt olika musikstil och som är
helt oberoende av varandra kan påverka en människa på sättet
som just Petters God Damn It och Trettioåriga Krigets I
Början Och Slutet påverkade och fortsätter att påverka mig.
Detta är en kärleksförklaring till textförfattarna Olle och
Petter, utan er hade mitt liv varit oändligt mycket
fattigare och på somliga plan helt obegripligt. Ni har
styrkt mitt självförtroende och min självkänsla, och med
lite tur är jag en bättre människa i kölvattnet av detta.
Det är åtminstone vad jag hoppas och strävar efter.
Return To Forever - Budapest, Ungern och Paris, Frankrike2008-07-05 & 08
Det är lustigt. Jag, mannen med en ordsvada i storlek med
Bert Karlssons ego, känner mig mållös. Efter att ha
bevittnat tvenne konsert med ett återförenat Return To
Forever så sviker orden mig. Istället sitter jag och
upprepar saker i huvudet hela tiden; gitarriff, trumslag, möten,
låtar, spelglädje, musikaliska individualister med sinne för
gruppspelande. Jag har aldrig någonsin tidigarevarit så här
uppe i någon konsert. Än mindre två med samma band. Ser man
mer än en spelning finns alltid risken att första giget blir
det man minns bäst eftersom det har privilegiet att vara just
det första. Fråga mig vilken som var bäst av de tre
KISS-konserter jag såg tre dagar i rad 1996 och jag skulle ärligen
svara att Stockholm, det första av de tre, var bäst.
Inspelningar visar dock att både Göteborg och Oslo var
betydligt bättre konserter. Så fungerar minnet ibland,
iallafall på mig. För att återgå till dagordningen så
hyserr jag dock inte denna gång någon annan åsikt än att
vad jag fick uppleva i både Budapest och Paris var
fullkomligt unika företeelser och på samma gång olika och
lika konserter. Till låtlistan sett, lika konserter. Till
allt annat sett helt olika. En sportarena i Budapest, lite mer
än halvfull. Anrika L´Olympia i Paris, fullsatt sånär som
på ett par platser. Öppet, ytmässigt stort i Budapest. Instängt,
intimt i Paris. Olika, men så lika. Bandet på scenen utstrålade
en spelglädje jag inte upplevt på många år, det var ingen
spelad glädje utan en genuin förnöjsamhet åt att stå på
scen tillsammans igen.
Låtlistan, för den intresserade, var samma på båda
konserterna och som följer:
Set1:
Hymn of the seventh galaxy
Vulcan worlds
Sorceress
Song to the pharaoh kings
Set2:
Al´s solo
No mystery
Chick´s solo (incl. Alice in wonderland spelad som en trio utan Al)
The romantic warrior
Stanley´s soloThe romantic warrior (cont.)
Lenny´s solo
The romantic warrior (end)
Extranummer:
The duel of the jester and the tyrant
Inte så många låtar till ytan, men speltiden för hela
konserten hamnar på 145 minuter. Det absolut bästa var Song
to the pharaoh kings som varade 33 minuter i Budapest. En
musikalisk extravagans helt utan motstycke.
Jag vet inte varför detta blev så bra. Eller, jo, det vet
jag visst det, kanonmusiker som framför kanonmusik kan väl
inte bli annat än bra. Dock så har sett alldeles för många
usla återföreningar de senaste 10 åren att jag knappast
hade vågat hoppas att dessa herrarna skulle ha något utöver
nostalgifaktorn att erbjuda. Det var en ren befrielse att bli
motbevisad. Till skillnad mot alla KISS-, Judas Priest- och
OzzySabbathåterföreningar som världen åtnjutit (...?)
sedan mitten av 90-talet, och stick i stäv med att världen går
mot en rent nostalgifärgad Greatest Hits-tillvaro signerad
band som inte varit bra sen långt innan mormor var ung ställer
sig dessa fyra herrar ödmjukt och spelar skiten ur alla band.
ALLA band. Jag skämtar inte. Släng på KISS lite smink och
leta upp en underbetald gitarrtekniker när det skall sparas i
börsen. Återanställ en gräslig gubbe som var bra förr och
låtsas att han kan sjunga metal 2008, ställ ett band på en
scen och kalla dem Deep Purple fast de egentligen bara har
lika mycket gemensamt med det forna bandet som en söndervattnad
gerbera, gör allt detta och hoppas det går vägen. Spela låtar
från förr och försök få dem att låta som då, när ni
var hungriga. Försök.
Nåväl, låt den som är sist in flänga första hunden,
jag har själv stått i publiken en eller flera gånger och
tyckt det låtit ok, eller låtsats för mig själv att jag
tyckt det. I Budapest och Paris behövde jag inte låtsas längre.
Det var ingen nostalgiakt som spelade. Det var fyra musiker
som bara inte spelat ihop på fruktansvärt många år varför
de själva tyckte det var så in i helvete kul vilket spred
sig från scenen ända in i det Bergdahlska hjärtat. ”De
spelade inte så många låtar”, kanske någon kväker ur
sig. Så sant, men det var ju ingen nostalgiakt likt Deep
Purple som spelar perfunctory versioner av sina gamla hits –
detta var ett band med förvisso gamla medlemmar men de lät
musiken andas genom att inte spela låtarna i exakt längd som
på skivinspelningar utan de gjorde som de alltid gjort när
de stått på scen tillsammans – de spelade låtarna tills
dess att de var klara. Pharao kings är ett bra exempel, 33
minuter i Budapest men ”bara” 30-31 i Paris. Självklart
är det samma låtar som på skivorna i grunden, men live blir
låtarna så mycket mer. Det interaktiva spelet mellan Chick
och Al i Duel of the jester and the tyrant står inte att
finna på någon studioinspelning, utan finns bara DÄR, i
stunden när låten framförs.
Jag har
svårt att motivera mig själv just nu till varför jag någonsinskulle gå på en konsert igen. Motivationen kommer säkert
tillbaka, men för tillfället spelar det ingen roll. Med
inspelningarna från Budapest och Paris kommer jag att drömma
mig bort i mina hörlurar under en överskådlig framtid.
”Och han var såååååå lycklig....”
Ja det vete fan hur man recenserar eller skriver om något
sånt här. Hur sammanfattar man 20 års längtan och förväntan
i ord skrivna på en gammal dator i Word? Jag var någonstans
runt 11 när jag för första gången hörde JMJ, jag tror det
var en tv-sänd konsert eller något sådant som gjorde att
jag blev såld och sprang ut och köpte köpfilmen Destination
Docklands (live i London 1988). Eller sprang och sprang, jag
gjorde som vi alla gjorde på den tiden och beställde den 50
minuter alldeles för dyra filmen från tidens enda outlet för
dylika produkter: Melody Line i Göteborg. Så mycket pengar
jag lagt på deras postorder i forna dagar, det är nästan
skrämmande. Ach du lieber sidorspår.
Filmen var, och är, fenomenal. Låtvalet är nästintill
exemplariskt och framträdandet/showen är i världsklass det
sura vädret till trots. Anycow, med snabbspolningsknappen på
den gamla toppmatade Saba-videon intryckt spolar vi fram till
2008. Det har varit en stor dröm ända sedan den dagen 1989
att få se JMJ live, men varje gång han närmat sig mina
breddgrader så har jag varit på annan ort. Det verkade länge
som att det skulle bli nada karusell för Bergdahl, men så en
dag för bara några månader sedan satt jag en tidig morgon på
jobb och kollade nya konserter i Köpenhamn varpå jag hittade
info om att JMJ skulle hedra Falconer Salen med sin närvaro
hela två gånger i april. Dyra biljetter gjorde att jag valde
att se andra kvällen då jag hoppades att ljudet skulle vara
på topp då. Dessutom verkade det som att han skulle köra
hela Oxygene-skivan eftersom den firade 30 år i december. Vad
kan man mer begära?
Efter en god Mulligatawneysoppa courtesy of Backstage Bar på
SAS Radisson i samma byggnad som konserten skulle äga rum var
det dags att bänka sig i en av de gräsliga gamla trästolarna
inuti salen. Jag hade aldrig varit där tidigare, och nog var
det skoj att få se scenen där KISS gjorde sin första Köpenhamnsspelning
någonsin. Stolarna var dock hemska.
JMJ gjorde entre i en äggformad stol och började med att
tala lite med publiken. Detta var oerhört trevligt och gav
hel spelningen en myskänsla som fortfarande inte släppt
taget. Efter detta och lite gemensam uppstämning av de mer
eller mindre uråldriga synthezisrarna (konstigt ord) var det
så dags. Hela Oxygene avverkades och utöver detta fick vi
fyra variationer på Oxygene-teman samt de två sista
”nya” Oxygene-låtarna från skivan som kom för runt tio
år sedan. Låtmässigt oerhört trevligt. Spelmässigt likaså.
Några spelfel här och där och en synth som envist vägrade
dra igång trumtakten i andra delen av Oxygene VI, men det
gjorde bara allting så mycket mer levande. För trots vad
vissa hävdar så är electronica en i allra högsta grad
levande musikstil, långt bortom sterila powermetalband eller
usla coverband. JMJ levererade en konsert som var så full av
energi att man själv var trött efteråt, samtidigt som han
visade sin musik en enorm respekt genom att dels låta den
andas igen (normalt spelar han bara någon av låtarna på
sina konserter) och dels spela den med sådant hjärta och sådan
passion att han skulle ha kunnat skriva den i förrgår.
Det kan mycket väl vara så att detta är det bästa jag
sett. Idag (8/4) känns det fortfarande så, precis som det
gjorde det direkt efter spelningen. Tiden får utvisa. Jag ser
mycket och är absolut inte odelat förtjust i allt jag ser
eller okritisk även till mina personliga favoriter (jag väljer
dock sällan att skriva om något annat än bra konserter ;) )
, men det är sällan jag lämnar en konsertlokal i den
upprymdhet i vilken jag lämnade Falconer. Det enda jag känner
mig säker på är att det absolut inte kunde ha blivit en bättre
första gång att få se Jean-Michel. Jag bara hoppas att det
inte var den sista.
Prelude
Oxygene I
Oxygene II
Oxygene III
Variation I
Oxygene IV
Variation II
Oxygene V
Variation III
Oxygene VI
Variation IV
Oxygene XII
Oxygene XIII
o Det är det inte alls, du åker ju till Göteborg på
konsert?
- Men Odense är ju minst 4 timmar in?
o Glöm det, strax över två timmar bara.
Så lät dialogen för någon vecka sedan. Jag tyckte att
jag redan sett Fish på denna turné och att Odense var
alldeles för långt. När så ett erbjudande delges att jag
kan få åka i en nylagad Saab och att det dessutom inte tar
ett halvt liv att komma dit, ja vad skall man säga? Karaktärslös
och Fish-fan. Det blev en resa.
