Intervju med Mattias Norén:
Dennis
Jacobsson:
Kan du berätta
lite kort hur din karriär tog fart? När satte det igång på allvar?
Mattias Norén:
Det var 1999 som jag gjorde mitt
första officiella omslag. Innan dess hade jag bara gjort fantasiomslag som
jag lagt ut på nätet. Jag hade då en webbsida som var en samlingsplats för
andra konstnärer som drömde om att få göra omslag till prog-plattor. Det var
fritt att skicka in sina alster och så presenterade jag dom där.
Jag gjorde också en intervju med
Mark Wilkinson (Marillion, Fish etc) som jag lade ut på sidan. Jag skickade
en notis om detta till DPRP - Dutch Progressive Rock Page (www.dprp.net).
Han som hade hand om deras nyhetssida på den tiden var ingen mindre än René
Janssen, mannen som startade ProgPower festivalerna (www.progpower.com)
och även driver skivbolaget DVS-records (www.dvsrecords.com).
På den tiden var han inblandad i ett bolag som hette Zizania. Han såg mina
bilder och gav mig chansen att göra ett omslag till ett av Zizanias band som
hette Darius.
Efter det så rullade det på. Det
blev ytterligare någon Zizania release och även en fan club skiva åt Arena
(folket på DPRP var mycket inblandade i deras fan-club på den tiden).
Ifjol startade jag med detta på
heltid efter att ha haft det som en hobby i mer eller mindre 5 år.
DJ:
Det måste ju
vara roligast att göra jobb för grupper man själv gillar, men gör du grejor
åt folk utanför progvärlden också?
MN:
När man ska livnära sig på detta får
man ta de jobb som dyker upp. Naturligtvis är det roligare att jobba åt band
man verkligen tycker om, men det är kul att ge sig på nya utmaningar också.
Det har blivit ett och annat pop och hip-hop omslag också, men mest har det
utvecklats mot lite tyngre musik som ren hårdrock och dödsmetall.
DJ:
Gör du annat än
musikrelaterad konst?
MN:
Något enstaka bokomslag har det
blivit också, men det är nästan försummbart i sammanhanget. I princip har
allt en koppling till musik. Eller man kanske ska säga att det får en
koppling till musik. Gör jag någon bild bara för skoj skull så kan den
mycket väl bli såld till något band i ett senare skede och i så fall får det
väl anses som musikrelaterat?
DJ:
Du har ju gjort
en del nu. Söker banden upp dig? Finns det någon som du är speciell
”huskonstnär” åt? ( Typ som Riggs är åt Maiden)
MN:
Situationen har varit väldigt
tacksam. Jag tror bara att jag ansträngt mig för att sälja mina tjänster
till 2-3 band.. och i de fallen har jag ändå inte lyckats, haha. Allt kommer
in via webbsidan eller tidigare kontakter med band, skivbolag och
managements.
Jag har inga mångskivskontrakt med
några band utan banden är fria att välja vilken omslagskonstnär dom önskar.
Sen finns det naturligtvis band som återkommit gång på gång som exempelvis
Into Eternity, Alias Eye, Evergrey och Mind’s Eye vilket självklart är
roligt.
DJ:
Är det lättare
med bandens styrning eller att ha fria händer?
MN:
Det är absolut lättare att ha fria
händer. Eller rättare sagt ”lösa tyglar”. Vissa enkla grundidéer skadar
inte, men om banden har 2 stycken A4 med önskemål och detaljbeskrivningar
känner man sig ganska låst och då brukar sällan slutresultatet bli bra.
DJ:
Brukar det vara
mycket möten och diskussioner med banden innan?
MN:
Sällan möten eftersom jag mestadels
jobbar med band på andra sidan planeten, men en hel del e-mailande blir det.
DJ:
Använder du
olika tekniker? Jag vet ju att du gör mycket med datorn, men jobbar du även
”för hand”?
MN:
Det allra mesta är baserat på foton,
men jag gillar att ta in lite handmålade detaljer då och då för att ge
biderna lite mera liv. Att helt och hållet handmåla skulle ta betydligt
längre tid och naturligtvis skulle det bli dyrare. Att lägga gigantsummor på
skivomslag har banden tyvärr inte längre råd med i detta bistra
skivförsäljningsklimat.
DJ:
Nåt omslag som
du är speciellt nöjd med?
MN:
Målet är att vara nöjd med allt jag
lämnar ifrån mig. Sen har naturligtvis banden ibland vissa önskemål som gör
att man i slutändan inte alltid gillar resultatet i alla fall, men kunden
har ju alltid rätt.
Några personliga favoriter är
”Casting the stones” som jag gjorde för Jag Panzer. ”Velvet thorns” som jag
gjorde åt Sonic Debris är ett gammalt omslag som jag tycker står sig bra än
idag.
DJ:
Om du får välja
helt fritt, vilken drömartist/ grupp skulle du vilja göra ett alster åt?
MN:
Man kan se det på två sätt. För
karriären så vore det naturligtvis bäst med något monsterstort band som
Rush, Iron Maiden eller Dream Theater. Sen vore det naturligtvis skoj att
göra något åt sina egna favoritband som Saga eller Echolyn.
DJ:
Brukar du även
bli tillfrågad att göra övrig design på plattorna som t ex inramningar,
typsnitt, bakgrunder etc? Eller flyers / posters?
MN:
Det är väldigt ofta som jag gör hela
kitet. Logotyp, omslag, texthäfte/tryck på plattan, t-shirts, reklam/posters
och webbsida.
DJ:
Finns det
inspiration, tid och ork över till egna saker, t ex tavlor, eller blir du
mättad på jobbet?
MN:
Jag var lite orolig när detta gick
från att vara en hobby till att bli ett jobb, men det har löst sig på ett
väldigt smidigt sätt. Jag har skaffat en ny hobby, som i och för sig även
den har en viss anknytning till jobbet. Fotografering.
Tack för intervjun och all lycka i
framtiden!!!
Tack själv!
|