Fish är ute på sin andra 13th Star-runda nu och har
kastat om lite i låtsetet. Jämfört med förra årets
oktoberspelning så var tre äldre låtar (Vigil, Johnny P och
Sugar mice) borttagna och ersatta av låtar från nya skivan.
Ett otroligt trevligt val skulle det visa sig. Konserten började
dock återigen med Slainte Mhath, ingen introfilm som i höstas
utan bara en Fisk på scen som presenterar bandet och vips så
är det 1988 igen. Eller, nja, rösten är ju inte riktigt så
ljus som då och tonarten är bestämt lägre än då men
leveransen är på topp. Det väldigt sparsmakade
publikantalet till trots vågar jag säga, en söndag tillika
påskdag i Odense resulterade i en uppslutning på endast ca.
150 personer. Men så trevligt vi hade!
Slainte sätter tonen och följs av Circle line och Square
go från nya skivan. Circle line är oerhört bra och växer
hela tiden, Square go är lite mer slätstruken utan att för
den sakens skull vara dålig. En tredje ny låt som inte
spelades i höstas följer, Openwater skriven av Fish och den
nu tillfriskande Frank Usher. Frank fick hjärtproblem i höstas
med inställda konserter och en allmän nervositet för hans hälsa
som följd, men han var vid god vigör i Odense och det var
ett kärt återseende. Efter Openwater kom kvällens enda
halvsnedsprång, So Fellini. Jag har aldrig gillat låten och
med tanke på vilka två låtar som skulle komma att strykas
ur kvällen setlist så förstår jag inte alls varför just
denna skulle vara kvar. Nåväl, vi springer raskt över till
ytterligare en ny låt: Manchmal. En ganska mörk och lågmäld
sak, och en stor favorit från nya skivan. Grymt bra!
Så blir det lite synthplineplong och vips serveras vi
Hotel hobbies, Warm wet circles och That time of the night på
silverfat. Jag tillhör inte en av dem som går och ser Fish
uteslutande för att höra hits eller gammalt material, det får
andra och kanske mer trångsynta (?) människor göra. Jag
hoppas däremot att NÄR han väljer köra gamla låtar så väljer
han låtar han verkligen känner för att köra, och denna kväll
var det inget tvivel om att han trivdes med denna trojka. Det
är en estradör vi har att göra med, damer och herrar, och
Fish på sitt allra mest artistiska humör började någonstans
i WWC för att sedan hålla resten av kvällen.
Efter denna lilla minnestripp så blir det en trilogi på
nya låtar istället, de för turnén nyligen tillagda Zoe 25
och Arc of the curve samt den helt fenomenala Dark Star. Zoe
25 funkade ok, den har faktiskt en liten hit-potential om det
nu betyder något, Arc of the curve däremot är Fish när han
är som ALLRA bäst. När detta följs av Dark Star komplett
med mysig film på videoskärmen så stannar tiden och man önskar
att man aldrig skulle behöva lämna lokalen! Jag står nu längst
fram på vänstersidan i min ensamhet, och på låtlistan läser
jag White Russian. Jag hade försökt filma lite på giget
innan men vakterna ställde sig påpassligt nog bredvid mig så
det blev en...eh...lustig film, varför jag förpassade mig
framåt istället och när jag så läste WR på listan så tänkte
jag att detta troligtvis blir sista gången jag hör den låten
live. Igång med kameran och visst noterar herr Gädda
flertalet gånger att jag filmar, men han bryr sig inte utan
levererar kvällens största höjdpunkt med bravur. Kanske något
motsägelsefullt mot vad jag uttryckte innan gällande äldre
material, men det var WR som drog det längsta strået (get
it?) denna kväll. Helt fenomenal version!
Jag noterade att Faith healer skulle ha spelats innan WR
men att den utelämnats, helt ok med mig eftersom jag hört
den förr samt att det är en cover. Första extranumret blev
Cliché, och nu säger jag detta med allra största tryck i rösten:
Jösses. En tidigare ”bara” vacker låt blev denna kväll
ett epos, en Magnificent Octopus som tillhör de vackraste av
de minuter jag någonsin spenderat i Fiskens sällskap. Och när
han sagt de avslutande orden...”I love you”.... och han
ger oss hr. Usher i några minuter är det fanimej inte lätt
att hålla tillbaka tårarna. Jag tyckte höstens version av
denna var bra, men i Odense fick vi årtusendets bästa Cliché.
Nuff said.
För att inte döda stämningen kör han nu titellåten från
nya skivan, 13th star. En fin version som behåller oss i
transen efter Cliché. Användandet av en videoskärm på
denna turné var ett smart drag då många av de nya låtarna
trivs bra med lite stämningsfulla bilder, och den fenomenala
målningen som är nya skivan passar så perfekt in när Dark
star och 13th star körs. Tyvärr, tyvärr, tyvärr, allting måste
dock få ett slut. Incommunicado är ingen av mina favissar
alls, men kvällens version var svängig och skojfrisk, kanske
vågade man släppa lite på konventionerna när det ändå
inte var så många där, eller så hade man helt enkelt bara
förbannat roligt. Det förmedlades bra ut till publiken
iallafall och vi tjoade med som bäst vi kunde. Efter
Incommunicado var klockan ganska exakt 23.00 och jag anade
direkt att den sista låten på listan, The last straw, inte
skulle spelas. Detta visade sig stämma. Den kördes dock i
oktober så jag gråter inte för det, men att behålla So
Fellini i setet och sedan inte köra The last straw är för
mig obegripligt. Fast kanske visste han inte så tidigt i
setet att tiden skulle dra iväg.
Fish´s karriär som ståuppare blev ju aldrig av, men han
gottgör ofta detta när han kommer till Danmark (sällan i
Sverige av någon anledning). I Odense fick vi humoristiska
anekdoter kring följande:
1. Påsk
2. Danmarks platta landskap och högsta berg Himmelsbjerget (144 meter) (“It´s not a mountain, it´s a fucking hill”)
3. Amsterdam och dess möjligheter till osunt leverne (de hade precis varit där)samt säkert lite mera som jag missade mellan skrattårarna.
Anysmurf, vi lämnade Posten i Odense och hamnade rakt ut i
det värsta snökaoset jag sett på länge. Det varade till
Stora Bält-bron, efter den var det barmark. Eländes danskar
att inte kunna hålla reda på sitt väder. Fast de är bra på
att boka Fish, vilket INTE kan sägas om svenska
konsertpromoters. Ett litet sod off till de svenska och en höjning
av hatten för de danska. Ett datum för en spelning i London
i höst har precis offentliggjorts varför vi alla
naturligtvis hoppas på ett besök i Feskekörka till hösten,
eller iallafall på Amager Bio i Köpenhamn. Jag har dessutom
lovat bjuda två nyblivna släktingar på denna nästa
Fishkonsert eftersom man inte kan missa Fish för många gånger
utan jag blir lömsk. Ain´t that gonna come back and haunt me......
Setlist:
Slainte mhath Circle line Square go Openwater So Fellini Manchmal Hotel hobbies Warm wet circles That time of the night (The short straw) Zoe 25 Arc of the curve Dark star White russian Cliché 13th star Incommunicado
/Alex 080327
Det är lustigt hur man förändras. Nyligen blev jag
ombedd om en ny betraktelse, och jag kan väl erkänna att det
gått alldeles för lång tid sedan den förra. Kanske kunde
den handla om de förestående Ace Frehley- eller KISS-turnéerna,
stort KISSFan som jag är och allt. Nu har jag sökt djupt
inne i den Bergdahlska hjärnan och inte hittat ett uns att
skriva om vad gäller just KISS eller Ace. Jag är gammal nu,
well, äldre än när jag var yngre iallafall. KISS har förändrats
i mitt liv från att vara den Enda Anledningen Att Leva till
Ett Av Tusen Band Jag Älskar Precis Lika Mycket. Problemet
med mig idag är att jag inte har några som helst begränsningar
utan älskar allt jag älskar lika mycket. KISS är stora i
mitt liv, fortfarande, skam vore det kanske annars. Däremot
har dagens KISS oerhört lite att göra med det band som jag
älskar, det KISS som regerade världen mellan 1973 och 1995.
Men vad fan skall jag då skriva om, om jag nu inte ens kan
svänga ihop något om det jag kan mest om i hela världen?
Har brunnen sinat? Är det dags att lägga skrivarambitionerna
på hyllan och klippa sig och skaffa sig ett jobb? Nja, inte
riktigt än tror jag. Det gäller snarare att rikta
entusiasmen annorstädes, att hitta annat i annat och använda
detta som katalyst istället för att göra en same-old
same-old som ingen egentligen vill läsa och som jag, ärligt
talat, inte vill skriva. Detta året kommer att bli ett bra år,
jag har redan sett ett par konserter som inte bara överträffat
högt ställda förväntningar utan KROSSAT sagda förväntningar
och stampat på dem och pekat finger och kallat förväntningarna
för Maj-Britt. The Cure i Köpenhamn var en tre timmar lång
orgie i EXAKT det jag ville ha i musikväg den kvällen, och
Sofia Karlssons ”Sista låten? Nej, vi kan inte sluta nu,
vad vill ni höra?” följt av fem helt orepade låtar
vittnar för mig att allt inte är kört. Trots att gamla
favoriter funnits, och ibland finns fast i annan kostym, så går
det att hitta nya artister som snabbt tar lika stor plats. Det
var ett viktigt uppvaknande för mig eftersom alldeles för
mycket i mitt liv känts som slentrian alldeles för länge.
Det har inte känts konstigt att ha missat Sweden Rock 2007
eller att veta att jag missar det även 2008 eftersom den
festivalen helt har spelat ut sin roll för mig. Jag har förvisso
köpt biljett till KISS i Köpenhamn, men hade det kommit ett
annat och intressantare band samma dag hade jag hellre sett
det bandet och kanske lärt mig något nytt. Mycket som tagit
stor plats i mitt liv i många år, hemsidor, skriverier för
fanklubbar, konsertinspelningsbyten, har fått stryka på
foten för denna nya Bergdahl, denna Bergdahl som inte längre
gör det för att han kan utan för att han vill. Och vilket
djävulskt år det kommer att bli. Jag kommer, om
inspirationen stannar kvar, att dela med mig till er av godis
som synth-musikens gud i Köpenhamn, kanske den största av
alla återföreningar någonsin i Paris och Budapest, och säkerligen
annat spännande. Kanske skulle jag göra om betraktelserna
lite, några småttingar då och då kring något roligt istället
för mastodonter mera sällan. Ja, möjligheterna är oändliga
eller vad man säger.
Ah, the pathetic bit of
self-indulgence comes to an end. Ett litet avslut får...eh...avsluta.
Igår fick jag sex svart-vita foton av en väninna, foton jag
inte visste fanns och inte ens hade hoppats ens var tagna.
Foton som ett par människor i världen har sett och nu även
jag. Som i en trans betraktar jag dessa foton från en skitig
replokal tidigt 1982 och funderar på vad jag skall göra med
dem. Skall jag dela med mig till världen? Det är inte omöjligt.
Skall jag köra en S.M.A.S.H.-liknande ”den är min min och
bara min, ingen får smaka”? Kan någon annan i världen
egentligen få samma känsla som jag har? Jag vet inte. Kanske
skriver jag en betracht endera dagen och lägger med dem här,
kanske gör jag inte det. Just nu, i skrivande stund med snökaoset
utanför fönstret, en frusen Bergdahl inuti sina kläder och
med två trötta katter i sängen hos flickvännen är
bilderna bara mina. I mitt huvud lever de redan sina egna liv,
inte begränsade av den 1/100-dels sekund som de på pappret
visar utan helt fria. Gud vilken jävla skön känsla.
/Al
2008-03-17 (afton)
Genesis
- Helsinki, FIN - Olympiastadion 070611
Foto: Lars Nyrén
Genesis. Hur sammanfattar man 15 års väntan och längtan i
text? Kanske så här: Det började formidabelt bra, men sjönk
omedelbart till "oj vilket schysst rep"-känslan. Världens
i särklass sämsta publik tillsammans med att den stora fina
scenen med den stora dyra ljusriggen helt dränktes i solsken
gjorde sitt till. Genesis LÄT bra hela vägen men GUD vad jag
önskar att de hade gjort detta giget i Globen.
Setlist:
1 Behind the lines (instrumental, GRYM öppning men för låg
volym. Kändes otroligt overkligt att de faktiskt stod där
dock)
2 Duke´s end (instrumental och egentligen bara en repris på
Behind the lines)
3 Turn it on again (Här sjönk stämningen. Fan vet varför
egentligen, med stor hit och allt.)
4 No son of mine (Favoritlåt, lät bra, men fortfarande rep-känsla.
Ingen närvaro.)
5 Land of confusion (Gammal barndomshit, lite publikrespons
men den var seeeg.)
6 In the cage (GUDIBRALLAN så bra den lät, här började det
repa sig lite fast det var för ljust ute för en sådan ödesmättad
sång)
7 The cinema show/Duke´s end (bara instrumentala delar ur den
första, men OJOJ. Nu stiger den Bergdahlska temperaturen)
8 Afterglow (JA! Som en smäck balladar vi lite grand!
Mumsfilifjonka)
9 Hold on my heart (Jag älskar denna men BYT UT! Den passar
inte alls i setet, speciellt inte efter Afterglow som också
är lugn. Här behövs något starkare. T.o.m. Jesus he knows
me hade passat bättre.)
- Att notera, innan snedsprånget med Hold on my heart så var
konserten på väg upp från rep-träsket, och nu efter Hold
exploderar giget och blir PRECIS så bra som jag hoppades,
ville och önskade. Måhända hade jag lite för höga förväntningar
från början, måhända ville jag att Genesis skulle vara bättre
än Sabbath/Heaven & Hell (vilket de tyvärr inte var,
skillnaden i speltid till trots) men fr.o.m. nr. 10 är det en
GRYM konsert som bevistas.
10
Home by the sea
11 Second home by the sea
12 Follow you, follow me (MUMS)
13 Firth of fifth (bara instrumentaldelen, men RUNKEBALL SÅ JÄVLA
BRA och helvete vad Phil spelar bra på trummorna!) 14
I know what I like (Hit från 70-talet, ingen favve men
publiken var med. Och visst, jag hade ju inte hört den live
innan :) )
15 Mama (JAPP!)
16 Ripples (Kvällens stora höjdare. Inte ett öga var torrt
i salongen)
17 Throwing it all away
18 Domino (Alldeles för lång. De kunde skippat andra delen
och kört något roligare.) 19
Drum duet / Los Endos (MUMMMMAAAAAAA)
20 Tonight tonight tonight (tja.) 21
Invisible touch (Trevlig faktiskt, publiken är med och KABOOM
med fyrverkerier i slutet.)
22 I can´t dance (Obegripligt. Usel låt och även om framförandet
är otroligt bra tillsammans med en skitfräck videoanimation
så är det en låt som är i vägen för något bra.)
23 Carpet crawlers (Men de vet hur man skall avsluta iallafall.
Perfekt,
simply perfekt. Tror
förvisso att publiken väntat sig något mer efter denna, något
"poppigare", men för egen del avslutades konserten
med en höjdpunkt jag kanske aldrig får uppleva igen.)
På det hela taget ser jag nog hellre en setlist som är
kortad men som funkar så jäkla bra som Sabbaths, än att jag
ser en LÅNG setlist (Genesis körde 160min.) där det finns
delar att ta bort. Jag gissar dessutom att något kommer att få
stryka på foten för Philsans röst är INTE vad den en gång
varit. Däremot spelar han trummor som en gud, man småflinade
hela tiden när han bankade på som värst och grimaserade.
På det hela taget har jag aldrig varit så nöjd med att ha
missat SRF som detta år, till förmån för Sabbath (med Dio)
2 ggr samt Genesis. Jag säger det igen. Sabbath (med DIO) 2
GGR och GENESIS. PÅ SAMMA VECKA!!!
Kan livet bli bättre än så här?
/Al
Marillion
- London, UK - Koko 070128
Marillion
är fortfarande ett av de få banden jag blir sådär
flickfnissig av när jag får se dem live. När jag så fick möjligheten
att välja på att antingen åka båt med gamla återförenade
band i Stockholm (Mellotronenkryssningen med bl.a. November)
eller att se Marillion göra en hemlig fanclubspelning fick hjärnan
jobba lite. Kabyss på östersjön eller tältsäng i Tooting
Bec? Ny musik eller gammal musik? Båt eller inte?
Det
var inte speciellt svårt att välja. Jag är livrädd för båtar.
Jag ville, egentligen, bara ha sett November. Ergo - MARILLION!
Koko
är en typisk gammal engelsk teater som de flesta av oss
egentligen känner under namnet Camden Palace. Bl.a. Warlock
och Magnum spelade in köpvideokonserter här tidigt 80-tal
och Madonna gjorde sin allra första Englandsspelning här
1983. Det var således namnet till trots inget mögställe vi
skulle få bevista, VarbergarHenke och jag. Marillion hade
bokat sin årliga Marillion-Weekend någonstans i Holland första
helgen i februari, och denna aftonen i London skulle agera
uppvärmning inför just denna holländska helg. Låtlistan
skulle alltså inte bestå av en massa gamla hits utan vara
ett litet potpurri av det de behövde reda ut inför
Weekendgigen. Och jag måste få påstå att sammantaget fick
vi den enskilt bästa låtlistan i London, även om jag såklart
gärna hade sett de tre spelningarna i Holland också.
Jag
hade en önskning jag hoppades rejält på: Splintering heart
från Holidays-skivan 1991. När de öppnade med den trodde
jag att jag skulle kaskadkräkas i ren lycka. Jag slapp detta
men var fullkomligt euforisk dessa första minuter. Andra låten
You´re gone från Marbles-skivan, denna fantastiska skiva från
2004, höll tempot uppe vilket strax skulle sänkas i den helt
enorma och alldeles-för-sällan-spelade One fine day från
This strange engine-skivan. Det var ju sagt att de skulle köra
hela den skivan i Holland varför jag hoppades på iallafall någon
trevlig låt därifrån. Det fick jag. Efter One fine day kom
en av de största överraskningarna för aftonen, I will walk
on water. En singel-b-sida från Holidaystiden. Inte den bästa
låten men jag går fullständigt igång på ovanligheter och
det var en otroligt förvånad Bergdahl som fick uppleva detta
spektakel till låt. Efter denna överkörning körde Los
Quintos Marillos en cover. Det var förvisso en ruskigt bra låt,
The king is half undressed av Jellyfish, men jag och covers går
inte ihop. Man kunde ju fått vad som helst ur deras egen
katalog. Utom möjligen Quartz. Den vill jag aldrig höra live
igen. Men allt annat kunde de kört istället för en cover.
But
I am digressing, låten som följde var Fantastic place från
Marbles. En grym låt som dock inte platsade alls här, både
jag och Henke var överens att den fungerar bäst när hela
Marbles spelas. Ingen dålig låt, snarare ”fantastisk”
(hihi), dock felplacerad. Marillions nya skiva kommer i april
och vi fick världspremiären på två nya spår, i rask följd:
The last century for man och The other half. Century var en
typisk kanon-Marillion-dämpad sak som jag fortfarande ser
fram emot att höra igen, medan The other half var en, tja, låt.
En låt som varken sade bu eller bä, åtminstone inte första
gången man hörde den. Kvällen fortsatte och Mairllion med
den, nästa låt skulle bli den hyggliga men aaaaningen
uttjatade Between you and me från Anoraknophobia. Ok men
kanske lite långsam version.
-”Det
är dags för sista låten” sade Steve Hogarth och jag tänkte
”huh?”. 70 minuter? Jag visste då inte att vi skulle bli
serverade This strange engine i sin helhet. En kvart kan förflyta
väldigt fort, och gjorde det i raketfart när denna startade.
Att bandmedlemmarna håller reda på alla taktbyten är inte
annat än ett under. Jag gör det inte. Efter denna låten var
det ajöss. Jag tänkte återigen att det verkade kort, 85
minuter bara. Men visst - det blir väl extranummer.
Det
blev det. Efter säkert 10 minuters väntan och en
uuuuuuutdragen tävling där Hogarth ringde upp nån människa
på mobilen som hade vunnit biljetter släcktes Koko ner och
The invisible man började. Sedär, en kvart till. Dessutom
troligen den absolut bästa kvarten jag sett Marillion framföra.
Invisible man är så inihelsikes bra så de flesta andra låtar
står sig tämligen slätt i jämförelse. Bara en, ja, EN
enda låt toppar. Den kommer vi strax till. Invisible mans
oerhörda kraft skulle följas av det kanske knepigaste låtvalet
för kvällen. Hope
for the future från Engine-skivan. Det
är sannerligen ingen favvelåt alls, men jag hade inte hört
den live förut och den är spelad live ungefär lika många gånger
som Ozzy varit nykter varför det ändå måste ses som en
intressant upplevelse. Lite mer snack och tack och ”nu är
det verkligen sista låten” varpå....
....Neverland
började. Marillions bästa låt? Ja, iallafall
HogarthMarillion. Möjligen kan några Fish-Marillo-låtar tävla
med den, Script och Chelsea monday bl.a. men Neverland,
Neverland, NEVERLAND!!!!! Fy FAN vad jag älskar den låten.
Det är dessutom den perfekta avslutningslåten, jag förväntade
mig inget mer efter denna totala urladdning. Vi hamnade
dessutom på runt 120 minuters speltid efter dessa tre
extranummer + lite tävling, så ut från Koko gick två
otroligt glada svenska Marillionfans. Nu får vi bara se -
kanske kanske blir det Hamburg i maj. Det hade i alla fall inte
gjort ont.
Låtlista:
Splintering heart
You´re goneOne fine day
I will walk on water
The king is half undressed (Jellyfish)
Fantastic place
The last century for man
The other half
Between you & me
This strange engine
----------
The invisible man
--------
Hope for the future
Neverland
/Alex
Bergdahl 070211
”remembrance
of bygone days” p.III
Som
liten och tämligen okultiverad tonåring befann jag mig för
ungefär 17 år sedan i en bil på väg hem efter att ha besökt en
bekant. Bekanten sade ”håll i hatten” och drog igång en skiva
i sin vita Mitsubishi på så hög volym att jag höll på att
krevera. Men vad var det människan spelade? Det lät ju GRYMT!
Det var låten At The Graves från King Diamonds nysläppta
fjärde soloalster Conspiracy. I ett och samma andetag visste
jag att livet precis blivit ännu lite bättre.
King Diamond, och för den delen Mercyful Fate, har haft en
alldeles speciell plats i mitt hjärta sedan den dagen. Det
allra tidigaste MF-materialet (t.ex. demo-låtarna på skivan
Return Of The Vampire) tillhör bland det råaste jag hört i
mitt liv, och de fyra första King Diamond-skivorna efter MF är
tveklöst och absolut fyra av världens bästa skivor. Få av mina
favoritband/artister har spottat ur sig fyra skivor i rad som
alla är så otroligt homogent genombra. Fatal Portrait och
Abigail har melodierna, Them har tekniken och Conspiracy har
tyngden. En höstkväll, vilken om helst, förgylls enklast och
bäst med att sitta i ett svagt upplyst fönster medelst en kopp
kaffe, tvenne pepparkaka (eller kex beroende på preferens) och
just dessa fyra King-skivor, på LP märk väl eftersom inga av
de släppta cd-utgåvorna har lyckats behålla dynamiken, inte
ens ”remaster-utgåvorna”. Dessutom måste man ju i det svaga
ljuset nogsamt betrakta de tre första omslagen (Conspiracy
ordar vi inte mycket om), läsa texterna och eventuell i mån av
tid offra en get till Belsebub eller Maud Olofsson.
Just Fatal Portrait blir nog denna kväll den största
favoriten. Introt till The Candle är så enormt stämningsfullt,
min favoritlåt The Jonah har kanske världens vackraste
sångmelodi och den otroligt underskattade och bortglömda
instrumentalaren Voices From The Past tillhör Kings allra
största alster. Abigail håller den jämnaste klassen med enkom
klassiker, där öppningstriaden Funeral / Arrival / A mansion
in darkness är en av de heliga trilogierna som man aldrig
trodde man skulle få uppleva live, men som jag tacksamt
spelade luftgitarr till i Köpenhamn i april 2006. Them och
Conspiracy hör på sitt sätt ihop, historien på skivorna gör
iallafall det och visar på en litterär King när han är som
allra elakast. Någon som förresten sådär direkt minns vad han
gjorde med sin lillasyster Missy? Hehehe....... Något att
tänka på, alla ni elaka småsyskon därute.
Någon kanske ser mig som elak som inte skrivit något om King
efter Conspiracy, så jag tar tillfället i akt och gör just
detta. The Eye skulle kunna ha varit en kanonskiva om
produktionen varit bättre, inget snack. Låtarna är väldigt bra
även om de är långt från de Fyra Stora. Efter MF´s
återföreningsturnéer 1993-96 fick ju King för sig att släppa
fler skivor, tyvärr tycker jag personligen att de flesta är
mer eller mindre undermåliga. The Graveyard är en av de
största besvikelserna jag någonsin hållit i min hand, Abigail
II växte men är fortfarande ljusår från King när han var som
bäst. Däremot gläder det mig att han 1998 lyckades få ihop en
skiva som jag tycker är riktigt bra, Voodoo. Samma gäller för
2003 års The Puppet Master, jag blev oerhört glad och lycklig
när jag hörde den eftersom melodierna var tillbaka. Att han
dessutom körde So Sad live i april lyfte skivan ytterligare.
King är gammal nu, rösten håller inte så bra live (efter en
halvtimme var det riktigt uselt tyvärr), men han finns, han
spelar in skivor och han skulle nog hellre dö än sluta
turnera. Det gläder mig ända in i hjärteroten eftersom jag
hellre skulle dö än sluta lyssna. Och, som sagt, en artist som
släppt fyra sådana skivor i rad som han gjorde mellan 1985 och
1989 (det är fanimej nästan en skiva varje år!) förtjänar all
cred och respekt i världen.
Innan vi slutar kommer här en liten lista för King-nybörjaren
att pricka av för att få maximal njutning:
1. Följ mitt råd om höstkväll, svag
belysning och de Fyra Stora i följd.
2. Försök få tag i dvd-bootleggen från
Eindhoven 1986 som numera cirkulerar i masterkvalitet. Ljudet
är sådär (det är ju 1986 för bövelen) men bilden är
kristallklar och bandet är GRYMT!
3. Gå upp en riktigt tidig morgon och
ge dig ut på en åker nånstans där älvorna dansar med en ipod/mp3-spelare/freestyle
innehållandes Voodoo och känn stämningen. Akta dig för
trummorna bara...de är paralyserande....fråga Sarah.
Snipp snapp snut, så var sagan slut. Molly sitter fast i
tavlan för all evighet, Abigail är mätt, grandma har svårt att
tala, och Missy....ja....stackars Missy......
HAHAHAHAHAHAHAHAHA (diaboliskt skratt)
/Alex 061124
”remembrance of
bygone days” p. II
(Till Jörgen,
varän du månde vara)
Jag tillhör
en brokig skara människor som enligt gemene man lider av
en fruktansvärd åkomma. I ämnet Deep Purple anser jag
nämligen två saker å det strängaste:
1. Made in
Japan är en av världens mest överskattade liveskivor,
Stockholm 1970 visar på ett betydligt bättre och
hungrigare Purple.
2. Den bästa
sättningen av Purple totalt sett är Mark IV. Tommy
Bolin-Purple. (Nu tappade jag väl ungefär 76 % av läsarna
- det kan inte hjälpas. Jag är envis också.)
Det är punkt
två som är anledningen till denna krönika. Eftersom jag
tidigt visade mighysa sådan respekt för denna kortlivade
Purple-sättning så föll det sig naturligt att djupare
undersöka den utlösande faktorn till att just denna
sättning är en sådan favorit : Tommy Bolin.
För några år
sedan, ganska många förresten, så sade jag en dag till min
skivmånglare och vän Jörgen ”skaffa fram vad Tommy spelat
på när du hittar det”. Det skulle jag inte gjort. Inte
bara är de skivorna ovanliga och ofta ovanligt dyra,
Jörgen hade dessutom dunderkoll på vilka skivor det var
eftersom han också gillade Tommy Bolin, bara någon vecka
senare (något förskönat kanske...) hade han fått in bl.a.
Moxy, en av Zephyr-skivorna samt den då klart coolaste :
Billy Cobhams Spectrum. Dyrt blev det också för en fattig
student som gick på alldeles för många konserter redan då.
En skiva höll
sig dock länge undan mina vantar, och det var inte förrän
en sen natt i hans butik när vi precis kommit hem från en
skivmässa i Malmö som han plockade fram den. ”Varsågod,
och tack för hjälpen idag” sade han. Han stack åt mig ett
ex. av Alphonse Mouzon´s Mind Transplant på vilken Tommy
jammade loss med en fenomenal och nästan bortglömd
trummis. På anrika Blue Note dessutom. Ja jösses. Musik
var något helt annat förr..... Men nog om det.
Mind
Transplant spelades in på fem dagar i Hollywood i december
1974 och släpptes 1975, alltså samma år som Bolin skulle
gå med i Purple. Skivan är nog den i efterhand minst
omtalade av alla Bolin spelade på innan Purple. Cobham
anses väl ”viktigast”, Moxy och James Gang talas det om
med respekt men sen är det mest Purple och soloskivorna
som verkar vara de intressanta. Utan att verka veta om det
har världen alltså i princip hoppat över en helt fenomenal
skiva som i mina öron dessutom råkar vara ett av Bolins
absoluta mästerverk. Kanske för att bandet var så
fulländat, det existerar inte en tråkig sekund på skivan.
Inledande
Mind Transplant tar ett fast grepp om lyssnaren och håller
ett repetitivt riff igång halva låten. Den efterföljande
Snow bound funkar sig igenom vad som ändå får anses
plattans ”svagaste” låt (som i : ah, kan du bara lyfta
1000 kilo, du är ”svag”). Carbon dioxine tuffar sen igång
och är nästan hård som hårdrock, trummorna driver på låten
som attans medan Tommy visar exakt vem som ställt skåpet
där det nu står. Även denna avslutas med ett repetitivt
riff som det solas en masse över. Jag tillåter mig en
försiktig glädjeyttring här eftersom plattan just nu
spelas HÖGT i Småland : TJO-JÄVLA-HO så bra det är. Ehum.
Ascorbic acid
avslutar sida ett (Sida ett. Känn på det igen. Sida ett.
Som det borde vara.) där Alphonse visar vilken
fantomtrummis han är. I denna får för övrigt plattans
andra gitarrister visa sig, Jay Graydon och Lee Ritenour.
Det tackar vi för, de driver nämligen på så man blir
kissnödig. Vilken tur att det då är dags att byta sida.
Sida två
inleder med den sköna Happiness is loving you. Lee
Ritenour kör temat i denna och basen håller ett skönt
groove courtesy of Henry Davis. Nästa låt, Some of the
things people do, låter oss höra Alphonse sjunga också!
Schysst. Efter denna kommer dock skivans absoluta
två-i-topp, Golden rainbows samt den avslutande
Nitroglycerin. Tommy är sologitarrist på båda och skiner
verkligen igenom med sitt ouppnåbara spelande. Golden
rainbows är en lugn sak som visar upp den souliga sidan av
Tommy. Solot i denna påmminer stundtals om de underbara
Pirate Studios-repetitonerna han genomförde med Purple
inför ”Come taste the band”-inspelningarna. Nitroglycerin
gör skäl för namnet med Alphonse´ grymma spelande. Tommy
och Alphonse kämpar nästan mot varandra om vem som skall
höras mest, en slags avslutande fight som lämnar lyssnaren
längtandes efter mer.. Men skivan tar tyvärr slut. Skivans
crescendo lämnar dig förvisso övergiven, men icke desto
mindre lycklig.
Skivan finns
återutgiven på cd med en extralåt (RPM, 1993). Denna cd
har jag dock länge lyckats undvika eftersom jag vill att
plattan skall låta exakt som den gör när jag spelar min
lp. Varken mer eller mindre. En cd som däremot ligger högt
på listan är Tommy Bolin Archives-släppet ”Bolin/Mouzon
fusion jam” vilket är repetitioner inför skivinspelningen.
Denna skiva lovar många saker, men främst innehåller den
extranumret från ordinariecd´n i förbättrad ljudkvalitet
vilket enligt hemsidan (www.tbolin.com)
är ”Tommy at his improvisational best”. Jag vågar nog
påstå att det inte är falsk reklam.
/Alex
Bergdahl, 050715
"remembrance of
bygone days" p. I
"Tankar kring "The lamb lies down on
Broadway"". Så tänkte jag först döpa denna krönika,
men eftersom jag sedermera tänkte att denna skrivelse kan
få vara del ett i en serie så ändrade jag mig. Däremot
passar meningen utmärkt som introduktion till vad du ska
få läsa om. Jag är ingen doktor i ämnet Genesis, jag har
inte 140 högskolepoäng i frågeställningen "Nursery cryme´s
inverkan på skönlitteraturen i högstadiet". Jag är bara
ett Genesis-fan som ivrigt och öppet hävdar att The lamb
lies down on Broadway (förtkortat Lamb från och med nu) är
en av världens bästa och framförallt mest genomtänkta
skivor. Och, i egenskap av konsertsamlare, har jag
därutöver fått en inblick i världen kring skivan som många
andra saknar.
Jag gillar
Genesis. Jag tycker att alla skivsläpp från Trespass 1970
till Second´s out 1977 är genomgående fulländade
mästerverk, alla skivor från 1978 års And then there were
three till 1983 års sjävbetitlade Genesis (ofta kallad
Mama) är kanonbra. Skivorna efter 1983 är även de ok men
på en helt annan och betydligt tråkigare nivå än dess
föregångare. Jag hävdade länge att Nursery cryme var
bandets Piece de resistance, men efter ett idogt samlande
och lyssnande till framförallt konsertupptagningar har jag
på senare dar ändrat mig och håller nu Lamb som den lilla
marsipanrosen på princesstårtan. Den kanske godaste biten
på ett även i övrigt smarrigt bakverk.
Otroligt kort
Genesis-historik författad av petite moi: Efter Selling
England-turnén 1973/74 fanns det friktion i bandet mellan
Peter Gabriel och de andra. Bandet tyckte att det
teatraliska hade tagit överhanden, det gjorde inte Peter
utan såg det eteatraliska som ett komplement. Peter
hoppade av för att pyssla med ett filmprojekt, men detta
gick åt pipsvängen varpå han återvände till bandet igen.
Friktionen var fortfarande stor, men på något sätt visade
bandet ändå vad de kunde åstadkomma genom en 2-LP kallad
Lamb. En stund in på turnén berättade Peter att han tänkte
lämna bandet för gott. Detta gillade inte de andra, men
turnén fortskred. Här kunde historien tagit en direkt
Nasty vändning med usla oinspirerade konserter av rent
kontraktuella skäl. Det har hänt förr med andra band.
Men ICKE med
Genesis. Istället genomförde man en turné som måste vara
alla bands stora dröm - konstant musikalisk fulländning,
en storartad visuell föreställning och konserter som
ideligen höjde ribban för alla andra band. Det måste ha
varit fantastiskt kul för bandet att sina tidigare fem
skivsläpp till trots hålla fokus på den nya skivan! Det
måste likaledes ha varit otroligt skumt att se dem live,
speciellt om man var amerikan. Amerika fick sin första dos
Genesis under sen-höst/tidig vinter 1972, följt av lite
Selling England-turnerande 1973/74, men bandet stora
genomslag "over där" kom faktiskt EFTER turnén på våren
1974. Och när bandet så återvänder med en ny skiva och
massor av folk vill höra gamla hits så får de hela jäkla
nya skivan RAKT i nyllet! Utan omsvep! Utan krusiduller!
Och, på spelningar som förtjänade det av en eller annan
anledning, fick man ett (kanske två) extranummer. The
musical box var vanligast, även om Watcher of the skies
också spelades ibland. Mot slutet av turnén fick några
svettiga engländare The Knife som specialextranummer, men
det räknas inte för då måste jag åka över och döda de asen
som var med.
Som sagt, en
spelning med Genesis i USA med början på hösten 1974 och
sedermera i Europa 1975 var en föreställning av hela
Lamb-skivan rakt av. Visserligen fyllde man i lite på
vissa ställe med förlängda instrumentala sektioner, och
Peter hade som vanligt lite att berätta på vissa ställen
för att förklara historien, men i princip var det skivan
rakt av. Och vilken föreställning! Peter var klädd som han
föreställde sig att historiens huvudperson, en ung spansk
kille vid namn Rael, såg ut. Men vid ett par ställen i
showen bytte han kläder till något helt annat, där den
groteskt bubbliga Slippermen-kostymen verkligen vinner
årets "Arja Saijonmaa-look-alike-contest". Som en
utveckling av tidigare turnéers bakgrundsprojektioner
fanns det nu tre stora skärmar i bakgrunden som
projekterade bilder vilka följde och förstärkte historien
under hela showen. Ett par bomber smälldes av vid vissa
nyckelpunkter, bl.a. i Back in NYC. Och dessutom hade man,
såklart, en ljusshow modell grande. Vad finns då att säga
om musiken månne? Är den så bra som man kan tro, är den så
genialisk att Da Vincis målande förefaller vara tämligen
ointressant klotter? Det går att dryfta spörsmålet fram
och tillbaka, men svaret för den initierade måste ändå
alltid bli ett rungande JA! Jag erkänner dock öppet att
endast studioskivan inte är tillräckligt, eller var det
inte för mig åtminstone. Jag är som sagt konsertsamlare,
och jag har ofta innan jag lyssnar in mig på studioskivor
lyssnat in mig på bandet ifråga via konserter för att höra
hur de verkligen låter. I fallet Lamb var det tvärtom, jag
hade länge endast några få inspelningar och brydde mig
inte så mycket eftersom jag tyckte att studioskivan bara
var sådär. Men så plötsligt fick jag några FANTASTISKA
soundboardinspelningar varpå poletten äntligen trillade
ner. Jag är nu fast i Lamb-träsket, och detta med glädje!
Det finns så mycket att lyssna på och tala om på denna
skivan; tyngden i In the cage, den lättsamma Counting out
time, skönheten i Carpet Crawl´s stegande, Hackett´s
underbara toner i Hairless heart eller den stora
ödsligheten i The lamb dies down on Broadway. Musik som är
så stor och som ger så mycket. Till detta har vi sedan
herr Gabriels texter. Usel textanalytiker som jag dock
tyvärr är tänker jag inte nämna mer än att både Lamb lies
down och Lamb dies down tillhör den episka lyrikens stora
mästerverk i min lilla värld.
Det går att
återuppleva denna turné på några olika sätt. Officiellt så
släppte Genesis en hel konsert ifrån Los Angeles i sin
Archive-box för några år sedan, men jag utför här en
varning å det grövsta för detta falsarium. Peter gick in
och sjöng om en hel del och både gitarrer och keyboards
har också blivit omdonade i efterhand. Nej, sannerligen,
vill man VERKLIGEN veta hur ett band låter (eller i detta
fall lät) så är det gamla hederliga bootlegs som gäller.
Det finns en hel del publikljudupptagningar som håller
tämligen otrolig kvalitet där första kvällen i Birmingham
i maj 1975 är en av i särklass bästa. Dessutom är vi lite
bortskämda med soundboards ifrån denna turné, Providence i
december 1974 är en klassiker, likaså de båda fantastiska
Florida-spelningarna i januari 1975. Även en fullkomligen
underbar radioinspelning från London är värd att nämna.
Videomässigt är det lite tråkigare (eller? vänta lite
bara!). Det finns fyra 8mm-filmer, alltså privatfilmade
gamla filurer utan eget ljud. Dessa håller tack vare låga
generationer ganska god kvalitet efter förutsättningarna,
men tre minuter Chicago utan ljud är ju ändå inget man
hoppar jämfota över. Eller, jo, jag gör. Men inte så många
andra. Tyvärr så är vi inte befrämjade med en massa fina
tv-filmade inspelningar på kompletta konserter, det
närmaste vi kommer är två stackars låtar inspelade i Los
Angeles (japp, samma gig som i boxen, dock utan
överdubbningar!) som visades i samband med en kort
dokumentär om managern.
Så har vi
dock gått och blivit 2005 och för bara några veckor sedan
dök det upp en grej på en fildelningssida som påstod sig
vara en dvd med Lamb live. Jag fick en god vän att ladda
ner denna till mig, bränna dvd´n och skicka hit den. Sen
blev det Televinken i byxorna må jag säga. Fyra
kalsongbyten senare förstod jag. En bekant till mig (som
jag dock inte haft kontakt med på en del år) hade använt
sig av de fyra 8mm-filmerna, de två tv-filmade snuttarna
och en hel uppsjö fotografier och lyckats sammanställa en
videoupptagning ifrån Lamb! På riktigt! Ljudet kommer
ifrån en av soundboardinspelningarna, till denna har han
synkat bilder från alla kamerorna vilket verkligen ger en
enorm känsla för hur det såg ut. Visst, det blir lite
upprepande i vissa lägen när han bara har en enda bra
sekvens till t.ex. refrängen i titelspåret, det blir lite
foto som fadear in och ut där det inte finns filmbilder
att tillgå, men som helhet är det ett jobb så välgjort att
jag skrev ett låångt brev till min vän där jag framförde
min önskan om att få bli mamma till hans barn (en för
närvarande biologisk utmaning dock). Vilket kärleksarbete!
Vilket engagemang! Vilken full tvättkorg jag fick tampas
med efter bara några låtar...
Och sitter
det nu någon och tycker att "jaja, lätt för dig att säga
som hört inspelningarna och sett filmerna" - köp en påse
kanelbullar och bege dig till de smålänska skogarna där
kaffekokaren ständigt är på. Svårare än så är det inte.
Jag är inte omöjlig, speciellt inte när det vankas
kanelbullar!
/Alex
Bergdahl 050416 (ja, det skall vara ett litet r i början
av remembrance - det är estetiskt och dessutom symboliskt
korrekt)
Jon Lord & The Gemini
Orchestra - Hamburg, GER - Musikhalle, Grosser Saal 050212
När man ser
så många konserter som jag gör händer det ibland att man
hamnar på en spelning som efteråt är fullständigt omöjlig
att recensera, i ordets rätta bemärkelse. Detta var en
sådan konsert. Att bara plita ner setlisten och nämna lite
om hur glad Jon verkade samt att ta upp tekniska detaljer
såsom ljudbild, ljusshow, eld och rök vore att
fullständigt ha missat poängen. Sånt går bra med band som
Iron Maiden eller The Pinks, men i detta fallet var jag
inte bara på konsert. Jag var på KONSERT!
I höstas fick
jag nys om herr Lords nya skiva Beyond the notes, samt att
han skulle turnera lite i tyskland. Svordomarna haglade då
det visade sig att jag inte hade möjlighet att se någon
spelning då. Dock blev nästan hela turnén inställd av en
för mig okänd anledning, varpå jag när de nya turnédatumen
presenterades blev desto gladare! Inte nog med att han
spelade i Hamburg i FEBRUARI istället, det var nu dessutom
en lördag! "Mumma" skrek jag och flickvännen och jag
ystade mig snabbt på telefonen till en kvinnlig bekant i
Helsingborg som genast nappade. Vips så satt vi där med
tre biljetter på rad fem (tack Danny!), femstjärnigt
hotell (tack igen Danny!) och bara väntan kvar att....eh...vänta
på? Utvänta?
En liten miss
i planeringen var att vi i ett tidigt skede hade tänkt oss
köra ner till det arla Deutschland, men en koppling som
gick åt pipsvängen omöjliggjorde detta (vad ÄR det med mig
och bilar??). Snabb koll (tack igen igen Danny!) och tåg
blev ett bra alternativ, detta skulle dessutom visa sig
vara ett oerhört klokt val då en liten snöstorm ämnade
gästa våra breddgrader just denna helg. Veckorna kom och
gick, som sig bör, och till slut stod vi där på färjan
mellan Rödby och Puttgarden och jag valde ut vilken Cognac
(vuxensprit eller?) jag skulle köpa med mig på hemresan.
Inga förseningar, vi var var framme i Hamburg på utsatt
tid och började så smått promenera till hotell Atlantic.
En promenad på tre minuter från die Hamburger Hauptbahnhof,
det tog dock lite längre tid då vinden hade bestämt sig
för att leka orkan under lördagen i Hamburg. Detta fick vi
bittert erfara då vi ämnade ge oss ut och inmundiga en bit
mat. Vi tog således taxi till Musikhalle, en promenad hade
tagit någonstans mellan ett år och evigheten.
Musikhalle i
Hamburg är ett gammalt fint konserthus. Etablissemanget
håller väl i runda tal kanske 1200-1500 personer, de
flesta på parkett men en liten läktare likt Stora Vega i
Köpenhamn fanns också. Det var nästintill fullt, endast
enstaka platser hade blivit över, och vi hade som sagt
platser på rad fem. Ja jösses. Hade jag sträckt mig lite
framåt hade jag nog kunna peta den rara cellospelerskan
(cellisten?) i näsan med min penna. Men varför skulle jag
vilja göra det?
Det var en
hel orkester som intog sina platser endast ett par minuter
efter utsatt tid, och alla möttes av hövliga applåder. Sen
kom Jon. Vrål, skrik och visslingar. Och kanske en och
annan tår, vad vet jag? Här kommer dock det som jag
fortfarande finner anmärkningsvärt: När applåderna slutat
och första stycket började, då satt alla knäpptysta! Det
hade ALDRIG hänt i t.ex. Sverige. När Deep Purple spelade
i Scandinavium 2000 och körde hela Concerto-grejen då satt
det ett par idioter bakom mig som ylade "Highway star"
eller "Smoke on the water" vid varje tillfälle som de
tyckte passade. Detta existerade inte här, alla var här
för att lyssna på Jon Lord, och lyssna det gjorde vi!
Konserten
inleddes med Pictured within från skivan med samma namn,
helt komplett med Sunrise-introt. Miller Anderson antog
den manliga vokalistens roll denna gång som så många
gånger förr, och han gjorde det som vanligt med bravur.
Efter Pictured within började "köksavdelningen", som Jon
kallade trumslagaren och percussionisten, att banka i
någon slags takt som fick min väninna att storflina och
ryckas med. Stycket hette, och heter fortfarande,
Sarabande. Jösses. Om ett tak i en konsertsal någonsin
varit på väg att lyfta så var det nu! Och detta skulle
visa sig hända flera gånger. Efter Sarabande steg Jon så
äntligen fram i rampljuset och önskade oss välkomna (det
hade ju trots allt gått nästan en halvtimme!). Han verkade
nervös, men inte NERVÖS-nervös utan ett lite mildare,
vänligare behag-nervös. Han gick fram och tillbaka på
scenen och talade till oss i publiken som vänner.
Inget "AAAALRIGHT!! YOU ARE THE
GREATEST AUDIENCE YEAH!!!!", utan mer ett lågmält "Good
evening Hamburg, how are you, would you like some tea?".
En stämningsfull känsla av ro, välbefinnande och
allmän lycka infann sig och behölls hela vägen. Lite snack
om hans avhopp från Purple efterföljdes av hyllningen till
sig själv och Purple, De Profundis från Beyond the notes.
Jösses. Bara hammondorgeln i början fick åtminstone mig
att blunda och ändå se, se Purple på scenen i just denna
sal 1970, se min första Purplekonsert i Köpenhamn 93, se
hotellet i Karlshamn 96 där jag, två vänner och Jon satt
ner i all lugn och ro och bara talade med varandra. Som
vänner, fast ändå inte. Och det är väl egentligen precis
den känslan Jon utsände, en lugn vän mitt i allt annat
kaos som kallas verklighet. Skillnaden mellan just Jon och
andra kändisar är att han inte spelar.
Som grädde i
princesstårtan följs denna hyllning av den fantastiskt
vackra Out from the meadow som sjungs av en tös med
holländskt namn. Jag uppfattade aldrig namnet helt, men
det finns säkert någonstans på internet. Hon sjöng bra och
myset var konstant! Efter detta fick vi en liten treat som
var lite speciell, Pavana från Sarabande. Jon sade att han
velat spela den länge men aldrig hittat en gitarrist som
fixade det förrän nu. Paul Shigihara hette gitarristen,
och brännmanet så bra han klarade uppgiften! Gigue från
samma skiva följde, och sedan blev det paus. Detta hade
alla utom jag uppfattat, så när allt hände på en gång blev
jag lite konfys. Scenen släcktes, hallen tändes, Jon gick
ut, bandet gick ut och publiken gick ut. Flickvännen och
väninnan skrattade åt mig då jag tydligen såg väldigt
förvirrad ut i detta läge. Så kan det bli när man glömmer
tid och rum.
Pausen varade
väl runt en kvart eller så, varpå andra akten började. Och
vilken öppning! A smile when i shook
his hand från Beyond the notes, hyllningen till George
Harrison. Saktmodigt gled den över i Here comes the
sun också, en fulländad hyllning till en hädangången men
icke bortglömd legend. Vi skulle stanna kvar vid Beyond
the notes, och efter Cologne again kom så äntligen I´ll
send you a postcard. Flickvännen mumlade om att den vill
hon ha på sin begravning en gång. Ett inte alls oävet val,
och jag är oerhört tacksam för att det inte var Ringhals
Brinner med Asta Kask som låg överst på den dagordningen.
Några låtar
till från Beyond the notes och även en Dave Brubeck-låt
stod härnäst i setlisten. Stämningen var hela tiden på
topp, och framförandet av låtarna också. Det var nästan
otroligt vilken soloviolinist Jon hittat, ibland spelade
hon så fingrarna glödde och ibland var det bara en
melodislinga, men det stod hela tiden klart att det var
hennes hjärta som var roten till hennes spelande. Hon hade
en passion, en inlevelse och en känsla för musiken denna
kväll i klass endast med maestron själv. Även cello-tjejen
besatt en osedvanlig känsla för exakt hennes roll i
orkestern. Jon lyckades under ett mellansnack förirra sig
långt ut på högerkanten och stod då bakom denna cellist,
varpå han frågade "do I make you nervous standing behind
you?". Hon svarade skrattande nej, varpå Jon såg lite
moloken ut och sade "I used to make people nervous when
standing behind them...". Underhållande!
Konserten tog
slut med The Telemann experience, varefter första
extranumret var en blueslåt komponerad av Miller Anderson
kallad Fog on the highway. Miller och den holländska
tjejen delade på sången, riktigt coolt! Och alla
instrumentalisterna fick leka lite i denna
öppen-för-jam-låt. Hela tillställningen avslutades med den
smått genialiska Bouree från Sarabande, och när Jon och
gänget gått av scenen kändes det plötsligt som om man
stuckit hål på en lyckoballong och all glädje bara pyste
ut. Jag visste att det inte blev fler låtar, men Jon kom
efter publikens vrålande på igen och bad om ursäkt för att
bandet inte kunde fler låtar, varpå han spelade en ack så
kort men trevlig hyllning till "the street outside" i form
av Brahm´s Lullaby. I det ögonblicket kom glädjen
tillbaka, och lämnade mig inte igen. Jag förstod nämligen
då att detta inte var sista gången jag såg Jon, jag kommer
att göra fler sådana här resor och Jon Lord kommer alltid
att få ta större plats än de flesta andra. Lätträknade äro
de konserter jag sett som lämnat mig med en sådan här
otrolig och närmast obeskrivbar känsla, Rikard Wolff
lyckades i Helsingborg 2000, Dream Theater och Spock´s
Beard i Köpenhamn 2000, och Marillion i Malmö 2004. Fler
är det nog inte.
För
redovisningens skull, och för den intresserades skull ,
skriver jag ner den fullständiga setlisten här. Och jag
råder varje människa som är det minsta intresserad av hur
musik skall låta och framföras att dels köpa Beyond the
notes, dels rota fram en konsertinspelning från denna
turné. Jag får nog aldrig se något liknande igen.
Åtminstone inte förrän nästa gång!
Setlist:
Sunrise / Pictured within
Sarabande
De Profundis
One from the meadow
Pavana
Gigue
------ (paus)
A smile when i shook his hand / Here comes the sun
Cologne again
I´ll send you a postcard
Unsquare dance
November calls
The Telemann experience
Fog on the highway
Bouree
Brahm´s lullabye (kort utdrag)
/Alex Bergdahl 050215
Christine`s
sista färd med Queensrÿche".
Queensrÿche i
Sverige. Smaka på det. Queensrÿche i Sverige. För de
flesta betyder detta inte mycket, om ens något. För mig är
det jämförbart med om Jesus skulle komma ner ifrån himlen
för att frälsa alla rättrogna. Queensrÿche (QR) är inga
superfrekventa Sverigebesökare, de har varit här som
förband 1984, 1986 samt 1988, de gjorde sin dittills enda
headlinespelning i Stockholm 1995 och de gjorde en
mestadels hyllad spelning på Sweden Rock Festival 2003.
Mer än så är det inte. Jag personligen såg dem i Köpenhamn
1995 (då geografiskt försvarbart), i Hamburg 2000
(likaledes) samt på Sweden Rock 2003. Därför var det inget
svårt val att jag på denna deras första egna Sverige-turné
någonsin ämnade se alla tre Sverige-gigen. Dessutom fick
jag med mig en god vän i form av Johan Wall, som i
egenskap av QR-orakel får mig att framstå som Sveriges
regering i sjukvårdsfrågan - fullständigt okunnig. Vi två
bestämde oss för att spendera 4 dagar i en vit Opel vid
namn Christine (efter Stephen King´s bok) och se stora
delar av Sveriges land i kölvattnet av ett av världens fem
bästa band.
Jag är
smålänning numera, och dessutom den enda av oss två i
besittning av körkort. Dessa två faktorer kan summeras i
följande term : MYCKET BILKÖRNING FÖR BERGDAHL. Men det
gör inget, vad gör man inte för konsten... Den första
konserten skulle äga rum på KB i Malmö onsdagen den 8/7.
Därför såg vi till att parkera oss utanför det eminenta KB
redan strax efter kl. 14 på onsdagen. Varför?, undrar
gemene man. Därför att QR´s soundcheck ofta är ganska
skojiga svarar jag. Och när vi satt utanför och pillade
naveln i solskenet som bäst så dök bandet upp och begav
sig kvickt in på KB. Vi satt kvar utanför och när
soundchecket drog igång fick vi höra tre låtar varav en
(The Mission) inte spelades på konserten på kvällen, eller
på hela turnén för den delen. Coolt! Vi fick även god
kontakt med delar av bandets crew, speciellt deras
garderobsansvarige filur Etienne som gärna satt ner och
pratade bort timmar med mig och tant Wall. Dessutom kom
Mike Stone ut och pratade hur länge som helst, en i
sanning mycket trevlig filur. Vi påpekade att vi även
skulle ses i Göteborg och Stockholm vilket han tyckte var
kul.
Både jag och
Wallsingen är medlemmar i QR´s fanclub vilket har en
trevlig fördel, vi fick Meet & Greet-pass till Malmö-giget
vilket betyder att vi fick träffa bandet efteråt. Dessutom
fick vi 2 pass var vilket gjorde att två andra vänner till
mig också kunde delta i denna träff. Men nu går vi
händelserna i förväg. Väl inne på KB träffade jag massor
av polare (ex-skåning som jag är) och hade trevligt.
Förbandet var ett Malmö-band som heter Debase som jag inte
hade några egentliga förväntningar på, alltför många
timmar av mitt liv har gått åt att vänta ut förband i
väntan på huvudbandet. Märk därför min stora förvåning när
jag faktiskt tyckte att Debase var bra! En helt ok
halvtimme, något jag dessutom var tvungen att påpeka för
sångaren efter giget eftersom detta verkligen är något att
uppmärksamma.
Efter Debase
var det så dags för QR. Äntligen som headline i Sverige
igen, därför blev jag lite förvånad när de bara hade 90
minuter på sig. Det allra värsta med KB i Malmö är dessa
hemska curfews (Fish fick t.ex. korta sitt set i Malmö i
mars för att han skulle vara ute fort som fan -
respektlöst för oss som betalar, ELLER HUR KB???). QR
gjorde iallafall sitt yttersta på sina 90 minuter, och här
blir det väl dags att påpeka att jag INTE tillhör de som
anser att QR´s bästa är Operation: Mindcrime, eller att
det enda de skall köra är låtar ifrån den och Empire. Jag
personligen gillar alla skivor de släppt som enskilda
väsen, men givetvis vissa mer än andra. Promised land är i
mitt tycke en av VÄRLDENS absolut bästa skivor. QR spelade
en hygglig blandning av låtar (se fullständig setlist i
slutet av recensionen) ifrån alla skivor utom EP´n (1983)
och Promised land (1994). Det var dessutom första gången
de körde någon låt ifrån Hear in the now frontier (1997)
på svensk mark, på tok för lång väntan om någon frågar
mig. Bandet spelade i korta drag inledningsvis 45 minuter
ifrån blandade skivor, följde upp med 35 minuter Mindcrime
och avslutade med två låtar ifrån 1990 resp. 1984. Bra val
men några alltför säkra kort ifrån ett band som under
förra årets höst-turné spelade över 130 minuter och
blandade friskt bland nya, gamla och ovanliga låtar. Setet
i Malmö innehöll dessutom endast två nya låtar vilket jag
tyckte var synd då fjolårets Tribe tillhör det starkaste
bandet presterat.
Efter
spelningen begav vi oss så upp tillsammans med managern
Eric till bandets omklädningsrum, eller snarare ett rum
bredvid, där vi fick träffa hela bandet som var på
strålande humör. Mycket snack, foton och autografer
alltså. Johan fick för sig att be gitarristen Michael
Wilton om att de skulle köra Anybody listening? men Wilton
svarade lite ursäktande att det var en lång låt och, nja,
vet inte... Nåja, man måste ju försöka. Jag passade på att
byta ett par ord med managern också, alltid bra att ha
vänner överallt. En (mot mig) trevlig om något hispig
filur. Efter träffen började det bli dags att bege sig
till Helsingborg där jag bokat sovplats för mig och Wall
hos min mamma (billigt!). Strax innan avfärden kom dock
Stefan från Scandinavian Entertainment, bokningsbolaget
som tog hit QR, och frågade om han fick åka med mig och
Johan till Göteborg dagen efter. Stefan och Niklas på
Scandinavian Entertainment är vänner till mig sedan många
år tack vare KISS och den svenska fancluben KISS Army
Sweden varför svaret givetvis blev ett glatt Ja. Jag hade
sedan innan åtagit mig att vara den som skulle köra QR
mellan hotellet och Klubben när vi väl var på plats i
Stockholm, allt för att hjälpa mina vänner. Vistelsen i
Helsingborg blev kort men trevlig, frukost ingick hos
morsan och efter att ha fikat med några vänner jag inte
sett på ett tag blev det dags att hämta Stefan för att åka
till Göteborg.
Väl på plats
i Göteborg fixade Stefan så att vi fick se QR´s
soundcheck, bandet anlände dessutom till Trädgår´n precis
när vi gjorde det. QR gick på och vi satt snällt och
lyssnade till The Thin Line (inklusive omstart!). Efter
detta skulle bandet bestämma sig för en låt till att köra
då de hade längre speltid i Göteborg än i Malmö, till en
början verkade det bli Silent Lucidity men plötsligt sade
Michael Wilton "jag vill köra Anybody listening?". Då
svimmade först Johan sen jag. Sedan spelade de igenom
låten två gånger. Då svimmade vi igen. Det är helt enkelt
förbannat underbart med band som lyssnar på sina fans,
Anybody listening? var aldrig tidigare körd live
någonstans i Europa, men nu säger facit att låten är körd
en enda gång (hittills), i Göteborg, tack vare en
påpasslig kommentar ifrån tant Wall. Ja jösses.
Lite käk på
en multinationell hamburgerkedja och lite mer snack med
delar ur crewet och bandet, sedan var det dags för magi
igen. Inget förband i Göteborg (tacktacktack) utan QR
kunde bara vråla på direkt utan omsvep och krusiduller.
Denna konsert blev den i särklass bästa av de tre jag såg,
lite tack vare Anybody Listening? men även arenan och
stämningen i övrigt var på topp. En kanonkonsert helt
enkelt.
Efter
konserten blev det snabbt tack och hej då till Stefan, vi
hade en låååång resa framför oss eftersom vi skulle ända
till Sollentuna. Någonstans kring halv fem rullade vi
pigga och glada in i denna norra förort till den Kungliga
Huvudstaden. Fredagen då QR spelade i Oslo var således en
"ledig dag" för mig och Johan vilken vi spenderade i
tv-soffan med pizza och dvd´s som våra bästa vänner. En
kort tripp in till STH ingick också för att jag skulle
lära mig att köra rutten mellan hotellet och Klubben. Att
köra bil i Stockholm kan väl jämföras med att försöka få
ner en luftmadrass i sin kartong igen : trångt, omöjligt
och fullständigt meningslöst. Stockholm verkar ha haft ett
knippe alkoholister till stadsarkitekter som placerat ut
gator och korsningar lite hur som helst, kanske medelst
lottning eller pilkastning. Stryk skulle de ha iallafall,
arkitekterna.
Nåväl, den
stora turnéavslutningsdagen kom och efter lite olika
förseningar så var jag och Johan på plats på hotellet för
att hämta crewet och köra dem till Klubben. Detta gick
bra, snuskiga historier berättades i bilen, och Scoobie (QR´s
typ road-tour-eller annat-manager) var världens
trevligaste prick som undrade om jag och Johan kunde
hjälpa till att rodda lite. Inga problem sade vi, och vips
så har man både lyft in Scott Rockenfields trumset och
dessutom stått bakom det på scenen! Hihi! Lite mer
körhjälp och snart var det soundchecksdags igen.
Soundchecket inleddes med att Geoff Tate och Michael
Wilton körde lite ur My empty room (kinky!), men efter
detta blev det The thin line och Operation: Mindcrime
igen. Mycket trevligt ännu en gång. När dörrarna öppnades
var det plötsligt JAG som stod och rev biljetterna på
Niklas och Stefans förfrågan, så nu vet jag alltså efter
alla dessa år ståendes utanför och tittandes in PRECIS vad
som försiggår minuterna innan dörrarna öppnas. Kaos. Det
enda ord som passar in.
Jag hörde
förbandet Zan Clan men såg inte mycket av dem, Zinny Zan
sjöng bra och bandet lät på det hela taget ok. Lite fel
musik för att värma upp QR kan tyckas, men det bekom inte
mig mer än vanligt iallafall. QR gick sedan på scenen till
ett välfyllt Klubben, och det sista giget på Europaturnén
blev även det längsta på Skandinavienturnén. Anybody
listening? var borta, men två andra låtar hade lagts till:
Right side of my mind (den bästa ifrån Q2K i mitt tycke)
samt Desert dance ifrån Tribe (äntligen en till!).
Spelningen var bra, Open och Desert dance var kvällens
stora höjdpunkter enligt mig, men giget var ändå det minst
bästa av de tre jag såg. Publiken i STH var inte lika
intensiva som i Malmö eller lika uppskattande som i
Göteborg.
Så rang
tonerna i Take hold of the flame ut och detta
konsertäventyret hade nått sitt slut. Jag och Johan stack
hem till Sollentuna för att sova då jag skulle upp tidigt
på morgonen för att köra till Karlskrona (jag kom dock
inte så långt - bilen dog i Västervik. Men det är en helt
annan och betydligt mer tragisk och framförallt dyr
historia).
Skandinavienturnén med QR var en dröm jag länge haft, som
nu äntligen gick i uppfyllelse. Det kanske är tur att
bandet inte kom år 2000 (då de var på Europaturné minus
Skandinavien), för det QR som var här 2004 slår den turnén
på fingrarna med hästlängder, mycket tack vare Tribe, Mike
Stone och en allmän nytändning tror jag. Nu fick jag
äntligen möjlighet att se detta för mig MAGNIFIKA band
igen, flera gånger på rad dessutom. Jag fick se soundcheck
och uppleva saker som jag tidigare knappt vågat drömma om
(när Mike Stone igenkännande kom fram och hälsade på MIG
istället för tvärtom i STH då var det inte långt till
Televinken i byxorna kan jag säga!!), jag fick se ett av
mina favoritband göra tre olika gigs med olika
förutsättningar, och de gjorde det magnifikt.
Mina varmaste
tack till Johan Wall (nästa gång åker vi SAAB!), Niklas
och Stefan på Scandinavian Entertainment samt till min
gamla Opel Christine (tack för dessa åren och tack för att
du orkade med hela QR-turnén, vi ses i bil-himlen).
Setlistor för Sverigekonserterna
: Malmö 040707, Göteborg 040708, Stockholm 040710
Tribe Sign Of The Times Hit The Black NM 156 Screaming In Digital Open Jet City Woman The Thin Line Right Side Of My Mind (endast
Stockholm) Desert Dance (endast Stockholm) Empire Anybody Listening? (endast
Göteborg) Operation: Mindcrime Speak The Needle Lies Breaking The Silence I Don't Believe In Love Eyes Of A Stranger Best I Can Take Hold Of The Flame
Alex Bergdahl, Växjö 040720
Marillion - Köpenhamn, Amager
Bio 040508
Marillion har så äntligen åter anlänt till våra
breddgrader. Senast de
turnerade i skandinavien var 1994, efter det har det
blivit två enskilda
spelningar häruppe (Göteborg 1998, Oslo 2000) men därefter
har vi nordbor
fått ta oss till Tyskland eller England för att kunna se
bandet. Konserten i
Köpenhamn i lördags visade dock att det var helt värt
väntan. Efter
Marillions senaste tre skivor har jag sänkt kraven på mitt
tidigare
favoritband ganska rejält, jag tycker inte att någon av
Radiation, .com
eller Anoraknophobia når upp till något de gjort tidigare
(även om alla
plattorna innehåller några riktiga kanonlåtar!), men med
den nya plattan
Marbles visar de att de minsann inte tänker nöja sig med
något mindre än en KANON-platta! Det var många år sedan
jag blev så glad för en skiva av
Marillion!
Konserten inleds med HELA Marblesskivan. Mycket intressant
val av bandet och ett artistiskt helt korrekt sådant. The
invisible man som är första låten är bland det mörkaste
bandet gjort, en fantastisk öppningslåt som sätter
stämning för hela kvällen. Amager Bio i Köpenhamn är
verkligen ett perfekt ställe för ett band som Marillion,
inte för litet, inte för stort. Det finns en gigantisk
videoskärm på vilken man visar bilder för att höja
stämningen i hallen, men även direkt-live-bilder visas
emellanåt (dock i suddig oklar bild, lite sådär
mystiskt...).
Bandet
avverkar som sagt hela Marbles där egentligen bara den
rockiga men sega The Damage inte riktigt når upp till de
andra låtarnas glans. Mellanspelen Marbles I, II, III och
IV funkar ok, men jag hade nog inte trott att dessa skulle
framföras live. Det är inga låtar per se, utan mer som
lustiga kupletter mellan de andra låtarna. Favoriter i
setet hittills är The invisible man, Don´t hurt yourself,
Fantastic place samt den nya tidens Script for a jester´s
tear : Neverland. Troligen en av bandets allra bästa låtar
genom alla tider! Och de gör den så bra live så tårarna är
aldrig långt borta!
Efter Marbles-setet säger Steve Hogarth att de tar en kort
paus men lovar
att de kommer tillbaks efter fem minuter för att spela
gamla låtar. Tacksamt
nog höll de tiden, redan efter fyra och en halv minut står
Mark Kelly på
plats och startar samplingen till vad som blir This is the
21st century. Det
står nu helt klart för de allra flesta att Marillion 2004
inte tänker leva
på forna tillgångar såsom Misplaced childhood, Clutching
at straws eller
Season´s end. Marillion ÄR ett annorlunda band idag än när
de skivorna
spelades in, och avståndet mellan då och nu har vuxit sig
enormt stort. Synd
tycker jag, jag är inte den som skriker Grendel så fort
det blir tyst, jag
finner ingen anledning till det, men bandet borde ändå ta
tillvara på sin
låtskatt.
Det märks i
andra setet att en del människor faktiskt lämnar
konserten, troligen för att de inte är helt familjära med
bandets senare
alster. Lite synd. Men tillbaks till konserten, efter 21st
century kommer
kvällens enda bottennapp, Quartz ifrån Anoraknophobia. Jag
har ända sedan Oslo 2000 tyckt det var en tråkig låt, och
den var tyvärr inte bättre i
Köpenhamn. Konstigt att den överlevt i setet, en av hela
TRE låtar ifrån
Anoraknophobia.Varför inte variera sig mer?
Jaja. Efter
Quartz hörs det välbekanta dova introt ifrån Brave-skivan,
varpå Bridge och Living with the big lie avverkas. Och
herre jösses så bra det är!! Jag rös över hela kroppen!!
The party följer, en bra version förutom den grisfulla
dansk som stod några centimeter ifrån mig och som
utmanades av sina polare att skråla så fort det blev det
minsta tyst... Stanna hemma nästa gång! Vi som betalar
pengar vill höra bandet, INTE fulla idioter! Between you
and me avslutar det andra setet, och en liten känsla av
"blev det inte mer" infinner sig. Jag hade läst setlistor
ifrån tidigare gig på internet och hade förväntat mig
åtminstone någon låt till innan eventuella extranummer.
Det första extranumret blev Estonia. Plötsligt var jag
sådär överlycklig
igen, en riktig kanonversion endast störd av att Mark
Kelly´s keyboard
började leva ett eget liv och använda ljud som ingen
förväntade sig. Ganska
intressant, men det visar bara på att bandet är mänskligt
och att det inte
är Britney Spears med helt förinspelad musik som står på
scenen. Vi som
märkte det (vi var väl ungefär tre som hörde detta)
skrattade MED bandet,
inte åt det. Nästa extranummer (som om det skulle behövas
fler) blev The
uninvited guest. En klassiker men som med sitt poppiga
sound tyvärr blev
lite av ett antiklimax efter den underbara Estonia. Den
lät dock bra, som
sig bör. Sista låten för kvällen blev Cover my eyes (Pain
& heaven), vilken
publiken sjöng för full hals. Inklusive den fulla dansken
bredvid mig, men
här passade det iallafall in.
Marillion 2004 är således ett band att räkna med, jag
insåg efter endast tre
låtar att jag blir tvungen att köra ner till Malmö och se
sista
skandinaviengiget också. So be it. Vem
är jag att neka när Hogarth skriker
"You get used to it!!"?
Setlist:
The Invisible Man
Marbles I
You're Gone
Angelina
Marbles II
Don't Hurt Yourself
Fantastic Place
Marbles III
The Damage
Marbles IV
Neverland
-paus 5 minuter-
This is the 21st Century
Quartz
Bridge
Living with the Big Lie
The Party
Between You and Me
Estonia
Uninvited Guest
Cover My Eyes
/Alex Bergdahl, Växjö 040510
Trettioåriga Kriget -
Stockholm, Nalen (Alcazar) 040501
När jag kom hem ifrån en utlandsresa i januari såg jag
något skumt i
skivbackarna hos den lokala månglaren, Trettioåriga
Kriget, mitt största
svenska favoritband någonsin, hade spelat in och släppt en
NY skiva! Elden
av år hette den, jag blev lyrisk och sprang hem fortare än
kungen kan köra
bil för att lyssna. Faran med nya plattor av gamla band är
ofta
förväntningarna innan, men då jag alldeles nyss fick veta
att den fanns så
hade jag inte hunnit fundera. Och visst var den precis
lika bra som jag
ville!! En ny klassiker i tiden! När jag sedan fick reda
på att bandet
dessutom hade för avsikt att genomföra några spelningar
under året stod det klart att 2004 skulle komma att bli
ett mycket intressant år.
Den första av årets spelningar ägde rum den 1/5 på Nalens
minsta scen,
Alcazar i Stockholm, och detta var gruppens fjärde
spelning tillsammans
sammanlagt sedan de lade av 1982 (av de tre tidigare
spelades två 1996 och den tredje i höstas på Silja Line).
Jag anlände
tillsammans med flickvännen
och några vänner för att beskåda det som för mig var
årtusendets största
konserthändelse. Scenen var väldigt liten, och endast
några centimeter hög.
Det gällde därför att placera sig längst fram, annars hade
det blivit svårt
att se något.
Bandet gick hårt igång med Lång Historia, en låt som man
spelade redan 1996 och som tidigare varit outgiven, men
som nu återfinns på Elden av år. Bandet lät snorbra, det
märktes knappt att de var väldigt nervösa då spelglädjen
och framförallt musikaliteten gick fram direkt. I introt
till Mina löjen fick vi ett bra bevis på att bandet inte
tänkte nöja sig med något mindre än perfekt spelande. Det
var så tight så man blev mörkrädd!
Flera
klassiker avverkades, och under Andra sidan var det lätt
att blundande drömma sig bort till en annan tid, en annan
plats. Den lät så fantastiskt bra med Mats Lindberg på
klaviatur läggandes de vackraste av ljudmattor. Sångaren
Robert Zima hade problem med några texter, men för den
oinitierade (läs: bl.a. min flickvän) så märktes detta
inte alls. Det var väl endast såna som jag som höll reda
på det kan jag tro...
Efter Andra
sidan följde två nya låtar. Ljuset och Möte, två stora
låtar som såklart stärktes av Olle Thörnvalls helt
magnifika texter! Sällan har jag läst/hört något som så
enkelt fångar den sociala vardagen, han har verkligen
sinne för texter den mannen!
Flera äldre låtar följde, en intressant grej att påpeka är
att även om
Robert Zima hoppade av 1980 och således inte medverkade på
Krigets sista skiva 1981, så både spelade och sjöng han
med i de låtar som framfördes ifrån denna platta/tid (Om
kriget kommer, Som förut). Jäkligt coolt att höra må jag
säga. Det ordinarie setet avslutades såklart med En kväll
hos X, låten som jag anser i en rättvis värld skulle vara
den största svenska hiten någonsin (istället för
Sommartider...).
Bandet
ropades in igen och ett
bassolo av Stefan Fredin med Dag Lundquist på trumkomp
fick inleda
extranumren, och Dag på trummor skojar man verkligen inte
bort, hans
svettigt intensiva trumspel var drivande hela spelningen
igenom. Sedan
följde min favorit för kvällen, en helt otrolig version av
Ur djupen. Här
visade hela bandet var skåpet skulle stå, vilken färg det
skulle ha och hur
det skulle inredas! Herrejösses, om jag bara hade fått ta
en av tonerna som
Robert Zima sjunger eller Christer Åkerberg spelar så hade
jag varit lycklig i resten av mitt liv.
Konserten avslutades med den tämligen intensiva Dagspress
ifrån Hej på
er-skivan, och 110 minuter hade avverkats utan att det
känts som mer än en kvart. Nu är det bara att vänta till
augusti och Slottsskogen så man får
uppleva detta igen! Och det skall väl gå ganska fort...
Setlist :
Lång historia
Mina löjen
Om kriget kommer
Metamorfoser
Andra sidan
Ljuset
Möte
Moln på marken
Fjärilsattityder
Som förut
Krigssång
Gnistor
Kaledoniska orogenesen
En kväll hos X
Bassolo
Ur djupen
Dagspress